av Matti » 21 januari 2008, 15:53
För lite viking i oss?
Tja, vi är inga legosoldater som agerar opportunitiskt som sjörövare eller plundrar civila när det kniper.[;)]
Dessutom så jobbar de så gott det går med Primus Vicus i Halmstad, men det är inte så lätt att göra riktigt historiskt korrekta 1300-talshus på en halvtimme. Det kostar pengar.
Så det finns redan ett embryo, men sanningen är den att säger du medeltid vill folk ha riddare och slott. Vill du ha spons för en riktig medeltida stad eller by skiter de flesta i dig.
Säger du viking så kan du få vad som helst.
Tyvärr är vikingatiden så populariserad idag att den mörkar ut nästan alla andra historiska epoker, något jag som historieförmedlare sörjer, och det sker på ett orättvist sätt. Vikingatiden är mycket intressant, det är inte det, men den har tillåtits under 200 år att få en status som den inte förtjänar, mycket på grund av 1800-talets historieromantik, som än idag gör det svårt att få fram en mer sann bild av den.
Då menar jag inte hornhjälmar och sådant, jag pratar om en romantiserad idé om vikingars kvinnosyn, hänsynsfullhet mot andra religioner, extrem romantisering av asatron, träldomen mm...
Jag har hobbyvikingat själv lite grann, men det finns så mycket annat därute.
Så just nu är det den bortglömda tiden runt år 1300 och folkvandringstiden som lockar. Och utan folkvandringstiden ingen vikingatid alls. Man kan säga att vikingatiden var sista rycket av folkvandringstiden och egentligen början av vår medeltid.
Ja, ja, det får vara hur det vill med det.
Men underhåll för riktig korrekt historiska hus är svårt. Jag betvivlar inte möjligheten att få upp 25 hus egentligen, men att enskilda personer skulle ha möjlighet och tid att ge det underhåll de behöver, såtillvida de inte offrade allt för det, skulle ha svårt att ha ett vanligt liv vid sidan av.
Men det är inte omöjligt. Detta hela beror på var man lägger ribban. Dock är det en sak som slagit mig genom åren som jag varit aktiv i svängen, både som professionel och som hobbyist, att de flesta antingen börjat för stort och knäckt sig, eller börjat i liten skall men fått "hybris", slagit på stort och knäckt sig.
Think big but start small