Hejsan!
Nu har jag tänkt igen... i alla fall litegrann [:D]!
Här på forumet finns ofta frågor om klädesplagg och dräkter och brynjor och gambesoner. Nu är det ju så att det på Historiska Världar, i anslutning till detta forum, faktiskt finns en [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/drakt.htm"]Dräktavdelning[/url] som i dag inte är så stor. Skulle det inte vara en god idé att deltagarna här kunde bygga ut denna avdelning med mönster, steg-för-steg-beskrivningar och fotografier? En vanlig fråga här på forumet är ju onekligen var man kan få tag i mönster till ditt eller datt och en nästan lika vanlig kommentar är att de mönster man hittar på "Nätet" eller i böcker inte håller måttet eller saknar källhänvisning eller autencitet.
Därför tycker jag att det skulle vara väldigt praktiskt att ha allt samlat på ett och samma ställe och föreslagsvis då på länken ovan. Då kunde man även ange varifrån man tagit inspirationen till det mönster/dräkt man lagt ut. Man kunde även till varje plagg/dräkt lägga till saker som vilken tidsperiod det inspirerats av, material, sömnadsteknik och, ja... allt som kan vara till nytta.
Jag tror att detta skulle bli ett väldigt bra komplement till det här forumet. Visserligen återfinns ju en del av denna information redan nu här i forumet men med ett särskilt dräktforum kunde man alltså även lägga till mönster och bilder på ett annat sätt än här.
Vad tycker ni andra?
// Tobbe!