Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Eric Hejdström » 15 april 2008, 22:11

Men vart skulle man hålla det då? Cirkusplanen strax utanför Söderport? Även om man får till ett seriöst projekt och faktiskt drar igån en stridsuppvisning så blir det svårt med utrymmet. Enda platsen längs med ringmuren där det skulle finnas plats att sätta upp det är precis norr om Österport kanske. Ungefär där alla alkisarna har sitt sommarläger. Men visst. Om man verkligen vill så går väl det mesta... Men det är mer utrymme vid Ajmunds och Mästerby...
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 15 april 2008, 22:19

faktist så tar ett slag med runt 200-300 pers inte så mycket plats. man slåss ju i formeringar och så.. en fotbollsplan i storlek skulle räcka.
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 16 april 2008, 00:52

Mest att de senaste årens geniala planlösning utanför söderport inte genererar någon större, praktisk yta. Speciellt inte om man vill ha plats för åskådare. Men viis skulle man kunna klämma in dom på planen utanför Gutavallen. Då blir det ju rätt plats och allt.. Näst intill iaf. Eller så drar man sig lite längre från muren och planterar de stridande med åskådare vid tingshuset. Om man får... Men det hade varit spännande att se det göras något vettigt av det och inte bara teater med 20 pers som leker soldater. Ett par hundra välrustade krigare gör förhoppningsvis att det hela känns mer seriöst. Men men... Man kanske skulle prata med dom igen och se om det går till nästa år om det nu blir av.
Eric Hejdström

Inläggav Matti » 16 april 2008, 14:16

Gör det Eric!
Visst finns det mer plats vid Mästerby och så, men folk åker inte till Mästerby, de åker till Visby. Och det är slaget vid Korsbetingen som folk känner till och kan relatera till. Så gör ett försök!
Om man i den vevan kan genomföra två eller tre slag, under loppet av några dager, Ajmunds bro, Mästerby och slutligen Korsbetingen skulle det hela bli ännu bättre. Men utan Korsbetingen tror jag att det mister sin dragkraft, speciellt om man vill loka hit utländska grupper.
Annars är jag villig att ställa upp och stupa för Gotland!
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 16 april 2008, 21:30

Det är fint att du offrar dig Matti! Får kolla med dom igen. Ska väl förhoppningsvis få till ett möta angående lite andra saker snart men man kan ju smyga in lite idéer kanske. Annars kanske det skulle vara nåt att lägga det utanför medeltidsveckan. På årsdagen eller nåt... Tror dock att folk faktiskt kommer att åka till Mästerby, bara dom får en uppfattning om vad som väntar.
Eric Hejdström

Inläggav Matti » 17 april 2008, 18:37

Möjligt, mycket möjligt. Försök bara sälja iden till MTV folket. Isåfall skall ju en re-enactment av slaget där vara en del av MTV.
Matti

Inläggav Ulfa » 20 april 2008, 17:31

Har följt denna diskussion med lite fascinerat intresse då jag själv endast varit där två gånger och jag redan nu känner att det kommer vara exakt samma sak att åka dit igen. Efter första året var jag väldigt inspirerad och hade supermånga ideer på hur jag skulle sy en ny klänning, vilken inte riktigt blev av då jag började studera lite historiska dräkter och upptäckte att i princip inget jag "visste" om medeltida dräkter var korrekt.

Det jag upplever lite som frustrerande med MTV är att man som nybörjare får en totalt sned bild av medeltid. Jag själv störs inte nämnvärt av folkfesten eftersom jag primärt själv har varit där för att uppleva stämningen, träffa kompisar osv, inte gå på föreläsningar. Däremot skulle det vara kul med något seriöst läger/ marknadsdel/ teaterföreställning/ catwalk/ uppträdande/ slag/ restaurang/ krog/ karneval/ mässa/ minnesstund/ gästabud/ bröllop/ hantverkare eller vad som helst som kunde säga: "Vi har läst på mycket om 1300-talsdräkter och alla våra kläder är tolkningar av arkeologiska fynd eller bilder".

I nuläget, om jag uppfattat det rätt, finns det föreläsningar, kurser, vissa inneboende i läger, vissa seriösa stånd och såklart vandrande personer med "HK" utrustning och kunskap. Dessa är dock svåra att upptäcka ifall man inte redan har kunskapen vilket relativt få har. Min kompis t.ex. som jag var där med gick barfota i ett par linnebyxer och en linnetröja som var motsatt delade i blått och grönt. Det var jättemånga turister som bad att få fota honom vilket är trevligt men gör en lite förtvivlad.

Jag delar uppfattningen med många här att det är omöjligt att fördriva alla som inte har HK kläder men det jag tycker saknas är någon föreställning av något slag som skulle kunnas göra central som skulle utgöras av pålästa personer. Det är bättre med en marknad/föreställning än som Kapitelhusgården eftersom det där är gästerna som "uppträder" istället för en organiserad grupp. Detta förslag är väl ingen permanent lösning på att det inte händer så mycket med MTVs program men det skulle kunna höja ribban på kunskapsnivån.

Sammanfattning på denna lilla uppsats: Det jag tycker saknas är en central föreställning (typ improbatalj) som kan påstå att deras kläder (och innehåll, frisyr, uppträdande etc) är tolkningar av vad som finns bevarat från 1300-talet för att kunna ge en mer "rätt" bild av medeltid istället för den sneda man får i nuläget.
Ulfa

Inläggav lille » 13 maj 2008, 10:40

Nu har jag läst länge och mycket om vad som är fel eller inte med MTV, men ingen har egentligen svarat på Oktavias fråga.

"Blir det en medeltidsvecka 2009"

Jodå arbetet med att plannera för en mtv 2009 pågår för fullt.
Jag inbjuder alla som är intresserade att komma till Visby 2 - 9 augusti 2009 för ännu en fantastisk mtv.

För övrigt ser jag fram emot 50 årsjubileet.

[:)][:)]
lille

Inläggav Micke D » 13 maj 2008, 11:59

25års jubileum möjligtvis, men knappast 50års. [:D]
Jag tror inte att veckan startade 1958.

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav lille » 13 maj 2008, 12:10

Självklart är det 50 årsjubileet jag menar att jag ser fram emot alltså 25 år till med medeltidsveckan.

Jag pratar ju om 2009 och framåt.

Samtidigt ser jag jag givetvis fram emot att deltaga i årets 25års jubileum.

[8D][8D]
lille

Inläggav Johanna Kindberg » 26 maj 2008, 12:40

Tack för att vi äntligen fick ett konkret svar!
Johanna Kindberg

Inläggav Olof den gladlynte » 26 maj 2008, 14:42

yesss! Vilken lättnad att få läsa att MTV inte genomförs för sista gången detta år utan drivs vidare i framtiden! Då laddar man för nästa år!
En hyllning till er alla som jobbar med detta fantastiska evenemang!

[:D]
Olof den gladlynte

Inläggav Skalde-Tord » 26 maj 2008, 15:06

*suck av lättnad*

Nåväl, hoppas fler vill driva in mera historiska händelser, som tex återskapandet av Korsbetingen.
Jag kommer ned med häst och allt om så behövs :D

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 26 maj 2008, 22:10

Återskapa Korsbetingen och Mästerby... mmm... Mumma för slagfältsre-enactment!
Matti

Inläggav Johan Käll » 26 maj 2008, 22:35

Det har än en gång blivit avslag på att reenacta det slaget. Med hänvisning till det gamla vanliga med att gotlänningar inte vill se hur gamla gotlänningar dött.
Johan Käll

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller