[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingastaden Svitjod

vikingastaden Svitjod

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

vikingastaden Svitjod

Inläggav Viking » 16 januari 2008, 12:54

Hej, vet inte riktigt om det är under evenemang som denna ifo ska vara.

Hej Vikingar!
Lite info om vikingastaden Svitjod.

Är du intresserad av att vara en del av den internationella vikingastaden Svitjod, vi har redan börjat projektera de första 25 husen.

Alla ni vikingar som vill få kunskap eller som har goda ideer eller är en god entreprenör är välkommna att höra av sig.

Alla ni vikingar som besitter kunskap inom området behövs och är varmt välkommna.

Vikingastaden Svitjod byggs vid Rosersbergs slott.

Vänligen ta kontakt på tfn 070 573 43 43

Makternas välgång
Viking
Viking

Inläggav Matti » 16 januari 2008, 19:57

Aha...
Skall det bli ett nytt Foteviken?
Matti

Inläggav Viking » 17 januari 2008, 09:12

Hej Matti!
Vi tänker inte kopiera Foteviken som är en tidig medeltids by.
Det här blir en vikinga by som förhoppningsvis ska sjuda av liv med skickliga nationella/internationella hantverkare, musik, kvaddanser, föredrag om bla seden och teater mm.
Företags event är en del i verksamheten.
Vi är nu i början av resan, så jag uppmanar alla som känner att ni skulle vilja vara med och bygga upp Svitjod och bidra med er kunskap att vänligen ta kontakt med oss, det finns ju möjlihet att bygga sitt eget hus i staden med egen fösäljning av eget tillverkade produkter.
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Anders Lindkvist » 17 januari 2008, 10:21

Fantasikt bra initiativ, det är kul att folk vill satsa. Allt som främjar historisk återskapning är toppen. Hoppas det blir bra!

Jag skulle iofs kunna döda för att någon skulle vara så pass unik att satsa på en 1300-tals gård vilket inte finns någon i hela landet. Vikingabyar och järnålder finns det ju så man kan gödsla med dem....
Anders Lindkvist

Inläggav Viking » 17 januari 2008, 12:32

Hej Anders!
Ja lite mångfald håller jag med om, jag har varit i Nyköbing Falser Danmark där de byggt upp en 1300 tals by, den är verkligen sevärd, rekomenderar att göra ett besök.

Ja vi får hoppas att det växer fram ngt bra av Svitjod, med risk och bli tjatig men alla som kan ngt måste höra av sig, det är en inbjudan och nästan tjänstefel att inte höra av sig om man vet att jag själv skulle kunna bidra, det är tillsammans vi ska bygga Svitjod.
Det är en jämn inströmning av intressenter just nu.

Hel klart ska vi ha även medeltidsstäder, vi uppmanar all medetidare att samla alla krafter i ett möte under projektet medeltidsstaden, kanske är en ide och en början på ngt fint.
//Viking
Viking

Inläggav Ingemar » 18 januari 2008, 16:45

Ännu en!
Varför låter jag så skeptisk?

Ingemar
Ingemar

Inläggav Matti » 18 januari 2008, 19:51

Tja, vi är väl luttrade, Ingemar.
Lycka till, men tyvärr ligger vikingatiden i gapet mellan mina perioder numera. Alla gör ju vikingatid...
Är det inte risk för en överetablering i Mälarområdet, när Birka redan finns där?

Det är klart, man kan svida någon sorts 1000-tals skrud och besöka platsen någon gång. Eller ansluta sig till Elvegrimarne för en straffexpedition gentemot svearna![:p]

Eller vad säger du Anders, är det inte läge för den kristnade hirden att göra ett besök och ovända hedningarna?[:D]
Matti

Inläggav Ingemar » 20 januari 2008, 12:19

Hur ska ni underhålla 25-hus? det kommer att kosta miljoner!
Ingemar
Ingemar

Inläggav Anders Lindkvist » 20 januari 2008, 14:21

Jag är nog beredd att hålla med där Ingmar, är det ikea som sponsrar bygget? Det tog 25 år att bygga de få husen som är i eketorp...
Anders Lindkvist

Inläggav Viking » 21 januari 2008, 08:27

Hej på dej Ingemar!
Varför är du så negativ, mentaliteten "det går aldrig" då förstår jag att man inte skördar ngt.

Men underhållet får var och en som äger sitt hus utföra, det är enkelt.
Men för dagen har vi inte hunnit med och ta fram regler och ordningar, men det kommer.
Men ni medeltidare är väl för dåligt organiserade, det är väl för lite viking i er:-)

Sätt i gång och få till den där 1300 tals byn vet jag, jag kommer ialla fall att hej på er det behövs mångfald.

Mvh
Viking
Viking

Inläggav Ingemar » 21 januari 2008, 12:47

Förlåt Viking. Jag ville inte måla fan på väggen. Jag håller till på Gunnes gård i Upplands Väsby. Vi har ett långhus, ett kokhus, ett grophus och en länga för djuren, och jag lovar dig: det pågår ett ständigt renoverings/underhållsarbete.problemet med gamla hus är att de måste Värmas upp så gott som hela tiden för att få bort det råa i väggarna "rånnan" som min farfar sa. Kändes lite fel med 25 hus men kan ni lösa det så önskar jag er all lycka.

Ingemar
Ingemar

Inläggav Matti » 21 januari 2008, 15:53

För lite viking i oss?
Tja, vi är inga legosoldater som agerar opportunitiskt som sjörövare eller plundrar civila när det kniper.[;)]

Dessutom så jobbar de så gott det går med Primus Vicus i Halmstad, men det är inte så lätt att göra riktigt historiskt korrekta 1300-talshus på en halvtimme. Det kostar pengar.
Så det finns redan ett embryo, men sanningen är den att säger du medeltid vill folk ha riddare och slott. Vill du ha spons för en riktig medeltida stad eller by skiter de flesta i dig.
Säger du viking så kan du få vad som helst.

Tyvärr är vikingatiden så populariserad idag att den mörkar ut nästan alla andra historiska epoker, något jag som historieförmedlare sörjer, och det sker på ett orättvist sätt. Vikingatiden är mycket intressant, det är inte det, men den har tillåtits under 200 år att få en status som den inte förtjänar, mycket på grund av 1800-talets historieromantik, som än idag gör det svårt att få fram en mer sann bild av den.
Då menar jag inte hornhjälmar och sådant, jag pratar om en romantiserad idé om vikingars kvinnosyn, hänsynsfullhet mot andra religioner, extrem romantisering av asatron, träldomen mm...

Jag har hobbyvikingat själv lite grann, men det finns så mycket annat därute.
Så just nu är det den bortglömda tiden runt år 1300 och folkvandringstiden som lockar. Och utan folkvandringstiden ingen vikingatid alls. Man kan säga att vikingatiden var sista rycket av folkvandringstiden och egentligen början av vår medeltid.

Ja, ja, det får vara hur det vill med det.

Men underhåll för riktig korrekt historiska hus är svårt. Jag betvivlar inte möjligheten att få upp 25 hus egentligen, men att enskilda personer skulle ha möjlighet och tid att ge det underhåll de behöver, såtillvida de inte offrade allt för det, skulle ha svårt att ha ett vanligt liv vid sidan av.

Men det är inte omöjligt. Detta hela beror på var man lägger ribban. Dock är det en sak som slagit mig genom åren som jag varit aktiv i svängen, både som professionel och som hobbyist, att de flesta antingen börjat för stort och knäckt sig, eller börjat i liten skall men fått "hybris", slagit på stort och knäckt sig.
Think big but start small
Matti

Inläggav Viking » 22 januari 2008, 07:29

Hej Matti!
Jag önskar er lycka till med Halmstads projektet, men det är inte så lätt att få finansering till vikinga projekt som du skriver.
Vårt projekt är helt privat utan inblandning från EU, stat/kommun.

Jag håller med om att det kommer att bli hårt arbete, vår ambition är att det ska vara verksamhet i husen så lång tid som möjligt, som jag sagt tidigare så är vi långt ifrån klara med ngn beredskap för underhåll av husen, ett tragiskt exmpel är väl vallby långhus i Västerås som man var tvungen att elda upp pga mögel, så vi vet, och du har alldeles rätt när du flaggar för den faran.

