[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Fel att fota fynd?

Fel att fota fynd?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Eric Hejdström » 19 februari 2008, 15:00

När jag fotograferade föremål på fornsalen så fick jag informationen att jag itne fick pubicera bilderna offentligt. har man dock medlemssidor på en förenings hemsida tex. så är det okej så länge dom inte kan ses publikt. Som jag förstod det så handlar det om att de fotografer som är anställda av museerna har ensamrätt på att publicera bilder från respektive museums samlingar. Annars skulle fotograferna ju inte fylla någon större funktion för museet om alla som ville kunde fotografera hur som helst och publicera. Även om föremålen i sig inte är skyddade av upphovsrättslagen så är bilder på dom skyddade. Vet inte om alla museer i Sverige har den policyn men jag tror det. Har säkerligen med bestämmelser från RAÄ att göra.
Eric Hejdström

Inläggav Admin » 19 februari 2008, 15:02

SHMs bilder är mkt högupplösta, men en rutin på servern "krymper" bilderna. De som har inlogg med bättre behörighet än bara vanlig webbesökare kan få se högupplösta bilder. Anledningen är, som redan påpekats, att man dels vill låta SHMs bildbyra tjäna pengar på föremålen och bilderna, och dels att man vill ha koll på hur museets föremål publiceras i olika sammanhang.

Å andra sidan verkar man inte göra någonting när det dyker upp bilder av föremål från museet som är tagna i märkliga sammanhang eller från gamla böcker. Så det är nog mest för att avskräcka. Fototillstånden på SHM är bland det mest rigida, byråkratiska (och onödiga) som jag stött på, och jag har filmat och fotograferat på många utländska museer och många svenska.

/Henrik
Admin

Inläggav Edvin » 19 februari 2008, 15:27

Eric, det låter ju helkorkat om anledningen till att vi inte får lägga upp bilder från magasinen publikt är att fotograferna på museerna tappar ersättning. Det är väl klart att jag inte ska lägga upp bilder som är tagna av en fotograf. Men jag måste väl få lov att ta bilder av samma föremål som fotografen har tagit?

Det här blir ju konstigare och konstigare ju mer jag läser. Får kanske maila RAÄ och höra vad de har att säga.

Varför inte de högupplösta SHM-bilderna ligger tillgänliga för allmänheten är ju också galet. Jag förstår om det inte läggs upp tryckstorlekar (verkar vettigt ur upphovsrättssynpunkt) men som det är nu så är de flesta i VGA-storlek. Det är ju alldeles för lite för att kunna se något.

Som Henrik säger verkar det vara onödigt krångligt i Sverige jämfört med utomlands...
Edvin

Inläggav Johan Käll » 19 februari 2008, 16:53

Men fornsalen är väl inte ett staligt museum?

Är de inte det så äger de sina samlingar och kan i princip bestämma över dem som de vill.
Johan Käll

Inläggav vikingR » 19 februari 2008, 18:04

Får jag ta ett kort med min kamera på ett fynd i ett museum, så har jag laglig rätt att göra vad jag vill med bilden. Det är nämligen fotografen som har upphovsrätten för bilden. Sedan är det högst omoraliskt av statliga museer att undanhålla kulturskatter för medborgare då vi alla betalar för det via skattsedeln. Vad jag menar med detta är att det borde vara betydligt lättare att få access till artefakter än vad det är i dag.
vikingR

Inläggav Skarek » 19 februari 2008, 20:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

SHMs bilder är mkt högupplösta, men en rutin på servern "krymper" bilderna. De som har inlogg med bättre behörighet än bara vanlig webbesökare kan få se högupplösta bilder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan man hacka lite kod så har jag för mig att det inte var särskilt svårt att få se de högupplösta bilderna utan inlog :). Jag gjorde det nån gång då jag ville se nån detalj och insåg att de krympte bilderna...
Skarek

Inläggav Eric Hejdström » 19 februari 2008, 21:12

Edvin, det handlar nog bara om publikationspengar i slutändan tyvärr. För varje bild som någon skulle publicera oavsett om museets fotografer tagit kort på dom innan så tappar ju museet en liten vinst i det som man inte betalar för att lägga ut bilden offentligt.

Johan, Fornsalen är statligt, är ju ett Länsmuseum...
Eric Hejdström

Inläggav Martin A » 20 februari 2008, 01:38

Statligt museum och länsmuseum är väl förvisso inte samma sak i museetermer, men det är inte privatägt om det är det du är ute efter. Hur som, skattepengar bekostar det hela och det förefaller därmed högst omoraliskt att inte låta folk sprida kunskapen via sina fotografier. Som sagt: Museernas syften kan ju inte vara att betala fotografer i högre grad än att sprida kunskap? Klart att dessa fotografer också får ta bilder, men jag vill nog gärna också ha rätt att sprida bilder jag själv har tagit, speciellt av föremål som tillhör alla här i landet.

Edit:
Läste det jag skrivit och blev helt förstummad, det låter ju så löjligt. Hur kan det ens bli en diskussion om att våra egna bilder inte skulle vara våra att göra vad vi vill med? Ur led är tiden [xx(]
Martin A

Inläggav Admin » 20 februari 2008, 09:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

SHMs bilder är mkt högupplösta, men en rutin på servern "krymper" bilderna. De som har inlogg med bättre behörighet än bara vanlig webbesökare kan få se högupplösta bilder.

Kan man hacka lite kod så har jag för mig att det inte var särskilt svårt att få se de högupplösta bilderna utan inlog :). Jag gjorde det nån gång då jag ville se nån detalj och insåg att de krympte bilderna...

Hm, det undrar jag verkligen om det är möjligt. Har för mig att det är ip-spärr på de högupplösta bilderna. Är du helt säker på att du ser HÖGupplösta och inte bara stora bilder?

/Henrik
Admin

Inläggav Vix Hq » 20 februari 2008, 10:39

Jag skrev på ett av SHMs foto-tillståndspapper så sent som i måndags och har förbundigt mig att:
"1. endast använda bilderna för privat bruk eller i enskilt forskningssyfte i ovan angivet användningsområde som arbetsbilder
2. inte använda bilderna i kommersiellt sammanhang, exempelvis till reklam, vykortsframställning, populärvetenskaplig skrift etc."

Punkt 3 säger vidare att man inte får skada föremålen man fotar med varma fotolampor (duh!), punkt 4 talar om att museet förbehåller sig rätten att bestämma vilka föremål som tillstånd ges att fotografera och punkt 5 säger "vid önskan om publicering av SHM:s föremål skall museets bildarkiv (SHM-bild) alltid kontaktas."

Frågan är vad de menar med publicering? Jag antar att de även inkluderar publicering på webben? Jag har iaf förutsatt det för "säkerhets skull". Vill ju gärna få komma tillbaka med kameran.

Skulle vara intressant att höra vad SHM:s bildbyrå skulle ha att tillägga i den här diskussionen. De kanske kunde ge lite förklaringar och redogöra för museets ståndpunkt (om vi beter oss som folk och låter bli att starta ett flame-war...)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav ueb » 20 februari 2008, 13:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>
Föremålsbilder på Historiska museet lagras på en mediaserver i två upplösningar: originalupplösning och skärmbildsupplösning (max ca 800 pixlar höjd eller bredd). Den handläggare som hanterar bilden efter fotografering väljer att publicera högupplöst eller lågupplöst filversion. Bedömningen görs efter hur bilden ska användas men som standard är katalogkort och andra svart-vita skanningar publicerade i hög upplösning och digitala bilder i skärmbildsupplösning. Vissa bilder ligger därför ute i full upplösning andra gör det inte. Det går inte att "hacka sig förbi" detta även om det finns möjligheter att via vårt API visa vilken filversion som helst.

Begränsingen finns där för att inte museets bilddatabas ska kunna hämtas i full upplösning av de som vill onda eller kommersiella saker. Det finns ingen IP-spärr eller något sådant som hindrar tillgänglighet. För er som vill använda bilder i forumet finns instruktioner i följande tråd: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4520

När det gäller kärnfrågan håller Historiska museet just nu på att omprövar de formuleringar som gäller användning av föremålsbilder icke-kommersiella sammanhang. Det går mot en väsentlig mer öppen attityd och vi delar åsikten att statliga museer finns till just för er och att de bilder som finns ska kunna användas fritt i icke-kommersiella sammanhang om ni nöjer mer med en lägre upplösning. Detta är en trend som även kommer att gälla andra statliga institutioner inom kulturarvssektorn, t ex RAÄ och deras bilddatabas Kulturmiljöbild. Denna mer öppna inställning präglar även det arbete som just nu bedrivs hos kulturdepartementets Museikoordinator.

Jag kan inte svara för de regler som gäller forskares fotografering av Historiska museets föremål, men jag förmodar att dessa regler kommer att ses över i anslutning till det som gäller museets egna bilder. Här kan ni läsa mer om de regler som finns ute just nu: http://www.historiska.se/besokmuseet/om ... tillstand/

Jag ska försöka ta reda på mer kring detta och återkommer.

/Ulf
ueb

Inläggav Skarek » 20 februari 2008, 17:10

Hm, det undrar jag verkligen om det är möjligt. Har för mig att det är ip-spärr på de högupplösta bilderna. Är du helt säker på att du ser HÖGupplösta och inte bara stora bilder?
/Henrik
Det var en stund sen jag gjorde det...Kan varit så att jag inte fick en "superupplöst bild", då jag inte vet hur superupplösta de är. Det jag vet är att jag 1: lyckades öka storleken på bilden. 2: lyckades öka kvalitéen på bilden. Alltså jag fick fram en bättre bild än vad jag kunde få genom att zooma i det "original" som erbjöds på sidan.

Sen om detta är det bästa man kan få vet jag inte. Men det var klart bättre än det som erbjöds innan. Så jag var nöjd med mitt lilla mek, då jag lyckades se det jag ville se.
Skarek

Inläggav ueb » 21 februari 2008, 09:31

På tal om hack och att zooma i Historiska museets föremålsbilder. Det finns redan en zoomfunktion som kan vara användbar som kan användas utan att göra annat än att ändra i en URL till en bild:

http://catview.historiska.se/catview/Ca ... umber=5208

Ändra <b>upptagningsId </b>till det bildnummer du vill ha (framgår av <i>bildens </i>rubrik i Sök i samlingarna) och <b>inventoryNumber </b>till aktuellt inventarienummer för det föremål som syns i bilden. Bilden öppnas då i vårt katalogläsningssystem och till höger om bilden finns i menyn möjligheter att zooma och bestämma kvalitet (välj <i>hög</i>). Om bilden är publicerad i hög upplösning (vilket inte är fallet i exemplet) kan man zooma in detaljer.

Bläddringsverktyget kan dessutom användas för att hitta bilder (om man kännder till föremålets inventarienummer). Knappa in http://catview.historiska.se/

/Ulf
ueb

Inläggav Edvin » 21 februari 2008, 12:05

Häftigt med att det fanns ett bläddringsverktyg! Det visst jag inte innan. Blev dock lite förbryllad, ska man fylla i "Föremålsidentitet" eller "Inventarienummer"? Hade en bild på en vapenkniv som jag ville se i större format (7250) men då kom det upp något helt annat. Är et jag som har krånglat till det?
Edvin

Inläggav ueb » 21 februari 2008, 14:59

I katalogsystemet ska du fylla i inventarienummer och trycka på knappen Sök. Välj sedan bland flikarna olika typer av digitala resurser som är kopplade till inventarienumret. Om du vet en bild och vill zooma i denna ska du använda URL:en från ovan och byta både inventarienummer och bildidentitet. Föremålets id går inte att använda i katalogläsningssystemet.
ueb

Föregående

Återgå till Forskning