Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Johan Käll » 8 april 2008, 08:32

Visst, det är kul att du tycker så. Jag och andra för mig har tröttnat på, och har inte råd, att betala för det. Dessutom tycker jag att det är gasnka taskigt av andra att tjäna pengar på mitt arbete. De får ju pengar av deltagare som i princip kommer för att se på mig och mitt arbete.

Att TJÄNA pengar är det inte frågan om... snarare att få ut en något så när skälig ersättning för sitt jobb. Den pedagogiska delen är den vi ägnar ss åt. Men tro mig...även lärare och andra förläsare gillar inte om man lurar dem att jobba gratis..

Nåväl... det har kanske inte något med att utveckla medeltidsveckan att göra...
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 08:49

Kankse var en dålig formulering från min sida.
Absolut, det har ju att göra med ens egen personliga ekonomi.
Mitt engagemang finns förmodligen kvar för att jag är ny i gemet, men kommer säkerligen känna samma sak om ett par år säkerligen.

Just MTV och hur det är där, det har du rätt i. Man får betala massor för att få vara där, och sedan förväntas man visa upp sig och de sina och vara glad i hågen.
Det är lite fel, men vad jag snarare nog försökte få fram är ju just det här
med fortbildning, och hur viktigt det är med just historia, som är annars det svåraste
anser jag att bibehålla intresset för i skolan. Det är fasligt teoretiskt, och är man inte intresserad, så blir det väldigt svårt att greppa stundtals.
(Jag själv satt klistrad från dag 1 hursomhelst, men jag tänker på den stora vagt intresserade massan)

Att då få se och samtidigt höra om ett skeende, en period , med möjlighet att fysiskt känna och hålla i förmål som är kopior och rekonstruktioner av förmål, må det vara vapen och rustningar, eller kärl eller krus, så blir historien levande.

Men att då få pengar för det man gör, en viss ersättning som gör att kostnaden att åka runt inte blir hutlös, då är ju frågan, vart kan man placera sig då där tom kanske folk skulle betala en slant för att besöka.

Rikta in sig på ren pedagogisk verksamhet, för gundskola, gymnasie och mer avancerade stunder för högskolor/universitet.
Jag ser möjligheter med detta, och man måste ju börja någonstans.

Men jag förstår er, det var inte menat att klanka ned på någon/några för att de är less.
Det har jag full förståelse för.
Skalde-Tord

Inläggav Olof den gladlynte » 8 april 2008, 09:42

Mitt intresse för historiskt återskapande föddes just under MTV på gotland. jag tror det var -96 som jag första gången fanns på plats och då som en tvättäkta turist i shorts och linne.
Att komma innanför ringmuren och möta den atmosfär som byggdes upp av den medeltida miljön, alla människor i medeltidskläder osv. gav en känsla av att vara i en helt annan tidsperiod. För mej var det ett totalt break från vardagen, glömma alla måsten, tider att passa mm. Jag skulle sakna MTV enormt om den försvann. Sen märks det - precis som tidigare nämnts att nivån på HK sjunkit och det blivit alltmer av "Di Leva" utstyrsel - vilket känns trist. Vi i vår skara brukar vara ute och "visa upp oss" också men vi gör det enbart när det känns roligt, om det glider över till att bli ännu ett "måste" skulle åtminstone jag sluta direkt med denna hobby. För mej är det tillsyvenes något som jag gör för min och ingen annans skull.

Kontentan av mitt svammel? Jag hoppas innerligt att MTV överlever och att vi som strävar efter HK inte överger den.
Olof den gladlynte

Inläggav Edvin » 8 april 2008, 09:57

Äsch... jag tycker ni är negativa. Jag gillar medeltidsveckan, det är folkfest och maskerad och grillad kebab på gotlandsänget. Tonåringar som dricker alkoläsk, fleecemantlar, SCA-riddare och föreläsningar i gräset. MTV är ett fantastiskt banalt och avslappnat jippo men kanske inte tänkt att vända sig till "oss" historiska återskapare så mycket som semestrande barnfamiljer som gillar Arn, glass och fantasy. Och vad är egentligen fel i det? Slappna av lite, ta en pilsner själva i gröngräset på paviljongsplan och ta det för vad det är.

