av Ulfa » 8 april 2011, 22:45
Hej Fölshult!
Hur "otrogen" du kan vara i ditt materialval utan att det blir illa är, om du nu inte är med i någon förening eller som Lillith sa ska på något speciellt event, helt upp till dig själv! Jag skulle rekommendera, just eftersom du är ny men verkar vilja satsa på att få det korrekt, att satsa högt från början. Det kanske tar lite längre tid för dig att bli klar, men när du väl är klar kommer du vara så mycket mer nöjd med din dräkt och dig själv.
När jag började med historiskt återskapande spenderade jag väldigt mycket pengar och tid på dräkter innan jag läst på som jag nu inte har någon användning för alls. Det är dessutom ingen större ansträngning eller särskilt mycket dyrare att välja mer korrekta material än att fuska med materialvalet. Du kommer bli så mycket stoltare och nöjdare med en klänning du inte fuskat med!
Jag håller också med Djingis Khan angående vad du kan rida i, det är nog inga problem att rida i sammet eller ylle.
Angående mönster är det bara positivt att du tänker rita dig ett som är figursytt efter din egen kropp, small medium och large är ett modernt påfund. Jag tror det handlar mer om hur man gör klänningen till kroppen än vad kroppen gör mot kontruktionen om en klänning blir bra eller inte, så hitta bara ett mönster du tycker om och gör en toille. Om det skiter sig, sörj lite och leta vidare!
Nu har jag ingen aning på hur mycket du sytt eller hur mycket du kan, men det är alltid smart att börja med något mer enkelt om man känner sig osäker. Jag har aldrig sytt Tudor eller 1500-tal men det såg onekligen svårare ut än t.ex. första halvan av 1300-tal. Men å andra sidan om det är 1500-tal du vill göra så ska du göra det.
/Ylva