[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingastaden Svitjod

vikingastaden Svitjod

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav John-KB » 28 januari 2008, 09:54

Hej!

Är ni kopplade till Fornbyn i Haninge eller något nytt? De gjorde ju en liknande satsning med storstilade planer men verkar ha gått i stå så ni lär inte få konkurrens i sökandet efter timmermän som vill bygg hus åt er. Kollade på deras officiella sida på Arkeologiforum, men sista posten förutom min var från 2006.

E-type lanserade ju stora planer på by/stad i pressen i början av 2007. Det var fina ritningar och allt vad jag minns. Var det inte på Djurgården han skulle försöka. Men det går inte att se vad som har hänt. På sin hemsida har Martin stängt av fliken Viking World. Mälarens Kölar och E-typen har ju samarbetat länge. Är han med i denna satsning istället? Det skulle ju vara en mediavinst om så.

Det är väl den typen av kunskap hos oss som varit med ett tag som leder till skepsis och frågor om långsiktighet och hållbarhet i projektet. Någon sade att Foteviken spenderat ca 130 miljoner under en 10 årsperiod. Och då har de haft ganska god bygghjälp. Vikingatider i Löddeköping som drog igång 2003/2004 har enligt andrahandsuppgifter spenderat 80 miljoner (låter mycket för de har inte kommit vidare långt), men det är overifierade uppgifter.

Slutsatsen är väl ändå att det kan gå. Foteviken har ju klarat av det.

Lycka till med ert projekt. Fantastiskt om det blir av.

J
John-KB

Inläggav Viking » 28 januari 2008, 15:06

Hej John!
Vi är inte kopplade till Haninge projektet.

Vi har inga EU miljoner att spendera, det är helt vansinigt stora pengar, men Foteviken har ju åstadkommit ngt med sin by.
Det är helt privat, med privata sponsorer och givetvis är Martin med på det här, det här ska tillskrivas Martin och herr Frogner som jobbat stenhårt i fyra år.
Visst har under resans gång det cirkulerat flera platser, bla djurgården, fjäderholmarna, mariefred mm.

Det startas ett internationellt läger i april_maj, där vikingar från Polen, Danmark, Tyskland och Ryssland för utom vi Svenskar som hjälps åt med de första Husen.

Var vänliga och kontakta oss om ni vill vara med och forma Svitjod, vi vill att era kunskaper ska komma till nytta.
Kontakta oss på detta Tfn 070 573 43 43

Mvh
Viking
Viking

Inläggav miklagard » 30 januari 2008, 20:26

Hej John,

Vi förstår att många är undrande hur det går med Fornbyn i Haninge. Vikingarörelsen är ju luttrad när det gäller historiska projekt som sällan leder till något, och man väntar och hoppas att det skall lyckas någonstans. De flesta projekt stannar i sin linda och blir aldrig mer än vackra ord. Så är dock inte fallet med vårt projekt och vår avsikt har varit att komma med en lägesbeskrivning inom kort för att förhindra felaktiga slutsatser. P.g.a. din fråga kommer nu detta något tidigare.

Större delen av 2007 gick åt till en dialog med vår tilltänkta huvudsponsor. Vi var oerhört nära att lyckas men föll tyvärr på mållinjen i konkurrens med en helt annan typ av projekt. Därför har vi nu tagit upp kontakter med fler företag.

Fortfarande gäller för oss att den breda vikingarörelsen skall erbjudas en exklusiv möjlighet att i trygghet kunna få verka med sin specialkompetens i detta stora projekt. Satsar man på ett sådant här unikt projekt måste man också veta att det är ett långsiktigt hållbart engagemang, där ni skall kunna lita på att inga negativa händelser av något slag skall kunna ta ifrån er vad ni satsat om ni väljer samarbete med oss.

Beträffande Svitjod vet vi inte så mycket förutom att det skall förläggas till Rosersbergs slott och att det drivs av Puh Frogner. Med kännedom om hans och E-type´s tidigare idéer bakom sina projekt tror vi att detta blir ett helt annorlunda upplägg jämfört med vårt, och därför ingen direkt konkurrens till Fornbyn i Haninge. Snarare skulle det kunna bidra till att allmänhetens och medias engagemang ökar för vårt stora gemensamma intresse, Vikingatiden. Vi vill ju alla samma sak !

Slutligen........att vi alls offentliggjorde vårt projekt för snart två år sedan på Arkeologiforum var egentligen emot våra principer och berodde endast på att vi då såg det som absolut nödvändigt. Vi såg nämligen samarbetet med vikingarörelsen som väldigt viktigt, och det krävs ju tid, diskussioner och eftertanke för er att fatta ett så stort beslut som det innebär att ansluta till oss och inleda ett samarbete. Redan då räknade vi kallt med att finansieringsansträngningen skulle bli tids- och arbetskrävande. Under tiden har ni istället fått tid på er att fundera och diskutera för att när projektet snart blir verklighet vara mogna att fatta beslut.