- Edvin (på gotland)
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 8 april 2008, 09:57

En möjlighet för fortlevnad för MTV och ett sätt att få det mer HK.
Sätt dräktkrav och de som uppfyller de dräktkraven går in gratis.

Jag sysslade en hel del med rollspel under min ungdom och jag for på massor av konvent. Där fanns det ofta ett system att om man ställde upp och hjälpte till så fick man mat, fika, eller andra fördelar.

Om MTV har ett dräktkrav och ger bonusar till de som visar upp sig så kommer den skaran att öka.
Om jag kommer in gratis för att jag har en bra dräkt och får ett mål mat om dagen för att jag visar upp showfight, då känns det plötsligt helt ok att fara dit.
Detta skulle antagligen kunna locka fler till att fixa bättre dräkter och vara mer seriösa.

Sedan kan man alltid lägga till straff för fulla Emoalver.
Jag blev förra året tillfrågad att fara på ett lajv som Alvjägare. Arrangörerna var JÄTTELESS på alla fåniga alver. Jag skulle jaga ner dem och ta deras öron. Dessa öron skulle jag sedan få byta mot mat.
Tyvärr så jobbade jag så det blev inte av.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 10:29

Dräktkrav är ju inte alls en dålig ide, då det ändå är ett fint evenemang, vissa element undantagna dock.
Att som tex vara klädd i en bra och historiskt rätt dräkt från någon period av medeltiden och genom det få fördelar som tex att komma in på föreläsningar gratis eller kraftigt reducerat i pris.
Att få tältplatser kostnadsfritt tex för att man har uppvisningar.
Får kanske mat och dryck reducerat på Kapitelhuset mfl.

Sådant skulle jag se som en bra början till en morot, sen om man dessutom kanske skulle få en liten ersättning i resekostnaden längre fram, så är ju helt plötsligt MTV ett riktigt bra alternativ för oss som är HK.

Alverna och suputarna kommer nog alltid finnas, det gäller bara ta tillbaka MTV från dem.
Skalde-Tord

Inläggav Iznogoud » 8 april 2008, 12:32

Har det inte alltid stått var och en fritt att höra av sig till MTV om man har något att erbjuda? Exempelvis föreläsningar, uppvisningar, försäljning etc.

Jag tycker faktiskt inte att vi ska beskylla kansliet för att vi inte får betalt för att slita ut våra skor på kullerstenarna. Jag räknar kallt med att årets dräkt rämnar innan den veckan är slut.

Sedan vad det gäller rabatter och reducerade priser. Vem ska betala för det? Det är trevligt när man får det, men till syvende och sist innebär det en inkomstförlust för någon. Ska exempelvis en föreläsare få mindre betalt eftersom en del av publiken inte betalar fullt pris.

Det är många, inklusive jag själv som ser MTV som en ren semestervecka eftersom man jobbar med historia resten av året. Då är det rätt så skönt att sitta ner med likasinnade utan att kräva något av turisterna.
Nu har jag förvisso inte varit med på ett par år. Men jag har alltid sett MTV som en mer avslappnad tillställning och en av de få chanserna att träffa på trevligt folk från alla andra föreningar som man aldrig träffar annars.
Det är som en vän förklarade för mig för länge sedan, Medeltidsveckan är vad du själv gör den till.

Alverna och suputarna växer nog upp en dag, se bara på oss som sitter nere på botanplan. Alvöronen ser ni inte mycket av;-)

http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436247387
Iznogoud

Inläggav fardäng » 8 april 2008, 12:54

Äsch, jag gillar Medeltidsveckan som den är, just på grund av bredden. Allt finns där bara man letar lite, och det jag inte gillar kan jag lätt välja bort. Det är lite som ett julbord med massa god sill, skinka och om man har riktigt tur blöta (mmm), fast ibland står mimosasalladen (emo-alver?) och liknande trams ivägen. Visst lite mer djup och spets skulle inte skada, men det finns det faktiskt hyfsat gott om i föreläsnings- och kursutbudet redan nu. Sedan måste jag erkänna att det är rätt skönt att slappa med en kall öl i gröngräset eller på Kapitelhusgården utan krav eller förväntningar också...
fardäng

Inläggav Djingis Khan » 8 april 2008, 13:27

Extra förmåner för de som är någorlunda HK klädda är en idé som jag tror på, och som jag nämnt tidigare om jag inte minns fel. Gratis inträde på vissa evenemang t.ex.

När jag var på mtv 2004 var det en krog i Visby som var öppen bara för "medeltidsklädda" en kväll. Minns hur en tjej, helt vanligt klädd, drog ett tygstycke (kanske var det ett plagg) över huvudet som en sjalett och blev insläppt efter att ha tjatat på dörrvakten att "öh så här klädde man sig visst på medeltiden". Sådana attityder måste naturligtvis bort om man vill ha en trevlig vecka med medeltidstema.

Men själv orkar jag inte bry mig om batikkärringar, kristaller och tvättäkta medeltids-kebab. Man får stänga av, fokusera på det man gillar med Mtv. Vill man slippa det mesta av eländet är det bara att skippa marknaden. De störande inslagen kan ändå aldrig ta ifrån mig upplevelsen av själva staden Visby, med sin idylliska miljö och medeltida atmosfär. Jag är ju faktiskt född i stan och har många trevliga barndomsminnen från inte minst medeltidsveckorna. Visst är det hemskt tråkigt att evenemanget urartar men då får vi väl ta och göra ngt åt det då.

Hmmm får nog ta upp det här ämnet på min blogg...
Djingis Khan

Inläggav Lord_Nelle » 8 april 2008, 13:35

Det verkar helt klart finnas ett intresse för ett mer HK event. Intresset kanske till och med har övergått till ett behov.
Är det något som man bör genomföra i frmatiden?

Kan vara bra att börja med en reenactment träff. Johan hade ett intressant uppslag om detta tidigare, kanske är som bör genomföras, kanske inte denna sommar men nästa.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 8 april 2008, 13:58

vi får se Nelle.. jag trodde det skulle bli den här sommaren, men vi har helt enkelt för mycket för att hinna ro iland med det
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 14:04

Jag är gärna med och hjälper till efter förmåga om det skulle behövas vid arrangemanget.
Om inte annat med uppslag och ideer.

Jag tycker mig absolut se ett behov av det, och ett större möte vore grymt roligt.
Även då över tidsepokerna, för att sammanföra grupperna.
Skalde-Tord

Inläggav Lord_Nelle » 8 april 2008, 14:38

Vi har också mycket för oss i sommar. Vi kanske får satsa på nästa sommar. Men börjar vi spåna nu så har vi o andra sidan mer tid att göra något riktigt häftigt. Jag är gärna med och drar ifall det behövs.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 14:41

Ja du Nelle, då ser det ut som att vi kanske har ett år på oss att komma på något riktigt häftigt då nästa sommar.
Jag kommer ner i början på maj tänkte jag, ska ta en långhelg och då kan vi bland annat spåna om detta ted.
Skalde-Tord

Inläggav Hravnkel » 9 april 2008, 09:51

Jag har några punkter som jag reagerat på i denna tråden, det första är den att det skulle blivit så mycket sämre med åren. Jag är skeptisk till detta, och sätter det snarare i relation till er egen utveckling. Det ni (vi) såg som en HK-dräkt när ni började, är inte samma sak som en HK-dräkt idag, x antal år senare. Egen utveckling påverkar i högsta grad uppfattningen av omgivningen också. Jag var helt trollbunden första året på medeltidsveckan och kände mig som att jag var i medeltiden, medan jag idag har bytt ut den känslan emot helt andra.

Medeltidsveckan är, och förblir, en folkfest. Eftersom det är ett evenemang utan direkta gränser (mer än att det är på Gotland då), så funkar det ju inte att ställa andra krav än Svea rikes lag på tillresta som klär ut sig. Hade det varit inträde till innerstaden under veckan så hade läget kunnat vara ett annat, men nu är det inte det, och kommer vad jag förstår på debatten aldrig att bli det heller. Därav står det alla dessa emo-alver och pirater fullkomligt fritt att komma hit. Och även de har efter några år byggt upp en tillräckligt stor skara bekanta som de vill träffa under veckan, varför de kommer att återvända. En del av dem kommer att förändra sin dräkt, andra inte. Sedan vet jag inte varför ni, om ni avskyr dem så mycket, envisas med att hålla er på strandpromenaden eller i gravarna efter skymningen, för det är ju där de är i sådan koncentration att det kan bli jobbigt. I övrigt är de väl mest här och där och försvinner rätt fort. Att gemene utklädde medeltidsveckobesökare sedan inte kan källhänvisa sin dräkt får styras upp någon annanstans. Det var inte bättre förr heller. Definitivt inte för 25 år sedan. Skillnaden är att idag så finns det evenemang där dessa krav ställs, och det finns en kunskapsnivå som har rört sig oerhört långt på dessa år. Medeltidsveckan är i princip enda evenemanget överhuvudtaget som har följt HELA denna utveckling av återskapande i Sverige, och gjort det ganska förutsättningslöst. Och det innebär att den även i år, 2008, har ett tvärsnitt av detta. Sedan är inte lajvandet eller emo-alvismen en återskapningstradition, men i mångt och mycket kan man se rötterna tillbaka till när Tolkienföreningarna delade upp sig i olika grupperingar med olika intressen, och säg den lajvgrupp som inte har eller har haft re-enactors på drivande poster lite då och då?

Sedan då det där med rabatter eller betalning. Förutsättningen för att få ersättning måste ju vara att man bidrar. Om du bara är besökare, så är du i din fulla rätt att prata med dem du vill, göra vad du vill, och slippa undan allt ansvar. Och du betalar inte en spänn mer än din resa dit och ditt boende. Ingen evenemangsavgift. Det är inte jättemånga evenemang som är så "semestriga". Vill du sedan utveckla detta, du vill förmedla något men du har inte något du kan sälja, ja då finns det flera exempel på sådant som har skett genom åren! Det finns inte mycket pengar att få, det är helt riktigt, men Medeltidsveckan dras också med dålig ekonomi och måste satsa där det verkligen ger tillbaka. Det är krasst ekonomiskt, och självklart skulle de också vilja ha fler grupper som visade upp saker exempelvis nere på strandgärdet, men det går tyvärr inte att betala för allt. MEN, är man intresserad så tycker jag fortfarande att det är bättre att ta kontakt med kansliet och diskutera, än att säga att det inte finns något. För det finns utrymme, och det finns möjligheter. Testa!

Sedan har Kapitelhusgården nämnts i tråden, och som delägare i det företag som från och med säsongen 2008 tagit över driften av gården, vill jag säga några ord. Vår vision är naturligtvis att Kapitelhusgården skall bli den plats dit man vill komma för att uppleva grädden av Medeltidsveckan, oavsett om man är nybörjare eller proffs. Det är där vi vill samla alla de människor som verkligen är intresserade, och vill uppleva något djupare och trivsammare. Vi jobbar just nu för att samla in hantverkare och marknadsdeltagare till gården under veckan, och vårt kursprogram är i princip dubbelt så stort som förra året. Så det händer saker på gården! Men så är det ju det där med rabatter för folk med HK-dräkter, och det är tyvärr inte möjligt, vilket jag tror att ni inser. Pengarna måste dels komma någonstans ifrån, och sedan är det bedömningen som skapar irritation och dålig stämning. Jag tror på, vad gäller medeltidsveckan, det goda exemplet och valen hos deltagarna. Vi gör vårt bästa för att från vår del presentera en miljö som inspirerar och uppmuntrar. Vi kommer dock aldrig att kunna selektivt stå och peka i dörren på vilka som får komma in och inte, eller vilka som får betala fullpris för ölen eller inte. Den typen av selektivism utefter tydlig kravspecifikation får enligt mitt tycke gärna förekomma på andra typer av evenemang (kanske då inte pekandet i dörren... :), men den kommer inte hitta till oss. Och jag tror ni har förståelse.

Men, vill ni hjälpa oss att göra Kapitelhusgården till det ni efterfrågar i tråden, så är ni otroligt välkomna. Och har ni något att bidra med, kontakta oss, vi är inte omöjliga på det. Adress finns på vår hemsida http://www.kapitelhusgarden.se

Långt inlägg blev det. Men vi ses v32!

/Björn Sundberg
Hravnkel

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller