av Särimner » 23 januari 2004, 12:31
Hej!
Intressant vändning den här tråden tagit som sagt. Jag är själv lärare i grundskolan med den något difusa titeln SO-lärare. Med andra ord ansvarar jag för att eleverna i mitt arbetslag uppnår målen i historia, religion, samhällskunskap och geografi. Personligen lockar ju mest historia-delen av ämnet vilket jag är medveten om att det påverkar eleverna också. Det är ju så att det läraren tycker är intressant blir lätt det som får mest utrymme i undervisningen, speciellt i SO där man ska fördela de fyra ämnena på de få timmar man har att tillgå. Men låt oss ägna detta till just ämnet historia och börja med att titta på vad kursplanerna säger om ämnet. Nedanstående rader talar om vad ALLA elever MINST ska kunna när de slutar årskurs 9. Det finns förstås kriterier för VG och MVG också.
<b>Historia</b>
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall...
...kunna redogöra för viktiga händelser och känna till gestalter, idéer och förändringar i den historiska utvecklingen i Sverige, Norden och Europa samt kunna jämföra med andra länder,
...känna till utvecklingen i några ledande världsmakter under olika tidsepoker,
...ha insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor,
...kunna identifiera och reflektera kring några olika historiska händelser och skeenden med betydelse för vår egen tid,
...vara medveten om och kunna ge exempel på att historiska händelser och förhållanden kan betraktas på olika sätt,
...kunna reflektera över hur information och propaganda har använts förr och används i dag som ett medel för påverkan.
Vad säger då detta oss som lärare? Jo, helt enkelt inte särskilt mycket. Det står ingenstans VILKA perioder och epoker som skall prioriteras eller hur mycket tid som skall vikas åt just dessa perioder och epoker. Det enda som står uttalat är att eleverna skall ha goda kunskaper om förintelsen. Detta står inte i målen som ni ser utan på andra ställen i styrdokumenten.
Men låt mig få skryta lite och berätta hur jag har förändrat undervisningen i historia i mitt arbetslag sedan jag började här 1998.
När jag började här så läste man av gammal hävd följande avsnitt i de olika årskurserna:
Åk 7: Antikens Grekland och Romarriket
Åk 8: Industriella och franska revolutionerna
Åk 9: Världskrigen
Numera ser det ut som följer:
Åk 7:
1800-talet (Sverige, franska revolutionen och dess följder samt industriella revolutionen)
Åk 8:
Världskrigens tid
Åk 9:
Tiden efter 1945 och Sveriges historia före år 1800
Mina argument i de stundtals heta debatterna om omläggningen var att jag ansåg att eleverna de facto bor i Sverige och att man bör ha årminstone grundläggande kunskaper om just Sveriges historia och huvuddragen i den svenska historien. De flesta eleverna kommer ju knappast ihåg avsnittet om medeltiden som de läste på mellanstadiet till exempel. Lika viktigt ansåg jag att det var att eleverna kände till utvecklingen i världen efter världskrigen med tanke på att eleverna lever i en värld formad av kalla kriget och så vidare.
Ja men antiken då? Helst hade jag ju velat lästa allt, men eftersom andra ämnen vill förfoga över elevernas tid så måste jag ju ta bort något. Mitt argument för att ta bort detta var att eleverna läser detta på gymnasiet och att 1900-talets andra hälft ligger dem närmare i tiden.
När vi läser om Sveriges historia så handlar det i allmänhet att kunna förklara helheter och sammanhang. Att kunna förklara t. ex. stormaktsväldets framväxt och tillbakagång i stora drag är enligt mina ögon viktigare än att kunna diskutera arméns uppställning inför slaget vid Wittstock 1636. MEN: för att kunna se helheter så måste man ju i rimlighetens namn ha personer och händelser att hänga upp sammanhanget på. Man får tycka vad man vill om kungalängder och så vidare men eftersom utvecklingen under just stormaktstiden mycket har att göra med regenterna så är det omöjligt att inte titta på dessa.
Detta har fått mycket kritik från lärare som jobbat 10-15 år mer än mig eftersom den lilla människans historia anses viktigare.
Vad tycker ni andra?
Särimner/Fredrik