Det har tidigare här på forumet diskuterats att det finns olika synsätt på detta med återskapande. Men vad är det egentligen som måste uppfyllas för att man ska kunna kalla någonting för historiskt återskapande? Det minsta man kan begära är väl ändå att man tittar på den tid man försöker återskapa och inte nöjer sig med Hollywoods tolkningar, skönlitteratur, fantasykonst och liknande fiction. Det finns ju de som klär ut sig till gestalter från Tolkiens värld och sådana som leker Star Trek. Det är bra att sådana grupper finns, men det är väl ingen som påstår att de återskapar vår historia?
Jag har tänkt en hel del på vilka kriterier en förening eller person som med hjälp av materiella ting så som kläder, rustningar, tält, mm behöver uppfylla för att kunna kalla det man håller på med för återskapande av historia?
Min personliga definition är som följer:
<b>För att som förening eller privatperson ha rätt att kalla det man håller på med för återskapande av historia ska man ha följande minimikrav för utrustning vid.
All utrustning ska ha en förebild från minst ett av följande:
- Arkeologiskt fynd
- Samtida skrift
- Samtida avbildning
Dessutom så ska dräkter så långt källmaterialet tillåter det hållas inom en 50-års-period.
Viss del av den rekvisita som har lång livslängd, t.ex. möbler, vapen och glas kan vara någon eller några generationer äldre än den tid man valt.</b>
Märk nu väl att jag inte säger att andra sorters föreningar inte har existensberättigande. Jag vill bara ha fram en diskussion om vad som kan kallas historiskt återskapande.
Jag var tvungen att dra gränsen någonstans när jag tog fram kriterierna ovan. Några grupper som hamnar lite utanför är t.ex. andra sorters föreningar som ägnar sig år historia, så som dansföreningar som bara återskapar dansen men inte kläderna, musikensembler som spelar historisk musik men inte på historiska instrument, forskarföreningar som läser om historia men inte gestaltar den m.m., men så länge som man inte försöker återskapa den materiella helheten så är de enligt min definition ovan inte en historisk återskapande förening. Man måste dra gränsen någonstans. Var drar du din?
Jag är personligen materialist och har därför inriktat mig på den materiella delen av historiskt återskapande när jag tog fram min definition. Jag vet att det finns andra här på forumet som är mer intresserade av ickemateriell kultur. Hur skulle en definition av historiskt återskapande se ut utifrån ett ickemateriellt perspektiv?
Jag är väldigt intresserad av vad andra tänker och tycker i denna fråga, så bidrag med dina tankar.
Ludvig