av Todd » 8 januari 2004, 14:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Särimner</i>
Men jag misstänker att den största skillnaden mellan oss är att jag inte sågar en film eller en tv-serie på grund av att t. ex. 1400-tals vapen förekommer på ett slagfält som ska utspelas på 1200-talet. I mina ögon kan det i vissa fall vara berättigat att tumma på realismen till förmån för historien. Observera i vissa fall och förstås utan att överdrivas som exemplet med Sopwith Camels vs ME-109:or som någon föreslog.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sarimmer,
Att tumma pa realismen ar ok i en spel film, men vad jag har forstatt sa kommer denna serie att sandas som en "dokumentar" om Svea rikes uppkomst. Salunda antas man vara korrekt i sitt utryck.
Jag tycker inte haller att Joakims K malade exempel med Sopwith Camels vs ME-109:or ar en overdrift utan snarare en underdrift, det skiljer cirka 30 ar emellan ovan flygplans typer. Emdenas forhallandet 1200 vs.1400 tals rustningar,vapen och taktik sa talar om tva hundra och denna period kantas av otroliga samhalls omvalvande handelser ex. pest,renesanns, upptackandet av Amerika(just denna handelse far ju Manlandingen att framsta som en Sondags utflykt)osv.osv. Det ar "myt" tro att banbrytande utvecling endast har skett i var samtid. Utveclingen ar alltid konstant i forhallande till sin tid, och for oss nu levande sa ar det latt och bekvamt att tro att utveckling tillmestadels har skett i var samtid men sa ar givetvis inte fallet, man kan tex. sitta pa kammaren och skrocka over hur "dumma" folk var som inte kom nagot sa enkelt som boktryckar konsten, men den enda person som med all ratt i var samtid som kan overhuvudtaget kan gora sig lustig over det ar tyvarr Bill Gates eftersom hans "uppfinning" har revolutionerat samhallet pa liknande satt. (Kan just tanka mig att de gamla "skrivar" munkarna satt och svor over "moderniteterna" lika mycket som nagra av de tekniker som jobbar med mig gor over MS produkterna).
De flesta pa detta forum haller pa med historisk atergestalltning, och stravar hela tiden pa att forbattra sitt gebit, och for mig i detta sokande forvanas dagligen over hur mycket hur valanpassad den medeltida manniskan var, och over de sociala likheter som forfarnade existerar men jag hapnar dar mer over den teknologiska utveckling som har skett det senaste tva tusen ar. Ett exempel som jag laste for en tid sidan namnde att Tyskland ar Sveriges i sarklass storsta handels partner utanfor Norden, salunda var det aven pa Medeltiden.
Oj,,det haller pa att bli lite val langt, och en smula offtrack. Vi for se hur den dar Arn serien blir och prata vidare efter det.
Summa sumarum, Utveclingen ar alltid konstant i forhallande till sin tid, och kop Brittiskt istallet for Tyskt.
Med skagget i brevladan och luggen i ogat
Todd
Brittnaby 8 jan.