<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>
Kan man hacka lite kod så har jag för mig att det inte var särskilt svårt att få se de högupplösta bilderna utan inlog

. Jag gjorde det nån gång då jag ville se nån detalj och insåg att de krympte bilderna...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Föremålsbilder på Historiska museet lagras på en mediaserver i två upplösningar: originalupplösning och skärmbildsupplösning (max ca 800 pixlar höjd eller bredd). Den handläggare som hanterar bilden efter fotografering väljer att publicera högupplöst eller lågupplöst filversion. Bedömningen görs efter hur bilden ska användas men som standard är katalogkort och andra svart-vita skanningar publicerade i hög upplösning och digitala bilder i skärmbildsupplösning. Vissa bilder ligger därför ute i full upplösning andra gör det inte. Det går inte att "hacka sig förbi" detta även om det finns möjligheter att via vårt API visa vilken filversion som helst.
Begränsingen finns där för att inte museets bilddatabas ska kunna hämtas i full upplösning av de som vill onda eller kommersiella saker. Det finns ingen IP-spärr eller något sådant som hindrar tillgänglighet. För er som vill använda bilder i forumet finns instruktioner i följande tråd:
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4520
När det gäller kärnfrågan håller Historiska museet just nu på att omprövar de formuleringar som gäller användning av föremålsbilder icke-kommersiella sammanhang. Det går mot en väsentlig mer öppen attityd och vi delar åsikten att statliga museer finns till just för er och att de bilder som finns ska kunna användas fritt i icke-kommersiella sammanhang om ni nöjer mer med en lägre upplösning. Detta är en trend som även kommer att gälla andra statliga institutioner inom kulturarvssektorn, t ex RAÄ och deras bilddatabas Kulturmiljöbild. Denna mer öppna inställning präglar även det arbete som just nu bedrivs hos kulturdepartementets Museikoordinator.
Jag kan inte svara för de regler som gäller forskares fotografering av Historiska museets föremål, men jag förmodar att dessa regler kommer att ses över i anslutning till det som gäller museets egna bilder. Här kan ni läsa mer om de regler som finns ute just nu:
http://www.historiska.se/besokmuseet/om ... tillstand/
Jag ska försöka ta reda på mer kring detta och återkommer.
/Ulf