Nylonwaster

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Nylonwaster

Inläggav Lord_Nelle » 23 september 2008, 10:03

Dawe Rawlings har släppt en ny serie Nylonwasters.
Tänkte skaffa ett långsvärd och en messer själv.

http://fightmedieval.com/
Lord_Nelle

Inläggav de Beaufort » 25 september 2008, 20:43

Uuuhh. Jamenalltså... Wasters var det? Jag är förstås bara fånig, men är det meningen att de ska se ut som svärd? Jag kanske vänjer mig, men det där gör allt lite ont i min reenactmentsjäl. Spontant så föredrar jag absolut en traditionell waster som inte försöker efterlikna ett svärd mer än absolut nödvändigt för att fungera. Kan inte låta bli att få associationer till leksaksaffär. Väldigt orättvist förstås, men det här är personligt [xx(]

Kan inte låta bli att tänka på ett talessätt: "if this is coffee I want tea, and if this is tea I want coffee!

Förlåt Nelle, men de ser för j-ga ut [8D]

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort

Inläggav Lord_Nelle » 25 september 2008, 20:55

Vitsen är att de skall fungera som svärd och ändå vara säkra. Idag står valet mellan bluntat stål eller Shinaier.

Stål gör ont och är livsfarligt om man inte håller igen.

Shinaier funkar inte som svärd, de väger fel och studsar.

Nylon funkar och väger som stål och är säkra nog att köra fullt ut med.
Vill man ha ett svärd, som funkar som ett svärd och som man kan köra fullt ut med utan att lemlästa sina vänner, då är det nylon som gäller.
Lord_Nelle

Inläggav de Beaufort » 25 september 2008, 21:46

Jomenvisst! Självklart är nylon alldeles förträffligt som material i det här sammanhanget! Det var inte det jag invände mot. Jag reagerade på designen. Att efterlikna svärdsestetiken på det sätt Rawlings gör passar mig personligen väldigt dåligt. Jag föredrar en waster som är rå och ful [:D] och som jag så lite som möjligt kan associera med skönheten hos ett välsmitt stålvapen.

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort

Inläggav Martin Wallgren » 25 september 2008, 21:59

Köper du hockeyklubbor utifrån estetiken åsså;)
Martin Wallgren

Inläggav Eric Hejdström » 25 september 2008, 22:30

"Nylon funkar och väger som stål och är säkra nog att köra fullt ut med."

Nylon funkar inte som stål. Det må vara bättre än waster eller shinai till sparring men det kan inte ersätta stål. Skulle inte tro att någon skulle vilja köra fullkontakt med nylonwasters, i synnerhet inte med långsvärd. Hur man än gör blir det kompromisser. Men nylon måste man ha mer skydd än med shinai. Men men... Kanske bara jag som sitter sent och är lite bitter...
Eric Hejdström

Inläggav Martin Wallgren » 26 september 2008, 07:35

Jodå! Fasen förr i världen innan HEMA scenen blev så vanlig och vi var några få riktiga pantskallar som höll på körde vi i ARMA fullkontakt med trä! Även med långsvärd och vår skyddsutrustning var vadderade handskar och suspensoar samt mask eller hjälm med ansiktsskydd. Man tål betydligt mer än man tror om man bara är med på det. Sedan får man väl själv avgöra hur mycket stryk man är villig att ta för konsten. Som alla gammgubbarna till maanualförfattare skriver så är konsten inte något för de vekhjärtade.

Jag håller med att nylon inte beter sig som stål!

Fördelarna med shinai uppväger inte naktdelarna med nylonet. En shinai studsar och far och funkar lite som ett svärd i första hugget, men så fort det ska till att jobbas Im krieg och man vill vinda och binda lite så är det rakt omöjligt att få den kontroll på spetsen och eggar och liknande med en shinai. Dessutom är shinaien alldeles förlåtande med sina studsar och gör att man klarar sig med slarviga tekniker. Den får dåliga versetzen att fungera på grund av att pinnarna inte söker kontakt som nylon och stål gör.

