av Karin » 27 oktober 2006, 19:10
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
Det finns ju väldigt gott om bildrepresentationer av barhuvade unga kvinnor, gärna med utsläppt hår från hela medeltiden.
/Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men hur vet du att de är ogifta? Eller menar du barn? Hur vet du förresten att de unga kvinnor med huvudbonad är gifta?
De barhuvade kvinnor jag har sett på medeltida bilder har förresten oftast någon form av margaretaflätor.
Du har inte någon käck skriftlig källa på att huvudbonad är en av markörerna för att man är gift?
Jag tänker på en lag som nämns i någon av Stockholms tänkeböcker från slutet av 1400-talet. Den säger att prositituerade kvinnor inte får bära stärkt huvudduk. Det tolkar jag som att de har någonting annat på huvudet istället, annars skulle det väl stå att de inte får bära huvudduk. Och jag har svårt att tänka mig gifta kvinnor som prostituerar sig.
När det gäller bildkällor tänker jag på Bruegels bild med alla lekande barn, visserligen 1500-tal men ganska nära medeltiden. Där har alla flickorna någon form av vitt tygstycke knutet runt huvudet.
Karin