Jag flyttar detta från frisyrtråden, så det inte blir för otympligt:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emma</i>
Jag spinner vidare under den här rubriken då min fundering till viss del är frisyr-relaterad.[:)]Jo, jag har på sistone sysselsatt mig med att försöka förstå hur ett haklin bör sitta, främst i kombination med dok. Har sprungit på den ihopsydda varianten(tubaktig historia) som man trär över huvudet men den varken sitter särskilt bra eller ser särskilt bra ut. Jag har fått förklarat för mig att att haklin ska nålas ihop.Har sett bilder där det tycks vara fäst i håret strax ovanför öronen och lämnar en del av håret bart. Jag antar att även i kombination med dok så kan den varianten ha använts, eller är jag helt ute och cyklar? Hur ska man få haklinet att sitta fast ordentligt? Flätas håret i två "kringlor" som man fäster ovanför öronen och sedan så förankrar man haklinet i dessa med hjälp av ett antal nålar (den varianten tycks vara den som fungerar bäst)? Och hur ska jag sedan få doket att sitta som det ska?
Jag skulle bli väldigt tacksam över att få lite hjälp, har kört fast för tillfället.[:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har sett en fiffig anordning i Thursfield vid namn "fillet". Det är ett pannband på 10 centimeters bredd med knytpand som man lägger över hårfästet och fäster nere i nacken. Sen nålar man fast haklinet mot filleten, drar ändarna över huvudet och nålar ihop dem i varandra. Nedanför hakan drar man haklinet bakåt och nålar ihop linet i nacken. Därefter lägger man doket över och nålar fast även detta i filleten. Verkar jättesmart, tycker jag! En fillet kan naturligtvis användas med bara dok också. Med en fillet behöver man bara några få nålar kan man få den där vackra "lösa" looken man ser på många bilder, men huvudlinen sitter ändå bra fast.