Nu till den national romantiska bilden av vikingen, det är just det vi med näbbar och klor bekämpar.
Jag har jobbat med seden i många år har även kontakt med en grupp som jobbat med det i över 40 år.

Det värsta vi har att brottas med är den kristna nidbilden av vikingen.
Den kristna bilden är förfärlig och våldsamt överdriven.

Sedens regelverk var framtaget med förnuft för att underlätta vid tvister som avgjordes på tinget, kvinnans avsrätt var lika som mannens
hur blev det då när kristendomen gjorde sitt intåg, jo man tog bort avrvsrätten för kvinnan, man införde penningen man fick människor att känna skuld och dåligt samvete, men om man hade penningen så fick man förlåtelse, annars skulle man brinna i helvetet.

Varför skrev jag detta, för att visa att det är det som vi bekämpar, intoleransen och oförsonligheten det blev inte bättre för vanliga människor bara för att det blev kristet snarare tvärt om.

Jag skulle kunna prata i timmar om detta men jag slutar här och jag är säker på att du vet vad jag menar.

Som medeltidare försöker väl ni också få fram en rättvis bild och då måste man ha ngt att jämföra med, hur var det, hur blev, det så jag gör och så hoppas jag att ni gör.

Det finns inget som heter ASATRO detta hör hemma i 1800 talets national romantik, det försöker vi också att få folk att förstå.

Det kommer att bli hårt arbete mer än vi någonsin kan föreställa oss, jag hoppas vi klarar av det här, det har varit 4 års hårt arbete för oss att komma dit vi är idag.
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Anders Lindkvist » 22 januari 2008, 11:14

Viking, tänker du skapa en religionshistorisk diskussion på den här tråden så skapa en ny på lämpligt forum. Jag förstår att det uppenbarligen verkar vara en känslig fråga detta för dig eftersom Matti mest tog upp detta i förbifarten och du högg direkt.

Seden är också ett modern påfund liksom asatro. Skillnaderna diskuteras av många, både utövare som icke-utövare. Begreppet asatro är rumsrent skulle jag hävda då det används frekvent som en beteckning av dagens utövare på den moderna kulten. Den historiska religionen är att beteckna som fornskandinavisk religion.

Sen tycker jag det är rätt deppigt att kalla det för en kristen nidbild, det är en intolerant generalisering. Nidbilden av våra förfäder har sitt ursprung i många läger varav flera inte är explicit kristna. Jag förstår inte varför många känner sig så förorättade och purkna över att det geografiska området skandinavien en gång blev kristnat. Det är 1000 år sen, sluta deppa och live with it! Man kan ju tro att ni är ett slags vikingatida IRA...

Förstå mig rätt, bygg hemskt gärna en vikingaby men tänk över vilka intentioner ni har.

MVH/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Matti » 22 januari 2008, 17:06

Jag instämmer i vad Anders sa.
Jag vill påstå att idag är det snarare en nidbild av den tidiga kristendomen som sprids, och personligen avser jag att bekämpa alla nidbilder av historien. Den fornnordiska religionen var som den var, med människooffer som även kan beläggas arkeologiskt, men kanske inte i den omfattning Adam av Bremen beskrev. Men försök inte försköna vare sig det ena eller det andra.

Kvinnans arvsrätt kan vi diskutera till dödagar, men det finns tillräckligt med indicier på att flera kvinnor, och tämligen bildade sådana föredrog kristendomen likaväl some en del naturligtvis motsatte sig detta. Det finns inga Bad guys och Good guys, det fanns hårda missionärer och sådana som dog bara för att de predikade ett alternativ eller var obekväma. Till syvende och sist så var det inifrån religionen skiftade, och Claes Thielanders avhandling visar att vissa områden rentav kan ha kristnats nedifrån och upp och inte under kungatvång.

Men detta är egentligen inte rätt plats, men vill du diskutera frågan utifrån ett levandegörandeperspektiv så ställer nog många upp här.
Matti

Nästa

Återgå till Evenemang