Det som jag tänkte på mest är att ylle och lin är material som är svåra att färga, det är inte alla färger som biter på dem.
Dessutom grundar jag min iakttagelse ifrån landsbygden, de klart färgglada tygerna var ju inte billiga och bönderna hade ju inte alltid råd att köpa sitt tyg utan tillverkade det själva, att medeltiden är mörk menar jag absolut inte utan vad jag menar med jordnära färger är dessa som man kan få fram med naturliga färgämnen utan att använda kemikalier som vi gör idag.
Mitt intresse ställer sig (bonddotter som jag är) till bönderna under den tiden och dessa använder ju gärna en färg som är lätt att få fram, som inte framhäver en hård arbetsdags fläckar och som är praktisk i även andra avseenden. Men visst vet jag att man även kunde få fram många fina glada färger.
Nu har ju inte jag hittat så mycket information om medeltidens bönder men traditionerna lever vidare även om man kanske inte tänker på det. En bonde i dag skulle kanske inte bry sig om vilken färg dom har på tröjan men dom skulle ju inte i första han gå ut och förlösa en kalv i en vit klädsel, (det skulle iaf inte jag göra *ler*).
Det är ju klart att även bönderna på den tiden, gärna de som har det lite bättre ställt, har glatt färgade kläder till finstassen dock är det ju inget som dom använder varje dag.
Om man sedan ser i dessa bilder och skrifter som finns bevarade så är majoriteten av dessa beskrivningarna och bilderna på högre stående människor, allmogens klädsel och levnad var ju inte något som man hade stort intresse av.
Det mesta som finns är ju trots allt fynd som man har haft tur att hitta och då är det inte ofta som dessa fynd sker ute på landet.
Majoriteten av befolkningen på den tiden var ju bönder eller enkla arbetare, av 100 personer så var kanske 30 av dessa sådana som hade det lite bättre ställt.
Klart att det fanns soldater och uppassare till de bättre ställda men dessa kommer ju från bonde familjer där det fanns många barn och ont om plats.
När jag tänker på medeltiden så tänker jag att dessa var även de tänkande människor och bara för att man kanske inte har fynd som visar det nu idag så hade ju även dom fantasi nog till att vilja förbättra och förenkla sitt liv. Det finns många saker kvar som vi fortfarande använder till vårat vardagsliv.
Alltså med andra ord försöker jag sätta mig själv i min "karaktärs" situation och tänka. "Hur skulle jag göra om jag hade dessa förutsättningar och dessa saker att tillgå".
Även lite bondförnuft kan vara en tillgång ibland. *ler*
/Suniva