För Fornbyn i Haninge
Ronny Hedman Hans Arne Olsson
miklagard

Inläggav Viking » 1 februari 2008, 10:14

Hej Ronny & Arne!
Vilken trevlig nyhet, f-bannat trevlig det är ju underbart att vikingarörelsen växer i Svealand.

Vi får väl sätta oss ner och diskutera vi bästa tillfälle, tror också som du säger att vi kan få nytta av varandra, utbyten av olika slag ser jag framför mig.

Våra projekt kanske ser olika ut men vi strävar nog mot samma mål och det gör mig så glad, för visst ska vi ha framtida samarbete det är iallafall våran paroll det är då man kommer någonstans.

Makternas välgång till er och ert Hanninge projekt
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Matti » 1 februari 2008, 12:56

Se dessa inbitna hedningar i Svealand! Vi måste göra något! Det är dags att samla alla götar, rättrogna och icke... ja, jag menar blott att med lite silver så blir alla lagom rättrogna och marchera upp och visa var skåpet skall stå!
Låt dom inte vinna kronan på walk-over igen! [:D]

Fast det förstås, vi bör nog stötta de projekt som redan finns här i väst snarare än att börja på ännu ett. Och rent historiskt så var inte västkusten mycket för sånadär städer! Tssk... Jag menar, de ger bara de besuttna mer makt! Trots allt tog det en väldig tid innan det blev riktiga städer i Bohuslän och Halland. Nä, fri köpenskap skall det vara![:p]

Inte för att jag är speciellt mycket viking, men jag har en dräkt som ligger där och kan bruka den vid behov! Men som gammalt hyrsvärd är jag dyr i drift![;)]

Ärade... ehhh... Västkustare! Jag vet inte mycket om de senaste turerna kring vikingatiden här, men jag vet att det samarbetas på militär nivå mellan grupperna. Tror ni att det är möjligt att fler går ihop och stöttar Ale vikingaby, även ni som har en bit dit? Trots allt så ligger den mitt i smeten och är på G.
En marknadsplats vid en stormannagård är mycket mer i linje med hur det såg ut på västkusten än en "by". Kan vi göra mer för att stötta Ale och bidra till en mer utökad verksamhet över åtminstone sommarhalvåret?
Jag må vara medeltidare och folkvandrare främst, men denna nedvandrade kvän kan tänka sig att ställa upp lite grann han med, kanske som en veteran från Byzans som även kämpat med karelare och norrmän om vem som skall handla med samerna.
Men som sagt, jag är dyr i drift![;)]

(Jag hoppas ni förstår att detta var både en skämtsam post och ett allvarligt förslag, och att vad som var allvar och skämt framgår, annars ber jag om ursäkt. Ledsen Viking för att ha gått lite OT, men jag såg detta som en bra plats för ett upprop!)
Matti

Inläggav Viking » 1 februari 2008, 13:24

Hej Matti, jag gillar dig och ditt härliga sätt att framföra buskapet.
Ta du ditt svärd och vikingadräkt på dig så ska vi göra en alldeles enastående viking av dig, ha ha.

Det vore roligt och träffa dig och diskutera seden, det vet du ju att ingen fri man/kvinna var för mer än ngn annan, inte ens hövdingar, var tvungen att säga detta:-)
Jag hejar helt villt på dig och alla Götar, det är klart att ni ska samla ihop era krafter, det har jag alltid sagt SAMARBETE är det som gäller om man ska komma ngn stans.

Du är Kvän säger du, det folk med kraft, en parentes hörde igår en låt som Norrlåtar gjort, Brevet från Likkavaara Frans, stavningen kan vara fel om ni ursäktar, det är kraft i den låten lyssna och njut,det handlar om en sann Kvän.

Ja du Matti är du inte i allafall med i fel sammanhang, du är ju en viking mer är en soft Göte:-)det där får jag väl fan för.

Skämt åt sido, riv igång ngt i Götars land, som du sa det finns ju ett enastående vackert hus i Ale det kan väl vara en grund och med skickligt styre kan det bli ngt.

Lycka till med allt
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Matti » 2 februari 2008, 17:50

Norrlåtar och Likkavaara Frasse är jag uppvuxen med.
Vad gäller män och kvinnor, så hade dock männen makten. Kvinnor kunde ha inflytande i vissa roller men trots allt var det ett manssamhälle. Strukturen var flatare än idag, men makt handlade om person. Det fungerade inte helt olikt Cosa Nostra och är en ganska typisk struktur för dylika samhällen.
Fräschade upp vikingakunskaperna med en distanskurs vid Uppsala i våras. Den heter "vikingar coh vikingatid" och ledes då av Alexandra Sanmark. Behöver bara grundläggande högskolebehörighet för att läsa den och den är mycket bra.

