Frej! Tack för den! [:)] Jag önskar det fanns en lite "gilla-knapp" någonstans här också, så som man är van från Facebook. Fast jag förstår Eric och Edvin också, de har kanske rätt i att det är ovärt att gjuta.
Fast ändå, jag ska ha minst femtio pyttsmå beslag och lika många nitbrickor. Det äcklar mig att tänka på hur mycket tråkig slipning det blir om man gör det för hand på klippta plåtbitar med vassa kanter... Roligare då att gjuta och dra en lättare slipning över mindre vassa kanter, och få den där speciella ytan och i alla fall Frej och jag tror på!
När det gäller pris på ett arbete av den här digniteten har jag fått en prisuppgift från en bekant som har någon sorts tama polacker (?) eller vad det kan vara som gjuter åt henom. Med henom själv som mellanhand vill hen ha mellan 1500 - och 2000 spänn för mina femtio beslag, och det tycker jag kan vara skäligt. Inväntar svar från andra hantverkare, på vad de tar för det.
Å andra sidan är det roligare att göra själv, eller i alla fall delar av arbetet. Jag ska försöka mig på att göra en täljstensgjutform nu i veckan och se om jag kan få gjuta i den under återträffen på Bäckedal till helgen.
www.idashantverk.blogspot.com