av de Beaufort » 1 september 2008, 00:06
Medeltidens värld i Götene... Hmmja, hela diskussionen kring anläggningen är rätt intressant i sig själv tycker jag. Både på bloggar och i samtal med folk har jag mött ganska duktiga sågningar. Är det så att det finns något inbyggt fatalistiskt i synen på ett initiativ som kommer från kommunalt håll? Jag var själv där på smygpremiären första helgen i maj, och med tanke på att stället är långt ifrån klart så tycker jag ändå att det var rätt ok. Inga större överraskningar.
Visst är det troligen Arn-febern som (sent omsider) väckt politikernas intresse. Visst är det lätt att föreställa sig scenarier där detta initiativ möter samma oblida öde som liknande kommunala initiativ ibland mött. Visst finns det ett och annat att säga om HK.
Men... Det var också gott om folk som faktiskt tagit klädkoden på allvar (inte bara för det fria inträdets skull antar jag; kläderna är ju mycket dyrare). Det var gott om trevliga och seriösa handlare, och vädret och lokala sportarrangemang till trots var det faktiskt ganska välbesökt.
Jag grundar min fundering endast på en helg, på läst tidnings- och bloggmaterial och på närboende bekantas kommentarer, så det är klart att jag inte är så värst väl insatt. Med denna begränsade referens så undrar jag ändå om inte nyckeln till denna anläggnings överlevnad handlar om samverkan mellan kommunen och ideella aktörer. Om Götene kommun är kloka nog att backa upp entusiaster som på olika sätt vill engagera sig, om de är seriösa nog att satsa långsiktigt ekonomiskt (räkna med några år av minus) så kanske anläggningen kan etablera sig på riktigt. Tiden lär visa. MTV på gotland har 25 år på nacken. Jag var där första gången, och trots min då ringa ålder minns jag det tydligt. Det var inte mycket för världen då, men se på vad det utvecklats till! 25 år, mina vänner i Götene...
"Det ska f-n att vara kulturarbetare i det här landet" sa en kollega till mig för en tid sedan (jag är yrkesverksam inom musikområdet), och nog upplever jag en trötthet i den ständiga konflikten mellan ideellt och professionellt, i den ständiga diskussionen jag får föra för att få betalt för mitt arbete. Min bakgrund i denna sektor, både som professionell och ideell, har fått mig att 1) ifrågasätta ’de storslagna lösningarna’ 2) inse svagheten i små momentana utbrott av entusiasm. Genom mitt jobb har jag sett hur åratal av hårt (inte sällan semi-professionellt) arbete till slut får ett resultat som gynnar min fullt ut professionella utövning, men priset har då i slutänden varit orimligt högt för mig som enskild utövare.
Därför tycker jag att du Runristaren ändå är på rätt spår (även om jag tycker att du förenklar problematiken). Är inte detta forum grogrunden för samarbeten som faktiskt kan gynna både ideell såväl som profesionell? För som jag ser det torde det vara ett trivialt faktum att dessa aktörer är helt beroende av varandra. Matti, jag hoppas du inte ger upp, och att du Johanna lyckas med vad du föresätter dig! Jag tror inte längre på samhällets ansvar för kulturen (även om jag verkligen önskar att jag kunde), däremot kan kulturen ställa krav på samhället när det inte går att blunda för de positiva resultaten (läs t ex ’medeltidsveckan’) Till dess lär vi nog få klara oss själva. Och det kommer vi att göra! Vi lär ju av historien.
"faithful heart may have forward tongue"