av Ulfa » 19 augusti 2008, 16:38
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Edit:
Efter lite kvickt googlande och databassökande hittar jag mest uppgifter om att prostituerade omväxlande (både i tid och rum) skulle utmärka sig med blå eller gula mantlar, gul hätta, gul hätta med blå kant, vit hätta, svart hätta, röd hätta, gul näsduk fäst på axeln, gult band knytet runt armen, gula ärmar, , grön "sash" knyten runt midjan...osv. I de källor som verkade mest trovärdiga hittade jag inget som gällde generellt, utan allt berodde på var, när och vilken lag man tittade på.
/Vix.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag hade mest det här uttalandet i åtanke när jag sa att man kanske ska vara extra noggrann med gult, speciellt med tanke på "både i tid och rum". I Vix's beskrivning finns färgen gul med ganska ofta, dock mer på hätta, mantel och liknande än på kläder, och därför filosoferade jag över att man kanske bör vara försiktig med den färgen. Just p.g.a. att det varierar i tid och rum så mycket kanske ger större anledning att vara säker på sitt gula plagg.
Sedan är det ju såklart oxå en fråga om hur man ser på saken. Visst, man kan se det som en begränsning att man kanske bör vara mer säker på det gula än med t.ex. blått som är mycket vanligare, eller så kan man se det som ett intressant fenomen att det gula i ett antal fall har fått representera prostitution, och att man därför ska vara granskande och försöka tolka personen som bär gult. Detta behöver inte ta lång tid: en blick på bilderna som jag länkade till i mitt förr-förra inlägg och man kan se att det inte rör sig om prostituerade. (Min tolkning, rätta mig ifall jag har fel).
Jag ser det hellre som ett intressant fenomen än som en begränsning, och jag vill med detta absolut inte påstå att du ser det på det ena eller andra sättet, det hoppas jag att du inte tolkar det som.
Hmm, nu blev det långt, men i vilket fall så hoppas jag såklart att folk vågar återskapa kläderna med de lite udda färgera [:)]