Jag har med tiden blivit tämligen skeptisk till allt prat om lika värde mellan män och kvinnor i Norden. Kvinnorna hade roller de respekterades i och som de hade monopol på, men vad gäller samhällen som var "kvinnovänliga" i forntiden så håller jag hårt på antika Egypten. Ja, ja, det var en utvikning det.
MEN man kan nog säga som så, att kvinnorna i Norden hade en starkare ställning på många sätt jämfört med andra områden, både före och efter kristendomen genombrott, än många andra platser, det går jag med på. Men kvinnan var inte jämställd med mannen, ej heller saknade nordborna aristorkrati och adel som folk såg som naturliga ledare. Det intressanta är dock att även om bönderna accepterade att jarlar och dylikt bestämde mycket (tja, trönderna var dock väldigt "republikanska". Kul typer...) så slog bönderna vakt om rätten att kunna tala fritt från hjärtat inför kungen och andra, oavsett vad saken gällde.
Så även om demokrati var ett relativt begrepp så tror jag nog att nordborna hade en av de tidigaste belagda idéerna om "yttrandefrihet" och det är inte dåligt det![:)]

Jag diskuterade seden med en snubbe på Eketorp i somras, och vi hade en intressant pratstund. Dock är jag troende kristen och jag har kikat på det ena och det andra innan jag kom dit, så det båtar föga att få mig omvänd[;)].
Dock är jag mer öppen gentemot jägarfolks och nomaders trosföreställningar, man kommer ju från samiskt/finskt område. Trots allt lever mycket av de cirkumpolära trosföreställningarna kvar, så traditionen är inte helt död.
Men "seden" eller den sydskandinaviska trosföreställningarna har aldrig varit mina.
Matti

Inläggav miklagard » 3 februari 2008, 16:34

Hej Viking,

Först vill jag tacka för din välgångsönskning. Jag tror också att vi kan samarbeta framför allt med utbyten av olika slag. Samarbetsfilosofin där vi ger och tar till allas bästa har präglat vårt projekt från allra första början och så kommer det att fortsätta.

Vänliga hälsningar
Ronny
miklagard

Inläggav Viking » 4 februari 2008, 07:25

Hej Matti!
I Svitjod hoppas jag att det kan framföras vad seden står för.
Du nämner jägar filosofierna, dit hör också seden, seden är ingen religion.

Naturfilosofierna skapade bra och friska människor både till sinnet och kroppen, det är detta fenomen som tilltalar mig, detta finns i seden men inte i det kristna alt.

Seden har en struktur som formade sina människor, ett ätte samhälle med gemensamhetsägande.

Nu säger inte jag att det i svitjod ska vara gemensamt ägt, det är inte tanken, men vi har ett gemensamt mål.

För mig är det klart att seden skapade hederliga och ärofulla människor, det var ju en stor skam för hela ätten om du blev påkommen som en bedarare,löngare, det var liksom självrensande, man talade sanning det var ju alldeles självklart, annat fanns inte.

Jag, måste ändå få ge min synpunkt ang seden, vi hoppas mycket på svitjod och även samarbete med Miklagård det blir en spännande tid.

Det kanske vore spännande med en ny tråd om seden, ngn som vill ta första steget`
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Anders Lindkvist » 4 februari 2008, 10:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>

I Svitjod hoppas jag att det kan framföras vad seden står för.
Du nämner jägar filosofierna, dit hör också seden, seden är ingen religion.

Naturfilosofierna skapade bra och friska människor både till sinnet och kroppen, det är detta fenomen som tilltalar mig, detta finns i seden men inte i det kristna alt.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Seden kan klassas som ett religiös förfarande vilket jag tror de flesta kan skriva under på. Men det beror på vad du lägger i religionsbegreppet. Jag kan ge dig ett antal vetenskapliga definitioner som skulle klassa seden som religiös.

Det andra påståendet är bullshit. Att det inte skulle finnas något intresse i kristendomen för sundhet till kropp och sinne är en högst intolerant och subjektiv uppfattning med liten botten i verklighet. Snarare är det så att alla religioner och människor har en uppfattning av vad som är sunt för kroppen och sinnet. Att seden skulle vara extra sund är just subjektivt och trångsynt.
Anders Lindkvist

Inläggav Frej » 4 februari 2008, 11:13

Jag har inte lagt mig i diskussionen tidigare men nu kan jag inte låta bli. Måste säga att jag börjar bli lite konfunderad. Den här såkallade seden som folk snackar om. Vad är det egentligen? Vad finns det för källor och belägg för den? När det gäller skrivna källor för skandinavien från vikingatid och bakåt, var jag av den uppfattningen att de är närmast obefintliga. Snorre finns ju men i ärlighetens namn kommer han ju först efter järnåldern och då ser jag vissa problem med att använda honom som källa.
När man var mindre gick man och fantiserade om asatron och alla häftiga berättelser från vikingatiden, men nu, efter att ha lärt sig lite mer om forntiden, tycker jag att det verkar som om hela yngre järnåldern var en enda lång övergångsperiod mot medeltiden. Visst, den förkristna trosföreställning fanns säkert kvar, men människorna i skandinavien var på inget sätt isolerade från resten av europa, vilket innebär att det är ofrånkomligt att de inte skulle ha tagit upp influenser från de områdena, där förövrigt kristendomen var på frammars. Gränsen mellan järnålder och medeltid är fan så luddig.

Se inte det här som någon kritik mot vikingastaden, för den skall ni ha lycka till med, det är bara trosföreställningarna jag har problem med.
Frej

Inläggav Matti » 4 februari 2008, 12:32

Som Anders sa, så har kristendomen och andra religioner precis lika mycket tankar om hälsa och sundhet. Det finns olika riktningar, men den som påstår att kristendomen inte har det, har knappast sett djupet i Kristendomen.
Begreppet filosofi hos jägare & samlare och nomadiserande herdar låter hemskt konstruerat. Visst fanns det beröringspunkter mellan vikingarnas föreställningsvärld och den hos samer och finnar, men samtidigt finns det avgörande skillnader. Dessutom är de olika varianter på schamanistiska föreställningar att ses som olika religioner, och somliga har vissa gemensamma drag med kristendomen och islam, som tanken på en allsmäktig skapare eller skaperska.

Den nordiska religionen som vi känner den var en mycket mångfacetterad historia, med flera olika trosriktningar som delvis kan sägas ha konkurrerat med varandra. Oden verkar ha förändrats och ökat i betydelse mot slutet, Freja och vanerna verkar ha pressats tillbaka etc...

Precis som Frej så gick jag som liten och fantiserade om asar och annat. Men med åren och kunskaper om andra trossystem så blev jag varse skillnader. Kalevalas mytvärld känns många gånger närmare mig än den nordiska, och kanske är det inte så konstigt. Men så har jag inga problem med manliga magiker, som sörlänningarna hade.

Om du vill diskutera seden, Viking, så är det bara att öppna en tråd under kulturer, kanske. Du vill diskutera och förklara, så jag vill säga som schackspelaren: "Det är ditt drag".
Matti

Inläggav Viking » 4 februari 2008, 13:12

Hej Frej!
Det är inget problem vare sig med sed eller krist vi försöker bara förmedla hur det var och hur det blev.

Själv är jag humanist, tror inte på vare sig det ena eller det andra, Svitjod kommer inte att som en del tycks tro bli ett ("hedniskt" är ett kristet nedsättande ord för sedens utövare) näste.

Seden är bara en komponent i vår historieförmedling, jag tror det är viktigt att tala om sedfilosofin/kristenheten i ett projekt som vikingastaden sviotjod, vi ser det som en skyldighet.

Men jag säger igen, måla inte upp en religions motsättning, för det finns ingen sådan, men det måste tålas att jämföras och det är ju så vi kan förstå samanhangen bättre.

Vi har fullt upp med att planera för byggnation av de första husen, i april och maj samlas det en skara vikingar nationellt/internationellt som har intresse av att delta i projektet svitjod, alla som kan, vill och har rätt kunskap är välkommna, alla är välkommna att delta på sina egna vilkor hur stort eller litet ens del är i projektet.

Vi är också politiskt och religiöst oberoende, bara så ni vet ni som tvivlar på oss, alla är välkommna.
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Anders Lindkvist » 4 februari 2008, 13:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>

Hej

Seden är bara en komponent i vår historieförmedling, jag tror det är viktigt att tala om sedfilosofin/kristenheten i ett projekt som vikingastaden sviotjod, vi ser det som en skyldighet.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag anser att det är dags för Viking att dra upp en definition av "seden". Eftersom jag själv är historiker och religionsvetare anser jag att en romantisk ovetenskaplig föreställning inte är förenlig med modern historieförmedling. Om du är intresserad av att visa upp en vetenskaplig tolkning av den fornskandinaviska religionen så gör det, det är närmast obligatoriskt inslag. Om du vill ha med "seden" kan du starta ett new age-kollektiv istället där sådana föreställningar hör hemma.
Anders Lindkvist

Inläggav Viking » 4 februari 2008, 15:06

Hej Anders!

Det här är det sista jag kommer att komentera ang religionen.
Vilka människor figuerar inom new age, inte är det sedens folk det är ju total motsättning, det är väl snarare det kristna alt som försöker hitta nya vägar.

Därmed är det punkt och slut ang sed/krist har förklarat vad vi står fler än en gång, det är inte jag som har problem med religionen som det verkar.
Mvh
Viking
Viking

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang