Jag har några punkter som jag reagerat på i denna tråden, det första är den att det skulle blivit så mycket sämre med åren. Jag är skeptisk till detta, och sätter det snarare i relation till er egen utveckling. Det ni (vi) såg som en HK-dräkt när ni började, är inte samma sak som en HK-dräkt idag, x antal år senare. Egen utveckling påverkar i högsta grad uppfattningen av omgivningen också. Jag var helt trollbunden första året på medeltidsveckan och kände mig som att jag var i medeltiden, medan jag idag har bytt ut den känslan emot helt andra.
Medeltidsveckan är, och förblir, en folkfest. Eftersom det är ett evenemang utan direkta gränser (mer än att det är på Gotland då), så funkar det ju inte att ställa andra krav än Svea rikes lag på tillresta som klär ut sig. Hade det varit inträde till innerstaden under veckan så hade läget kunnat vara ett annat, men nu är det inte det, och kommer vad jag förstår på debatten aldrig att bli det heller. Därav står det alla dessa emo-alver och pirater fullkomligt fritt att komma hit. Och även de har efter några år byggt upp en tillräckligt stor skara bekanta som de vill träffa under veckan, varför de kommer att återvända. En del av dem kommer att förändra sin dräkt, andra inte. Sedan vet jag inte varför ni, om ni avskyr dem så mycket, envisas med att hålla er på strandpromenaden eller i gravarna efter skymningen, för det är ju där de är i sådan koncentration att det kan bli jobbigt. I övrigt är de väl mest här och där och försvinner rätt fort. Att gemene utklädde medeltidsveckobesökare sedan inte kan källhänvisa sin dräkt får styras upp någon annanstans. Det var inte bättre förr heller. Definitivt inte för 25 år sedan. Skillnaden är att idag så finns det evenemang där dessa krav ställs, och det finns en kunskapsnivå som har rört sig oerhört långt på dessa år. Medeltidsveckan är i princip enda evenemanget överhuvudtaget som har följt HELA denna utveckling av återskapande i Sverige, och gjort det ganska förutsättningslöst. Och det innebär att den även i år, 2008, har ett tvärsnitt av detta. Sedan är inte lajvandet eller emo-alvismen en återskapningstradition, men i mångt och mycket kan man se rötterna tillbaka till när Tolkienföreningarna delade upp sig i olika grupperingar med olika intressen, och säg den lajvgrupp som inte har eller har haft re-enactors på drivande poster lite då och då?
Sedan då det där med rabatter eller betalning. Förutsättningen för att få ersättning måste ju vara att man bidrar. Om du bara är besökare, så är du i din fulla rätt att prata med dem du vill, göra vad du vill, och slippa undan allt ansvar. Och du betalar inte en spänn mer än din resa dit och ditt boende. Ingen evenemangsavgift. Det är inte jättemånga evenemang som är så "semestriga". Vill du sedan utveckla detta, du vill förmedla något men du har inte något du kan sälja, ja då finns det flera exempel på sådant som har skett genom åren! Det finns inte mycket pengar att få, det är helt riktigt, men Medeltidsveckan dras också med dålig ekonomi och måste satsa där det verkligen ger tillbaka. Det är krasst ekonomiskt, och självklart skulle de också vilja ha fler grupper som visade upp saker exempelvis nere på strandgärdet, men det går tyvärr inte att betala för allt. MEN, är man intresserad så tycker jag fortfarande att det är bättre att ta kontakt med kansliet och diskutera, än att säga att det inte finns något. För det finns utrymme, och det finns möjligheter. Testa!
Sedan har Kapitelhusgården nämnts i tråden, och som delägare i det företag som från och med säsongen 2008 tagit över driften av gården, vill jag säga några ord. Vår vision är naturligtvis att Kapitelhusgården skall bli den plats dit man vill komma för att uppleva grädden av Medeltidsveckan, oavsett om man är nybörjare eller proffs. Det är där vi vill samla alla de människor som verkligen är intresserade, och vill uppleva något djupare och trivsammare. Vi jobbar just nu för att samla in hantverkare och marknadsdeltagare till gården under veckan, och vårt kursprogram är i princip dubbelt så stort som förra året. Så det händer saker på gården! Men så är det ju det där med rabatter för folk med HK-dräkter, och det är tyvärr inte möjligt, vilket jag tror att ni inser. Pengarna måste dels komma någonstans ifrån, och sedan är det bedömningen som skapar irritation och dålig stämning. Jag tror på, vad gäller medeltidsveckan, det goda exemplet och valen hos deltagarna. Vi gör vårt bästa för att från vår del presentera en miljö som inspirerar och uppmuntrar. Vi kommer dock aldrig att kunna selektivt stå och peka i dörren på vilka som får komma in och inte, eller vilka som får betala fullpris för ölen eller inte. Den typen av selektivism utefter tydlig kravspecifikation får enligt mitt tycke gärna förekomma på andra typer av evenemang (kanske då inte pekandet i dörren...

, men den kommer inte hitta till oss. Och jag tror ni har förståelse.
Men, vill ni hjälpa oss att göra Kapitelhusgården till det ni efterfrågar i tråden, så är ni otroligt välkomna. Och har ni något att bidra med, kontakta oss, vi är inte omöjliga på det. Adress finns på vår hemsida
http://www.kapitelhusgarden.se
Långt inlägg blev det. Men vi ses v32!
/Björn Sundberg