av Ulfa » 20 april 2008, 17:31
Har följt denna diskussion med lite fascinerat intresse då jag själv endast varit där två gånger och jag redan nu känner att det kommer vara exakt samma sak att åka dit igen. Efter första året var jag väldigt inspirerad och hade supermånga ideer på hur jag skulle sy en ny klänning, vilken inte riktigt blev av då jag började studera lite historiska dräkter och upptäckte att i princip inget jag "visste" om medeltida dräkter var korrekt.
Det jag upplever lite som frustrerande med MTV är att man som nybörjare får en totalt sned bild av medeltid. Jag själv störs inte nämnvärt av folkfesten eftersom jag primärt själv har varit där för att uppleva stämningen, träffa kompisar osv, inte gå på föreläsningar. Däremot skulle det vara kul med något seriöst läger/ marknadsdel/ teaterföreställning/ catwalk/ uppträdande/ slag/ restaurang/ krog/ karneval/ mässa/ minnesstund/ gästabud/ bröllop/ hantverkare eller vad som helst som kunde säga: "Vi har läst på mycket om 1300-talsdräkter och alla våra kläder är tolkningar av arkeologiska fynd eller bilder".
I nuläget, om jag uppfattat det rätt, finns det föreläsningar, kurser, vissa inneboende i läger, vissa seriösa stånd och såklart vandrande personer med "HK" utrustning och kunskap. Dessa är dock svåra att upptäcka ifall man inte redan har kunskapen vilket relativt få har. Min kompis t.ex. som jag var där med gick barfota i ett par linnebyxer och en linnetröja som var motsatt delade i blått och grönt. Det var jättemånga turister som bad att få fota honom vilket är trevligt men gör en lite förtvivlad.
Jag delar uppfattningen med många här att det är omöjligt att fördriva alla som inte har HK kläder men det jag tycker saknas är någon föreställning av något slag som skulle kunnas göra central som skulle utgöras av pålästa personer. Det är bättre med en marknad/föreställning än som Kapitelhusgården eftersom det där är gästerna som "uppträder" istället för en organiserad grupp. Detta förslag är väl ingen permanent lösning på att det inte händer så mycket med MTVs program men det skulle kunna höja ribban på kunskapsnivån.
Sammanfattning på denna lilla uppsats: Det jag tycker saknas är en central föreställning (typ improbatalj) som kan påstå att deras kläder (och innehåll, frisyr, uppträdande etc) är tolkningar av vad som finns bevarat från 1300-talet för att kunna ge en mer "rätt" bild av medeltid istället för den sneda man får i nuläget.