Vi är en grupp lajvare som siktat in oss på vikingatiden och helt nyligen intresserat oss för lajv med bluntade vapen. På grund av detta har det uppstått ett antal problem, främst ekonomiska då vi alla studerar, men även intelektuella, då vi har lite dålig koll på vilka yxor osv. som användes regelbundet under vikingatiden.
Eftersom användarklientelen här verkar vara duktigt inlästa på det mesta som finns att veta, tänkte jag fråga lite om någon vet någon bra sida över historiskt korrekta yx, svärd och spjutmodeller för någonstans runt 900-1000 i främst Sverige (och ännu hellre, Svealand).
Utöver det skulle jag bli jätteglad om någon kunde länka till billiga och godkända produkter, då vi mest tänker "åhhh... snyggt" när vi ser saker på nätet och egentligen inte har någon aning om vad som är OK eller inte.
Jag har försökt att använda sökmotorn här på forumet, men inte hittat någon lämplig tråd. Finns det en sådan ber jag om ursäkt för den här.
Vi ser väl ut ungefär såhär i nuläget om någon är intresserad av hur vikingalajvare ser ut, men dock med tacksamt ihoplånade vapen.
//MvH Johan W.