Timringskurs 1300-tal

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Timringskurs 1300-tal

Inläggav Thomas Hagaeus » 12 februari 2008, 19:47

I sommar kommer jag hålla en kurs i Knuttimring för föreningen Nordrike men det är öppet även för andra att anmäla sig.

Platsen är Värnvik utanför Jönköping. Vi skall börja bygga en rökugnsstuga och hoppas bli någorlunda färdiga med stommen. Kursen pågår under vecka 29 och fortsätter sedan på halvfart under vecka 30 samtidigt med nordrikes fastlandsläger. Vill man vara med vecka 30 gäller medeltidskläder.

Tanken är att fortsätta med fler kurser som taktäckning, ugnsmurning m.m. för att fördigställa stugan. Om allt går bra blir det fortsättningsvis fler byggnader med chans att lära sig skiftesverk och andra takmaterial. På lång sikt skall en gårdsmiljö växa fram på denna permanenta lägerplats.

Vi drar igång 23-24 februari med att lära oss välja virke i skogen och fälla detta med yxa. Detta kommer vara gratis, förutom mat såklart, men det är begränsat hur många som kan vara med och de som skall gå timringskursen har förtur.

1-4 maj får de som vill vara med och bygga ett enkelt dass i stolpverk samt torva av tomten och väga in knutstenar komma.

Själva kursen kommer vara löjligt billig och endast kosta 1000kr för vecka 29 samt 500kr för vecka 30. Dock tillkommer eventuell lägeravgift om man vill delta även på detta. Vi hoppas kunna ta emot alla som vill komma genom att timra i omgångar och kalla in extra instruktörer alternativt jobba fler veckor.

Det här är en kurs i medeltida timring vilket gör att den skiljer sig lite från senare varianter. Om du redan gått en timringskurs kan det alltså ändå vara lärorikt. När jag säger medeltid så innebär det att vi arbetar med yxa, skave, borr och lite stämjärn. Inget annat!

Anmälan görs till Johanna Kindberg på 0709-53 36 35.

Hoppas vi ses!
Thomas
Thomas Hagaeus

Inläggav Anders Lindkvist » 12 februari 2008, 20:44

Vad spännande att något sådan ska ske i min trakt! Det är inte nere i lajvbyn i skillingaryd där SCA-föreningen Juneborg har byggt medeltida hus?

Jag kan nog tänka mig att vara med vid 23-24 feb under förutsättning att ngn åker från Jönköping. Kanske även i Maj!

Men jag kontaktar Johanna om det.
Anders Lindkvist

Inläggav Thomas Hagaeus » 12 februari 2008, 21:11

Nej, det här skall bli ett bakvedsfritt område för purister.

Välkommen.
Thomas Hagaeus

Inläggav Johanna Kindberg » 15 februari 2008, 10:58

För den som är intresserad och vill ha mer information så maila gärna till mig så skickar jag lite info från Värnviks Husbyggargille.

Mvh
Johanna Kindberg
elisederamsio [at]yahoo.se byt ut [at] mot @
Johanna Kindberg

Återgå till Evenemang