När det gäller frågan om skydd så tror jag att vi måste använda lite skydd men att vi ska försök få fram riktiga skydd skapade för HEMA, inte köra med tunga och felaktiga skydd från sporter. En väst med skydd som möjliggör stötar mot kroppen, smidiga men skyddande handskar, halsskydd och suspensoar borde räcka.

Sedan gäller det juh kontroll. Vi behöver inte tumma på intent bara för att vi har kontroll.

Jag tror att den gamla devisen om att vi behöver olika redskap fortfarande håller. Shinai kan vara en bra möjlighet för de som inte är så erfarna att få sparras lite och lära sig timing och distans i Zu Fechten. Nylon waistern ersätter träwaistern på många sätt (utom i HK frågan) då den håller i evighet och dessutom funkar bättre för avancerade i sparring och freeplay. Stålsvärd (blunts) måste användas av avancerade för att vi ska kunna förstå teknikerna på ett vettigt sätt, samt att man kan köra ganska hård freeplay med dem om man bara ser till att ha kontroll. Skarpa svärd för drillar och testhuggning!

Om vi använder alla dessa fyra redskap kan vi kanske komma ganska nära.

Och Erik, du är inte bitter... bara gnällig för att du kommer från den däringa krämarön och inte får vara ute i skogen och träna kampfringen dagligen mot släntbjörnar och bjärvar som vi riktiga karlar.
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 26 september 2008, 08:05

Jag kanske tar ut segern lite i förväg. Men igår så testade vi en prototyp som Johan i vår förening har tagit fram.
Jag kan säga att den är förvillande lik en Liechtenauer i vikt och balans. Mycket tunnare och smalare än de nylonwasters som tidigare funnits på marknaden.
Och var det ändå bara en prototyp, jag ser fram emot när han har skålat klart den, då kommer balansen att vara underbar.
Så jag sticker ut hakan och hävdar.
Nylon funkar som stål. (Åtminstone när Johan är klar med sina.)

Sedan hävdar jag även att Biftgävern är bra mycket farligare än Släntbjörn.
Lord_Nelle

Inläggav Eric Hejdström » 26 september 2008, 10:28

Nylon kan inte funka som stål eftersom det är plast... Enkel fysik?
Jag håller med dig Martin om att man har en hel del andra möjligheter med långsvärdstekniker med nylon jämfört med shinaier. Men varför jobba på att få ett plastsvärd (för det är, åter igen, det som en nylonwaster är) så likt ett slött svärd istället för att bara använda slöa övningssvärd? Det kräver ändå en hel del skydd och om man har så mycket skydd på sig kan man ju lika gärna hålla sig till harnishfechten... Vill man köra så lätt som möjligt finns det ännu inget annat bra alternativ än shinai, handskar och mask. Men men... Man kan inte lära gamla hundar sitta eller hur var det?
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 26 september 2008, 11:16

Jag är övertygad om att med modern teknik så kan vi få fram sparringvapen som funkar som stål och ändå är säkra.
Efter att ha testat stål, både bluntat o vasst, Shinai och nylon så är nylon det som funkar bäst i sparring.

Med stål kan jag bara träna, jag kan inte sparras fullt ut.
Med Shinai kan jag sparras fullt ut, men de är inte i närheten av hur ett riktigt svärd funkar.
Med nylon kan jag sparras fullt ut, och de börjar krypa allt närmre känslan av stål.

Sedan får man väl definira säkerhet. För vissa är säkerhet att inte få ett blåmärke, för mig som gammal Thaiboxare och MMA fighter så är säkerhet inga brutna ben.
Lord_Nelle

Inläggav christofer » 26 september 2008, 11:21

Ursäkta en nybörjarfråga, men om nylonwastern har samma balans och vikt som ett bluntat stålsvärd, och beter sig som ett sådant, borde det inte göra exakt lika ont att få stryk med det? (Dvs vikt 1 BEP, skada 1 T10 om man inte räknar in skadebonusen. Källa: Internet) Jag försöker samla på mig argument för att slippa köpa nylonwaster och gå direkt på bluntat stål, om någon undrar vad jag fiskar efter. :)
christofer

Inläggav Lord_Nelle » 26 september 2008, 11:28

Det beror på hur tjock eggen är. Tryck/yta. Med nylon får du större träffyta än med stål.

(Jag vet att man inte kan få nylon att funka precis som stål, men jag gillar att utmana och provocera, det kanske märks.)
Lord_Nelle

Inläggav Martin Wallgren » 26 september 2008, 11:46

@Chrístofer:

Du kommer inte undan med bara bluntat stål om du vill träna HEMA. Du behöver sparring verktyg. Och än så länge är det träwaister eller Nylonwaister, shinai eller möjligen gammal ARMA boffer eller liknande och bluntat Stål som är de verktyg du behöver. Alltså ett av varje!
Martin Wallgren

Inläggav Eric Hejdström » 26 september 2008, 15:02

Nelle, du får väl provocera hur mycket du vill men räkna inte med att få fler vänner med en sån attityd.
Jag undrar fortfarande hur du kan hävda att du på fullaste allvar kör tekniker fullt ut med nylon. Du kan omöjligt köra fullkontakt med nylon i Blossfechten utan att riskera att bryta både det ena och den andra. Dessutom är inte thaiboxning en vidare bra referens till skador heller. Dom träffar som man riskerar och får när man boxas är ju inte samma sak som när man slår någon ed ett tillhygge eller hur? Du siktar ju knappast på din motståndares handleder i thaiboxning om denne råkar sträcka ut dom lite för långt? Och sparkar mot sida och lår är inte heller särskilt likt de flesta hugg som ändå kommer ovanifrån. jag tänker inte sitta och rabbla olikheter för det är ungefär lika dumt som att säga att stål och plast uppför sig lika dant.

Jag håller med Martin om att man behöver olika träningsredskap för olika saker. Men jag är långtifrån lika övertygad om nylonwasterns förträfflighet som många andra inom HEMA verkar vara. Den tillför bara ytterligare en kompromiss utan att egentligen lösa något. Men visst, den är ju hållbarare än en träwaster...
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 26 september 2008, 17:36

Jag provocerar för att få fram tankeväxlingar. Annars blir det lätt att fasta i gamla hjulspår. "Vi har alltid gjort så här och vi kommer alltid att göra så här, och kommer alltid att fortsätta att gära så här". Inget vidare kreativt

Du är inte så lite provokativ i din "Jag dissar allt attityd heller". Jag är åtminstone öppen med att jag provocerar och har en tanke bakom.
Som med mitt utspel att jag hävdar att Nylon är lika bra som stål. Du blev provocerad, det startade en debatt, således fyllde det sin funkion som provokation.

Vad gäller Thaiboxning så var det inte meningen att jämföra skador, utan villigheten att ta en smäll och fortsätta.
Och JA! Vi kör fullt ut även med Nylon. Vi körs inte Mortsclhag med de som har metallkors, men i övrigt så.

Här är några intressanta videos när Martin mosar folk.
Först en där han klubbar ner Robin. Han blev så groggy så att han blev tvungen att sätta sig. Visserligen med Shinai, men vi kör lika hårt med Nylon.
http://www.youtube.com/watch?v=J6EodmJWj9Y

Här är några videos från Martins tid i Arma Gimo och Östersund.
Stenhårt med träwasters. (Som skadar mer än Nylon)
http://www.youtube.com/watch?v=X1kZfMCZQa0

Här är en när Martin pommlar en träwaster genom fäktmasken på Kalle.
Kalle fick hjärnskakning.
http://www.youtube.com/watch?v=M7iCbaIPtU0

Kim som misshandlar folk med träwaster.
Notera hårda halvsvärdsstötar mot revbenen, mortslchag med träkors mot huvudet, knän mot liggande motståndare.
http://www.youtube.com/watch?v=mqOi4MZdkeE

Är det bevis nog på att vi kör fullt?
Lord_Nelle

Nästa

Återgå till Vapen