<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>
För att avgöra om det krävs livlig fantasi, tycker jag att denna bild är bra som exempel, titta speciellt på herrarna till höger[:)]:
http://www.hastings1066.com/bayeux30.shtml
För att sen visa att kjortlar visas med ”liv” på flera ställen, passar denna bild bra då den även visar slitsade/integrerade(?) knälånga brynjor:
http://www.hastings1066.com/bayeux18.shtml
Varför flertalet kjortlar avbildas med ”liv” och inte en enda slitsad(?) brynja, på motsvarande sätt, får fantasin avgöra…
En störburen slitsad hauberk, visar inga synliga slitsar enligt min fantasi, prova själv.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bayeuxtapeten visar mycket riktigt brynjor som ser ut som "sparkdräkter". Men det måste sättas in i sitt sammanhang. Tapeten är onekligen ett framstående och respektingivande arbete, men konstnärligheten är rent ut sagt usel, och ligger på barnteckningars nivå. Som vi redan påpekat är byxbrynjorna lika troliga som hästar med olikfärgade ben, bågsträngar som ser ut som pärlhalsband och andra egendomligheter. Hade "byxbrnjor" varit tydligt återgivna i detalj på exempelvis en tredimensionell och naturalistiskt återgiven "effegy" hade det varit en annan sak och vi hade möjligen kunnat börja diskutera deras ev. förekomst. Men när något sådant enbart dyker upp på den otydliga Bayeuxtapeten bör vi inte dra alltför stora växlar på det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Med den ”lag” som du talar om: ”Minst 2 oberoende avbildningar eller minst ett fysiskt komplett fynd”, finns det säkert kläder eller förekomster i vår HKvärld som måste åtgärdas med samma energi som denna fråga.
För det är väl inte så illa att ”lagen” är godtycklig[8D]?
www.runristare.ax
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu har visserligen inte jag tagit upp den regeln, men ja, det finns nog tyvärr onekligen en del fenomen och prylar inom LH-världen som är felaktiga eller feltolkade. Men: två fel gör inte ett rätt...