Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 15:25

Jag tror dig, jag tycker dock att det är synd.
Jag hade gladeligen gått på en krog som tar medeltidstemat till sin spets och jag tror att många andra tycker samma sak.

Vad tycker du själv? Vore det inte kanon med ett sånt ställe?
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 9 april 2008, 18:12

Jag tycker inte det är särskilt kanon, men troligen eftersom jag inte tycker att dricka öl är det mest spännande med medeltid. Jag tror inte heller att det de flesta menade med historiskt nishad verksamhet var just slutna krogar.

Men sammantaget, om man ser på svaren här bara, så verkar det som att de många vill ha ut av medeltidsveckan är att dricka öl på olika sätt. Det är kanske det som gör att jag inte är så lockad av den.
Johan Käll

Inläggav Matti » 9 april 2008, 22:10

Har aldrig varit på medeltidsveckan och har heller aldrig lajvat. Det är Warhammer fantasy battles och penna+papper rollspel för mig. Skulle jag åka för att se Visby, skulle jag göra det vid annat tillfälle, men om vi skulle dit med familjen, så skulle det nog vara på MTV, för att det händer mer och man kanske kan hitta något.
Frågan är dock om jag skulle bry mig om att ha dräkt, då jag har en 1200-1300-tals dräkt, men resten av familjen är utrustad med modell 1600, så skulle dräkt nödvändigtvis på, så blir det nog denna. Inte så medeltida, men kanske bättre än alver. Sedan så gillar jag alver, men helst den sorten som rynkar på näsan och städer utan stryker omkring i skogen!

Men precis som Edvin säger, så är MTV ett brett arrangemang. Det kan inte göras hur tight som helst och vänder sig till alla. Jag kämpar ju på med att arbeta med att upplysa folk om vår historia professionellt, och på fritiden, så jag vet hur viktigt det är med att inte slänga upp en för hög ribba som skrämmer. Visst kan jag sucka om både det ena och det andra i vad folk tagit till sig av Guillou och Hollywood, men det ger mig åtminstone en grund att börja arbeta ifrån, något att förhålla mig till när jag skall inleda en dialog med en intresserad besökare.

Min första dräkt, en vikingadräkt, var av rätt tyg men syddes på maskin. Sedan som den inbitne nörd jag är kastade jag mig rakt in a handsömnad. Men alla fixar inte detta och jag dissar inte folk som vill vara med mig och leka, men som inte orkar eller fixar att sy för hand annat än de synliga sömmarna.

Jag tror dock att det som skulle vara kul är om det fanns en del av veckan, eller ett område, som var mer "HK" och att de föreningar som ställde upp var aktiva inom det området och att det framgick för besökarna var de kunde hitta detta. På det sättet behöver man inte exkludera folk, men det kanske kan skapas ett "reservat" (i brist på annat ord) där de mer HK-inriktade grupperna kan pola ihop och bidra till att ge en mer tidsmässig prägel. Kanske ett tältläger skulle vara rätt.
Om vi blir lite generösa och inte smalnar av till sent 1300-tal, utan säger 1300-tal, så finns det ju lite mer att ta av. Och bland oss bonnfolk så var nog inte alltid modesvängningen lika snabb som hos eder hyrsvärd och besuttna riddare.
Mot en liten slant så tror jag nog att Jakobs ledung skulle kunna tänka sig att komma.
Ett HK 1300-talsläger som en del i medeltidsveckan. Vad de människor som besöker oss bär på sig struntar jag i. Om det kommer en liten tjej i sin "prinsessklänning" eller en liten riddare med sitt träsvärd och sköld, så skall dylika behandlas som "royalty".
Men de som finns i sagda 1300-talsläger skall ha 1300-talskit.
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 9 april 2008, 22:14

Jag bryr mig inte särskilt mycket om möjligheten att kunna dricka öl på en "HK" krog. Vill jag dricka en öl gör jag det helst hemma där det är lugn och ro. Dessutom är det fan skitjobbigt att ta sig hem om man är rund om fötterna och klädd i plåt. Vet inte riktigt varför diskussionen tog vändningen till öldrickande. Kan vara mitt inlägg om krogarnas intäkter men strunt samma. Det som jag själv saknar varje år är att det inte blir mer undervisning jämfört med teater. Väldigt mycket tid och pengar läggs åt små skådespel som säkerligen roar en hel del besökare men min erfarenhet är att seriösa föreläsningar och uppvisningar är minst lika uppskattat, även om det kostar en slant. Men jag skulle gärna se att man bytte ut SCAs nybörjarturnering i Nordergravar mot en stridsuppvisning av med kontinental prägel både i uppvisningskvalité och utrustning. Möjligheten finns, men som med allt annat så kanske det har att göra med att ingen orkar ta tag i saken?
Eric Hejdström

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 07:32

http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=3068112
Där är det mer bekräftat att det sjunger på sista versen.
Men det tycks vara möjlighet att kanske påverka, med just det här med HK läger osv, för att få det fungera.

Men synd iaf, öldrickandet är ett senare problem. Vill man inte hänga med "packet", så
går man ju inte in till Kapitelhusgården eller Effes tex.
Kapitelhusgården ägs numera av en god vän till mig, så att åka ner bara för att hälsa på honom och hjälpa till är något som jag starkt funderar på.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Peter_Wrede » 10 april 2008, 09:41

Jag undrar vad tusan de snackar om egentligen:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Krögare har sagt att besökarna under medeltidsveckan inte gynnar restauranger för att de bara äter barkbröd och sover ute i naturen. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är krögarna griniga på att medeltidsnördar köper mat på Ica som de tillagar istället för att gå på restaurang, eller?

De vill också ha ett "öppnare medeltidsläger", det är väl upp till oss i lägret att bestämma. [?]
Peter_Wrede

Inläggav Karin » 10 april 2008, 09:43

Äter alla turister barkbröd också? Jag tycker att det brukar vara fullt jämt på resturangerna.

Karin
Karin

Inläggav Micke D » 10 april 2008, 10:06

Som jag har hört det under tidigare år så har krögarna mer eller mindre alltid gnällt! Man har velat ändra vilken vecka Medeltidsveckan skall infalla m.m.
Krögarna har fått en extra turistvecka, Medeltidsveckan låg ju efter den ordinarie semesterperioden, men man vill inte vara med och betala.

Vi får väl se om vad som händer om veckan läggs ner och man förlorar en massa pengar.

Från Hela Gotland:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Rolf K Nilsson skräder inte orden. Medeltidsveckan ger mycket, men får tillbaka lite. Mer pengar och bättre samarbete, annars blir det ingen medeltidsvecka efter årets 25-årsjubileum. Men har Gotland råd att vara utan medeltidsveckan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 10:20

Han har ju då en poäng där, om nu krögarna inte vill vara med och betala, utan bara åka snålskjuts och tjäna en massa extra för just en extra vecka packad med folk.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Micke D » 10 april 2008, 11:27

Läser man kommentarerna till artikeln så ser man också tjafset mellan Visby (Stockholmare) och landsbygden (gotlänningarna), som nog också är en stor del i om man vill ha veckan kvar eller ej.

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav Matti » 10 april 2008, 11:54

Vilka säger vad? Orkade inte läsa igenom allt.

Jag förstår vad de menar med öppnare läger. Och jag undrar samtidigt vad de skulle tjäna på ett öppnare allmänt läger? Inte så mycket.
Många av oss är inte så pigga på att ha turisterna runt er hela tiden, men jag själv skulle tänka mig ett HK 1300-talsläger, som är öppnare, men alltid bemannat så folk kan fråga saker och så man har koll på grejorna. Om man kan få hjälp med att hålla de tält man vill ha stängda som privata, ser jag inget problem. Men jag är somsagt miljöskadad och rejält hårdhudad vad gäller att jobba med turister.

Men om vi 1300-talare gick ihop och lämnade ett förslag om ett HK-läger, med ersättning, mot att lägret är öppet mellan vissa tider, men eftersom det också är ett fältläger så finns det naturligtvis vakter som besökarna måste respektera. Men då kan vi som har förmågan även ha viss prova-på verksamhet, så folk får testa ringbrynja, hålla i ett vapen osv... Tusan, jag kan köra drillpass med ungar vid vissa tider!

Hur många är aktiva inom 1300-talet här i landet?

Vi i Jakobs ledung har 1275-1325 ca.

Låt oss lista:
Jakobs ledung
Carnis
Bössorna
Drothemshirden

Sedan så finns det väl riktiga danskar att ta in? Från tidigt 1300-tal finns ju St.Olavs i varje fall.
Vi från ledungen kan förhoppningsvis även förevisa mycket autentiskt hantverk, vilket kommer att bli vår huvudgrej, då vi skall vara den arbetande delen av befolkningen.

Men nog finns det väl fler grupper som kan verka inom tiden? Finns inga Tyska ordenssnubbar?

Kom igen! Om vi kunde samlas och skicka in ett förslag, så kanske det kan bli en verklighet 2009!
Matti

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 12:01

Det där låter inte alls dumt, hoppas man får smälla upp tältet där med, även om man kör 1300-tal solo.

Men skämt å sido, låter grymt bra det.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Olof den gladlynte » 10 april 2008, 12:43

Jag må vara nalta trög...men vad kommer att skilja detta läger från det som finns sen tidigare, det s.k. SCA lägret?
Olof den gladlynte

Inläggav Eric Hejdström » 10 april 2008, 13:21

God tanke Matti men det finns ett litet problem med det hela... Vart? Finns inte många ställen i Visbys närområde som folk gärna går till eller som är till gängligt. Speciellt inte om man som deltagare i lägret skulle vilja slippa turister utom vid de tillfällen då det står öppet. Men visst, om man står ut emd att bo mitt i smeten finns det säkert plats någon stans...
Eric Hejdström

Inläggav Iznogoud » 10 april 2008, 16:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olof den gladlynte</i>

Jag må vara nalta trög...men vad kommer att skilja detta läger från det som finns sen tidigare, det s.k. SCA lägret?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag får erkänna att jag har samma tanke som Olof. Jag tror även att fler och längre öppettider kan dra till sig de oönskade element som det pratades om i början av tråden.

Jag hoppas att näringslivet bjuder till och återupprättar medeltidsveckan som den var förr.

http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436247387
Iznogoud

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller