1. Ringbrynja. Platta nitade ringar. Har använts på två events på en sommar och har endast lite rostfläckar efter svett i halsen. Mycket bra skick. Inget rostfritt eller galvat trams.
Bröstomfång: 120cm
Längd (från axel och ner) 83 cm
Ärmlängd: 28 cm
Pris 4000 kr.
2. Damaskerad svärdsklinga. Köpte en gång men har inte tid att göra något med. För den som vill bygga något coolt. Klingan är riktigt bra gjord, hög finish och inga vällsläpp. Kan bli ett litet långsvärd eller en större enhandare.
Längd: 107 cm
Bladlängd: 82 cm
Bredd vid basen: 4 cm
Tjocklek vid basen: 0,7 cm
Vikt: 935 g
Pris 2750kr
3. Bössor. Jag smidde ett tag ett antal bössor som mest legat och skräpat. Det är svårt att skjuta med fler än 2 åt gången. De är baserade på förlagor eller inspirerade av olika fynd. Tidspannet är huvudsakligen sent 1300-tal. Dessa är byggda för att skjuta blankt med svartkrut och är därmed licensfria.
Bössa med bandförstärkning. Smidd av avhärdat stålrör, 18 mm kaliber.
Pris 1100 kr
Bössa utan förstärkning delvis baserad på fynd ifrån Schweiz. 18 mm kaliber
Pris 900 kr
4. Stövlar. Tidigt 1900-tal?. Hur mycket jag vill så är dessa stövlar för stora för mig. Skaften är hårda med två hällor i vardera. Sulan är helt i läder med pliggad häl. Använda men nyinfättade. Längden på sulan är 31 cm vilket tyder på att det borde röra sig om ett par 46:or. Stöveln totala höjd 44 cm. Perfekt för sen 1800-talsreenactment, tidig 1900-tal och kanske för WII-militära grejjer.
Pris 400 kr
Maila mig om ni vill ha mer info och bilder.
anders.lindkvist[at]yahoo.se
---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.