Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Micke D » 14 april 2008, 08:25

Armborstskyttar??? Har jag missat nått?

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav Matti » 14 april 2008, 11:01

Armborst kräver licens och såvitt jag vet att man har någon form av skjutbana för att bruka dem. Klart att du kan bära runt ett armborst om du har licens för det, men om man ens kan skjuta bluntpilar för re-enactment med dem lagligt i Sverige vet jag inte.
Ni som har dem kanske vet bättre. Trots allt så tycker jag avsaknaden av armborstskyttar inom svensk re-enactment säger en del om den lagliga problematiken.

Så Gotlänningarna vill inte se ett slag där de förlorar? Kära nån, vill de skriva om historien eller? Skäms de fortfarande för att de förlorade, mot en bättre rustad och numerärt överlägsen motståndare?
Grekerna skäms sannerligen inte för att de förlorade slaget vid Thermopylae!

Att fransmännen känner det lite pinigt att de förlorade slaget vid Agincourt, tja, det kan man ju förstå eftersom de totalt klantade till det. Men endast ett av genomförandena vid Axtorna var en arrangerad svensk seger för att göra det lite annorlunda. Inte gnäller vi för det. Danskarna vann till slut.

För de moderna människornas "Kenomentalitet", där vinna kan vara det enda intressanta, är det förstås "pinsamt". Men det säger kanske mer om eventuellt uppblåst ego hos vissa personer och grupper om man skäms för att man förlorade en på förhand i det närmaste avgjord strid, eftersom man trodde man skulle få en hjälp man aldrig fick, var sämre utrustad och underlägsna i antal.
Jag vet inte hur de gör när de re-enactar Culloden, om de gör det, men jag tror inte att skottarna "skäms" för att de förlorade ett slag där de gjorde sitt yttersta och mer.

Moderna människor förvånar mig ibland. De ser på slag för i tiden som vore de fotbollsmatcher med jämna lag eller något.

Vore jag ättling till de som stupade vid Visby ringmur skulle jag snarast vara stolt över att de vågade stå emot en överlägsen fiende helt enkelt eftersom de hade "rätten" på sin sida. Plundringen av Gotland hade skett i vilket fall, men de vågade åtminstone göra ett försök, hur hopplöst det än verkade att satsa allt. Dumt kanske, men samtidigt mer modigt än att ställa upp för en jämn strid.

Det var ju för tusan frågan om framförallt bönder som visserligen hade vapen men som knappast var några större krigare. Men som tänkte att... "Nä inte fan skall de bara kunna komma sådär och ta vårt självbestämande ifrån oss!"
Var är det för fel i att förlora, när man åtminstone kämpade för en god sak? Lika väl som man kan se det slaget som en endimensionell vinst eller förlustaffär, så kan det ju ses ur ett mer "Thermopylanskt" perspektiv. Jag tror det säger enormt mycket om hur lite folk känner för sin historia, när man gnäller om att man inte vill se slag där man förlorar.
Matti

Inläggav Skalde-Tord » 14 april 2008, 12:36

Att återskapa slaget utanför muren, till viss del vore otroligt kul att göra, och skulle säkerligen dra publik.
Jag tror ingen kommer att stå och gnälla nämnvärt för att dansken vinner slaget.
Det var ju så det gick till, om än att jag är övertygad att gutarna slogs tappert, om än förgäves.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Micke D » 14 april 2008, 14:04

Det stora problemet har nog alltid varit, från att Visby blev en handelsstad eller åtminstone år 1361, att man särskiljer mellan Visby och resten av ön. Gotlänningarna dog utanför muren i strid med de danska trupperna. Stadsbefolkningen gjorde enligt historien inte mycket för att hjälpa dem.
Under de flesta tidsperioder så har det väl mestadels varit fastlänningar och rika borgare som haft möjlighet att bo i Visby.

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav Theo » 14 april 2008, 16:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Det stora problemet har nog alltid varit, från att Visby blev en handelsstad eller åtminstone år 1361, att man särskiljer mellan Visby och resten av ön.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, och tidigare än så. Det var väl ett regelrätt inbördeskrig mellan Visbyborgarna och gotlandsbönderna 1288 eller så?
Theo

Inläggav Mary-Lou » 14 april 2008, 18:28

Jag har diskuterat med chefen för medeltidsveckan om att återskapa slaget utanför ringmuren. Det visade sig att idén har varit på tapeten i flera år, men det har inte blivit genomfört för: det är fortfarande ett känsligt ämne för gotlänningarna att återskapa när bönderna blev slaktade. Fast det har gått så lång tid tycks detta slag, fortfarande, väcka starka och otäcka känslor hos öborna.
Mary-Lou

Inläggav Lasse C » 14 april 2008, 19:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

Förnyelse jobbar vi hela tiden med. Alla ansvariga söker förnyelse på det som är MTVs grund: festival och folkbildning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Rått sagt: Varför <i>lyckas</i> man då så dåligt? Visst jag har inte varit på jättemånga MTV, till viss del för att jag inte kan ta semester när det passar mig - men till mycket stor del för att när jag funderat på att åka dit igen och läste programmet blev känslan "Same procedure as last year? Same procedure as EVERY year!" Alla beskrivningar jag fått när jag talat med folk som varit där är sammstämmiga: Förändringarna är små, och inte till det bättre. MTV är på god väg (om den inte redan är där) att överleva sig själv.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

Man talar om alla mundana illbattingar som inte borde vara här den här veckan. Hur ska de hindras och varför gör ni så stor sak av dem? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur de skall hindras vet jag inte. Visby stad är allmän plats, vad jag vet. Varför man gör stor sak av dem är desto enklare. De som lagt ner massor av tid, pengar, hårt arbete och engagemang på att komma till MTV som en höjdpunkt sitt "medeltidsår" vill inte ha känslan och stämningen saboterad av drittfulla snorungar. Är det så konstigt?

Lasse C
<font size="1">*lite grinig idag*</font id="size1">
Lasse C

Inläggav Matti » 14 april 2008, 21:13

Hmm... om nu man får otäcka känslor av att ens förfädrer förvisso blev slaktade men trots allt stod på sig och hellre dog än bara gav upp, tja, då måste jag säga att jag inte helt förstår gotlänningarnas tänk.
Historien har inte några lyckliga slut, och det är tydligt att de isåfall inte bearbetat sin historia alls om de inte vill bli påminda om den. Såpass många folkgrupper som trots att de besegrats ändå bejakat nederlagen för det faktum att de visar att de faktist stod på sig och gjorde motstånd, och att det faktum att de gjorde motstånd är viktigare än att de förlorade. Det känns mest som om gotlänningarna helt enkelt gett upp i sitt psyke och bara vill glömma att det hände.
På något vis känns det som ett litet hån mot de som trots allt stupade den dagen, och lite gentemot de som reste minneskorset. För mig är det faktist detsamma som att verkligen erkänna att man blivit besegrad och accepterat nederlaget fult ut, att jämföra med det skotska fallet där många egentligen aldrig helt erkänt sig besegrade.

Ja, ja... det är väl bara att glömma då, för jag har inte ork att läga ned en livstid på att försöka få gotlänningarna att ta tillbaka sin historia och ge sina förfädrer lite erkänsla.
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 14 april 2008, 23:13

Problemet är väl att många Gotlänningas känslighet i frågan inte riktigt beror på bara det faktum att bönderna blev slaktade. De mer detaljerade delarna av hela händelsen är ändå relativt okända för de flesta som bor här. Om man inte är intresserad av historia så är det lätt att det blir medeltidsveckans versiona av det hela som blir sanning. Å andra sidan kanske det inte är så konstigt att man inte vill fira ett nederlag? Ett slag av bättre kvalité som behandlar inbördeskriget hade varit mycket bättre. Och dessutom är det en mer intressant historia..
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 14 april 2008, 23:22

men inte tillnärmelsevis så internationellt gångbart.

Vi får ofte frågan om Visby event när vi är ute i Europa. alla som håller på med 1300-tal har hört talas om det. De flesta har studerat fynd och rustningar och en del är väldigt sugna på att åka till exotiska sverige. när vi berättar för dem hur det ser ut blir mång förskräcta.. några har blivit lite ilskna tillochmed. Detta lilla...och faktist ganska obetydliga slag.. (ja många dog, men historiskt och politiskt påverkade det inte mycket..) är väldigt känt i europa. Klart jämnförbart med Azincourt faktist.

Ett citat från vårt eget forum från en tysk angående Visby:
"Tis I find really annoying. Everytime a read the book I have a lump in my throat; I think there is hardly any more intimate account of the results of medieval battles than this, and the ironic thing is, that we today in our hobby benefit from that.
And with so many people orientating their work on the remains of what some hundred years ago failed to protect people like you and me from a brutal death, I think it would be a good way to honour them to organize an event and simply remember them."

Vilket sammanfattar ganska bra hur de ser på hur vi håller vår historia levande här uppe.
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 14 april 2008, 23:59

Det där var sjukt bra sagt...nästan så det ger mig en liten klump i halsen.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 15 april 2008, 09:26

Precis. Den tysken träffade huvudet på spiken! Som det nu är så är nog de stackare som dog där mer glömda än någonsin.
Matti

Inläggav Renika » 15 april 2008, 11:35

När det gäller armborstskyttar så finns det på Gotland en hoper som skjuter armborst av trettonhundratalsmodell och som har uppvisningar under bland annat mtv. Men att skjuta bluntar med dem är ingen idé då de är för starka. Det är dessutom än fler som nu bygger armborst, eller hur Eric?
Renika

Inläggav Martinus Canonicus » 15 april 2008, 12:56

De som föll utanför Visby murar den 27 juli 1361 är verkligen inte glömda. Vi har en Minnesstund lördagen före Medeltidsveckan. Först helgsmålsbön i domkyrkan. "Därefter procession till minneskorset vid Korsbetningen. Kransnedläggning för att hedra de som dog i strid 1361" (Medeltidsveckans program).

Den här minnesstunden har inte styrelsen eller kommittén tänkt ut. Det var en grupp gotlänningar från landsbygden som tog initiativ till minnesstunden och såg till att den blev av. Så har många inslag i Veckan börjat.

Om man vill återskapa striderna 1361 så skulle jag vilja slå ett slag för striderna vid Ajmunds bro och Mästerby? Där finns utrymme och slagfältsarkeologin där är högintressant. Se www.masterby1361.se

PS om en Vecka efter i år se: http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... Id=3489389
Martinus Canonicus

Inläggav Matti » 15 april 2008, 21:14

Visst är de andra striderna intressanta, men internationellt så är det just slaget vid ringmuren som är kännt och som skulle kunna dra till sig intresse från kontinentala grupper. Mästerby och Ajmunds bro är helt okända.
Matti

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller