[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varning för "Arns rike"

Varning för "Arns rike"

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Charlotta » 12 januari 2004, 22:35

Ja, för att inte tala om busslasten med beundrande pensionärer...

Fast det var rätt komiskt när han pratade med bönderna och muttrade något om att han "gick i sina egna fotspår och försökte klura ut vad han hittat på egentligen"...
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Rizzo » 12 januari 2004, 22:44

Allting var väldigt blått och rött. Som fotbollslag ungefär.
Rizzo

Inläggav BadMotorFinger » 12 januari 2004, 22:50

Ska ner till skövde och "Gå i Arns fotspår" den 23-24 Januari. Jag blev bjuden av studieförbundet vuxenskolan där jag är cirkelledare i medeltidshantverk, så jag tänkte att det kanske kunde vara skoj att se hur mycket "Arn vs historia" det är egentligen [;)] Det är föreläsningar med en fil dr Lars Bägerfeldt!!? Någon som känner till honom?

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav Angus Maciomhair » 12 januari 2004, 23:32

Såvitt jag vet är den typ av randiga fjädrar (barred turkey) som skymtade förbi på ett par pilar i början tillhörandes Nya Världen. De kändes en aning felplacerade, hellre hade jag sett styrfjädrar i en solid vit färg.

Varför måste stridstekniken att ösa synkade pilregn över sin motståndare ha kommit utifrån ? Kunde inte östgötar m.fl. ha kommit på det själv? Nöden sägs ju vara uppfinningarnas moder. Jag har svårt att tänka mig en större akut nöd än att bli ställd inför en överlägsen invasionsstyrka.

Vid jämförelsen av sigill fälldes en kommentar om svärd som en ny modern militär teknologi? Var det någon som blev klok på det uttalandet?

Sammantaget är även jag smått imponerad av vad de lyckats åstadkomma efter allt man hört om inspelningsdagarna men skulle jag våga mig på att sia om huruvida gemene man som såg programet skulle börja gräva mer i sveriges historia, eller historia rent allmänt, efter detta så skulle jag nog säga att det rör sig om ett fåtal. Då flertalet av de som inte gillar historia sedan tidigare tycks ha en enorm aversion mot mängder av kunganamn känns det inte som att dagens program var rätt spark i baken.

/Angus, som definitivt ska se reprisen av programmet om da Vinci.
Angus Maciomhair

Inläggav BadMotorFinger » 12 januari 2004, 23:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Vid jämförelsen av sigill fälldes en kommentar om svärd som en ny modern militär teknologi? Var det någon som blev klok på det uttalandet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror att det han menade var att Birger Brosas sigill var mer förankrat i verkligheten än det andra med det "flickaktiga spjutet" eller vad det var han sa. Men att stridstekniken till häst skulle ha förbättrats bara för att sigillet visar en korrektare bild av en ryttare är väl lite långsökt, det beror ju på vem som gjort sigillet också eller? Jag blir inte heller klok på det faktiskt.

Men en sak som jag funderat lite på angående Jannes teori om att nån som slagits i det heliga landet skulle ha varit med vid Lena och Gestilren. Varför gå över bron efter vatten? Vore det inte en trovärdigare förklaring att det var folk från kontinenten som stod för de kunskaperna. Engelska invandrare lär det ju inte ha varit ont om tex. Erik Jedvardsson var ju tydligen själv av engelsk släkt....jaja, jag bara spånar

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav Joakim K » 12 januari 2004, 23:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Varför måste stridstekniken att ösa synkade pilregn över sin motståndare ha kommit utifrån ? Kunde inte östgötar m.fl. ha kommit på det själv? Nöden sägs ju vara uppfinningarnas moder. Jag har svårt att tänka mig en större akut nöd än att bli ställd inför en överlägsen invasionsstyrka. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra fråga... Svenskarna var ju inte vana vid att slåss till häst så de borde ha haft folk som behärskade strid till fots.

Apropos strid till fots... Slaget vid Gestilren. Stormade verkligen infanteriet rakt mot kavalleriet? Borde inte det ha slutat i massaker... Infanteriet borde väl ha hållit sig till sköldmuren för att ha en chans...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vid jämförelsen av sigill fälldes en kommentar om svärd som en ny modern militär teknologi? Var det någon som blev klok på det uttalandet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Klok kan jag inte påstå... De nya "långa svärden" till skillnad från vad vi hade tidigare...
Känns som om kommentaren har slunkit rakt in från en av Arn böckerna... Ni vet... Rakbladsvassa utländska svärd till skillnad från de urusla hackahacka svärden vi hade tidigare... I alla fall enligt herr G.
Joakim K

Inläggav Björn Hellqvist » 13 januari 2004, 00:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BadMotorFinger</i>

Ska ner till skövde och "Gå i Arns fotspår" den 23-24 Januari. Jag blev bjuden av studieförbundet vuxenskolan där jag är cirkelledare i medeltidshantverk, så jag tänkte att det kanske kunde vara skoj att se hur mycket "Arn vs historia" det är egentligen [;)] Det är föreläsningar med en fil dr Lars Bägerfeldt!!? Någon som känner till honom?

/Jonas

Hör av dig till mig om du har tid.

- Björn, Skövdebo
Björn Hellqvist

Inläggav Björn Hellqvist » 13 januari 2004, 00:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Vid jämförelsen av sigill fälldes en kommentar om svärd som en ny modern militär teknologi? Var det någon som blev klok på det uttalandet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad han menade var nog den längre svärdsklinga som fick sitt genomslag på 1100-talet, och som gav bättre räckvidd vid uppstutten strid.
Björn Hellqvist

Inläggav Zanza » 13 januari 2004, 06:49

Hur kunde han läsa den gamla texten som fanns i arkivet? O__o
Zanza

Inläggav Björn Hellqvist » 13 januari 2004, 08:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Zanza</i>

Hur kunde han läsa den gamla texten som fanns i arkivet? O__o

Det är inte så svårt om man tränat lite. Medeltidssvenska har en del annorlunda ord och ordföljd, men om man vet att "swa" betyder "så", o.s.v., och vet hur bokstäverna utformas, så går det.
Björn Hellqvist

Inläggav Eva Andersson » 13 januari 2004, 08:33

Problemet med medeltidssvenska är inte nödvändigtvis att förstå det, även om språket i Äldre Västgötalagen (början av 1200-talet)skiljer sig radikalt från modern svenska, utan att kunna tyda bokstäverna. Fast där blir det faktiskt värre längre fram under medeltiden.
Vad Guillou läst i ÄVgL var ju dessutom kungalängderna, som inte kräver att man förstår speciellt mycket medeltidssvenska.
Sen läste han något från 1400-talet om jag inte minns fel, vilket språkmässig är lättare. Generellt sett är det in tebara att läsa medeltida dokument eftersom i princip allt från Sverige innan 1350 är på latin. Nu tillhör ju Guillou den generation av läroverksgrabbar som läst sitt latin, men jag tvivlar på att han kan simultanöversätta hursomhelst.
Vi var flera stycken hemma hos oss och kollade efter folk vi känner, så vi pratade nog lite för mycket för att höra allt Guillou sa, det han sa var ju ofta så pinsamt att man inte ville höra det heller tyvärr.

Och varför spelade de "When Johnny comes marching home" vid kransnedläggningen i Kungslena?? Det finns egna patriotiska sånger i det här landet, om vi nu ska vara sådana.

Men man får väl se nästa avsnitt också.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 13 januari 2004, 09:34

Själv är jag mest företjust i att gamm-Arn vurpade under inmarchen - symbolik...

Tältlägret och de diskret skrikblå-bemantlade krypskyttarna var annars en stor muntration...
Annars drog jag en lättnadens suck för att rock-video klippning använts - nu är det mest den enskillde fanatikern som hajjar till över snabbt inhoppande bakgallerhjälmar o.dyrl.

Men som sagts ovan - Nästa avsnitt...

/N B
Ny Björn

Inläggav Ingiz » 13 januari 2004, 10:43

Jag tyckte personligen om Jannes kommentar i slutet av programmet. Den var både insiktsfull och lite skrattretande.
"[...] att historia inte är, historia är något som tillverkas och de som tillverkar historia är i regel på överhetens beordran och det finns alltid politiska avsikter med vad de gör [...]"

Mycket tänkvärt...men Janne är inte direkt den mest objektiva person ved det gäller politik om jag uppfattat det hela rätt genom de tre böckerna om käre Arn.

Till sist de avslutande orden.
"Historia förfalskas ständigt [...]"

Ska bli trevligt och roligt att se vad han hittar på nästa vecka...synd bara att jag tränar svärdsviftande under den tiden.
Ingiz

Inläggav Ingiz » 13 januari 2004, 10:49

Jag var bara tvungen att lägga till ett citat till
"Arn Magnusson fanns alltså. Han är vår landsfader."
- Jan Guillou & Västergötlands museum

Detta kan återfinnas på TV4:as hemsida

Det var kanske en smula långt att dra det hela.
Ingiz

Inläggav Karin » 13 januari 2004, 12:06

Björn, har du sett att de har länkat till din svärdssida från tv4:s "arnsidor"?

Karin
Karin

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller