Fynd i Stenungsund

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Fynd i Stenungsund

Inläggav Lasse C » 15 november 2006, 12:41

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=307076

Intressant, faktiskt! Inte minst för att fyndlokalen är en liten avkrok i Västsverige... [;)]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Matti » 15 november 2006, 15:20

Oj, oj, oj! Jag säger då bara det! Hoppas vi får höra mer om detta. Dessvärre så blir jag lite konfunderad när de säger att man inte har hittat fler än 20 grav med björnklor i Sverige. Detta gäller inte Gotland, Mälardalen eller Mellannorrland, där vi kan räkna med flera hundra "björnklogravar" under en 1000-årig period.

Jag hoppas att de bara menade Västsverige och att reportern fick det om bakfoten, för annars blir jag lite orolig för den bristande kunskapen hos mina grävande kollegor.
Matti

Inläggav Lasse C » 15 november 2006, 15:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>Dessvärre så blir jag lite konfunderad när de säger att man inte har hittat fler än 20 grav med björnklor i Sverige. Detta gäller inte Gotland, Mälardalen eller Mellannorrland, där vi kan räkna med flera hundra "björnklogravar" under en 1000-årig period.

Jag hoppas att de bara menade Västsverige och att reportern fick det om bakfoten, för annars blir jag lite orolig för den bristande kunskapen hos mina grävande kollegor.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Just det tolkade jag (IOFS kanske felaktigt) som syftande på gravar från samma tidsperiod som den här. Men man skall ju alltid ta journalisters citat med en grabbnäve salt...

Lasse
Lasse C

Återgå till Forskning