av Matti » 9 april 2008, 22:10
Har aldrig varit på medeltidsveckan och har heller aldrig lajvat. Det är Warhammer fantasy battles och penna+papper rollspel för mig. Skulle jag åka för att se Visby, skulle jag göra det vid annat tillfälle, men om vi skulle dit med familjen, så skulle det nog vara på MTV, för att det händer mer och man kanske kan hitta något.
Frågan är dock om jag skulle bry mig om att ha dräkt, då jag har en 1200-1300-tals dräkt, men resten av familjen är utrustad med modell 1600, så skulle dräkt nödvändigtvis på, så blir det nog denna. Inte så medeltida, men kanske bättre än alver. Sedan så gillar jag alver, men helst den sorten som rynkar på näsan och städer utan stryker omkring i skogen!
Men precis som Edvin säger, så är MTV ett brett arrangemang. Det kan inte göras hur tight som helst och vänder sig till alla. Jag kämpar ju på med att arbeta med att upplysa folk om vår historia professionellt, och på fritiden, så jag vet hur viktigt det är med att inte slänga upp en för hög ribba som skrämmer. Visst kan jag sucka om både det ena och det andra i vad folk tagit till sig av Guillou och Hollywood, men det ger mig åtminstone en grund att börja arbeta ifrån, något att förhålla mig till när jag skall inleda en dialog med en intresserad besökare.
Min första dräkt, en vikingadräkt, var av rätt tyg men syddes på maskin. Sedan som den inbitne nörd jag är kastade jag mig rakt in a handsömnad. Men alla fixar inte detta och jag dissar inte folk som vill vara med mig och leka, men som inte orkar eller fixar att sy för hand annat än de synliga sömmarna.
Jag tror dock att det som skulle vara kul är om det fanns en del av veckan, eller ett område, som var mer "HK" och att de föreningar som ställde upp var aktiva inom det området och att det framgick för besökarna var de kunde hitta detta. På det sättet behöver man inte exkludera folk, men det kanske kan skapas ett "reservat" (i brist på annat ord) där de mer HK-inriktade grupperna kan pola ihop och bidra till att ge en mer tidsmässig prägel. Kanske ett tältläger skulle vara rätt.
Om vi blir lite generösa och inte smalnar av till sent 1300-tal, utan säger 1300-tal, så finns det ju lite mer att ta av. Och bland oss bonnfolk så var nog inte alltid modesvängningen lika snabb som hos eder hyrsvärd och besuttna riddare.
Mot en liten slant så tror jag nog att Jakobs ledung skulle kunna tänka sig att komma.
Ett HK 1300-talsläger som en del i medeltidsveckan. Vad de människor som besöker oss bär på sig struntar jag i. Om det kommer en liten tjej i sin "prinsessklänning" eller en liten riddare med sitt träsvärd och sköld, så skall dylika behandlas som "royalty".
Men de som finns i sagda 1300-talsläger skall ha 1300-talskit.