av Evelina » 19 februari 2008, 17:20
Naturligtvis är de stora marknaderna med höga krav på utrustningen roligast, men innan man hävdar att de små marknader som dyker upp än här, än där, är ett otyg, tror jag att det är viktigt att komma ihåg att det finns människor inom den här hobbyn, eller i hobbyns gränsland, som måste rätta mun efter matsäck.
När jag var tio år ville jag jättegärna syssla med historisk återskapning. Men jag bodde i en liten stad med över 20 mil till närmaste medeltidsförening. Mina föräldrar var inte återskapare och flesta medeltidsevenemang är inte organiserade på ett sådant sätt att föräldrar torde eller borde tycka att de är lämpliga för ett ensamt barn att åka på (eller så att arrangörerna kan eller vill ta ansvar för ensamma barn).
Idag, 14 år senare, finns det sedan några år en medeltidsföreing i min gamla hemstad, som ordnar en marknad på sommaren. Det är klart att den inte har samma utbud eller håller samma kvalitet som marknaden i Visby, eller andra stora marknader med hög kvalitet. Men även om jag inte hittar något där som jag vill köpa, eftersom jag numera har tillgång till ett annat utbud på min studieort eller på lämpliga semestermål, så är jag mycket glad att den finns och går gärna dit, dels för att är det förstås alltid är roligt med ett tillfälle att klä ut sig, men framför allt för att jag förstår att det också idag finns tioåringar i den staden som inte kan dra iväg till Foteviken på egen hand, men som så gärna, så gärna vill …
Och man måste ju börja någonstans. Det går en stor mängd skidgymnasister på en enda landslagsåkare. På samma sätt går det många Sophia-klänningar på en medlem i Carnis. Utan alla femåringar i plastharnesk, utan alla tioåringar i plysch, utan alla tonåringar i färgat linne … varifrån skulle de verkligt seriösa entusiasterna komma? Jag tror inte att den verkligt noggranna gruppen är så stor och så fertil, att man kan trygga sin återväxt på egen hand och om allt intresse på annat håll skall stimuleras fram i vuxen ålder minskar rekryteringsbasen betydligt.
Därför tycker jag att det är en felaktig slutsats att en eventuell inflation i medeltidsmarknader bör bekämpas. Vårt land är vidsträckt och många intresserade, framför allt de väldigt unga, skulle få vänta i åratal innan de kunde ha någon glädje av några få marknader som är riktigt bra. Det är förlorade år. Dessutom kan hobbyn på det sättet gå miste om många potentiella utövare som inte bevarar ett understimulerat intresse hur länge som helst.