Gaspod,
Precis, det finns inte tillräckligt med övertygande ref. för skinn hosor eller skinn doublér skulle ha använts i någon större utsträckning under det sena 1400 talet, vanligast var ylle.
Det jag har sett ref. på vad gäller skinn kläder så är knutet hårt arbetande människor samt regnkläder tex för sjömän.
Rustjackor var med största säkerhet inte gjorda av skinn, för dessa plagg använde man sig av långt mer luftiga material som fustian/bomull.
Är det skinnbyxor eller skinnhosor du pratar om?
Om du nu är ute efter att göra något med det där skinnet du har köpt så skulle jag rekommendera dig att sy ett par fina höga ryttarstövlar. Kika på Alex stövlar här:
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... tovel.html
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... index.html
Vi har ett även exempel i vår förening på en som gjorde skinn doublé kika här:
http://www.olofsgillet.org/images/olofsgillet_046.jpg
Huvudsaken är att du syr sent 1400 tal, det är den bästa perioden [;)]
/Todd