[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varför inte bra kläder året runt?

Varför inte bra kläder året runt?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Varför inte bra kläder året runt?

Inläggav Parcor » 24 september 2007, 16:50

Jag satt precis och läste tråden: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4795 under kategorin kläder och andra textila hantverk när jag såg svaren på fråga 3. Vad är tjusningen med att bära medeltidskläder, vad är det absolut skönaste plagget och när är det som mest praktiskt och skönt?, många verkar tycka att medeltid/vikingatidskläder och framförallt materialen är perfekta för olika väderförhållanden, olika situationer och ger en skön känsla av välbehag.

Vad är det då som gör att ni inte alltid bär dessa kläder, istället för att rätta er efter den stora massan som använder bomullskläder och syntetmaterial som är hopplösa i alla sammanhang? För alla som använt kläder av naturmaterial kan nog skriva under på att kroppen mår bäst av dom och speciellt ylle är ju världsklass som andas och hjälper kroppen att reglera temperaturen efter väder, känns inte klibbigt som bomull/syntet en varm sommardag utan andas och känns behagligt mot kroppen, funkar perfekt när det regnar och även om man blir blöt så fortsätter ullen att värma, och är varmt och skönt på vintern.
Ja, ni vet vad jag menar. Men frågan återstår, när ni nu lagt ner så mycket tid på att färdigställa era kläder - valt material med stor omsorg, spenderat många timmar på att fixa till alla sömmar, skräddarsytt dom för era kroppar och behov... varför väljer man då bara att använda dessa när det pågår en marknad under en helg?

Jag ska berätta att jag själv inte pysslar med någon form av historiskt återskapande, men jag handsyr ändå mina kläder i ylle, och bär dom med stolthet för att jag inte trivs med att bli som en i mängden, och för att jag känner mej bekväm och kan vara ute i alla väder i mina kläder som är mycket praktiska för alla situationer.

Jag hoppas att ni inte ser detta som ett påhopp utan det är endast en undran och nyfikenhet från min sida efter att jag läst en del på detta forum + besökt en del marknader och festivaler.

Med all respekt för er hobby/livstil
Patrik
Parcor

Inläggav Djingis Khan » 24 september 2007, 17:30

Ja du, bra fråga! Jag är ganska ointresserad av mode och hade faktiskt gärna gått klädd i orsadräkt året runt (ja alltså på riktigt, jag skämtar inte), men riktigt så exentrisk är jag ändå inte och om inte annat vill jag inte skämma ut Orsa [;)]. Men visst, kan mycket väl tänka mig att sy egna jackor, skjortor och andra plagg av naturmaterial, har haft de tankarna själv. Inte för att jag till varje pris vill sticka ut och avvika från mängden (då hade jag snarare löpt linan ut och blivit gothare), utan just för att naturmaterial - och då räknar jag även med bomull - som du säger är väldigt trevligt att ha på sig. Sedan finns det naturligtvis trevliga plagg i syntetmaterial som goretex osv, men naturmaterialen har ju ändå sin speciella charm. Linne på sommaren, vadmal och päls på vintern - ja det vore trevligt. Använder redan å andra sidan en del sådana plagg under de kallare årstiderna i form av stickade ulltröjor, och ifall det skulle krypa ner till - 10 C lr mer har jag min pälsrock
Djingis Khan

Inläggav bkallur » 24 september 2007, 19:06

hmmm djingis är du orskall??? bor du där nu?
bkallur

Inläggav Vesuvius » 24 september 2007, 19:37

Jag ser egentligen bara ett hinder, och det är en inkongruens mellan mitt dagliga jag och de kläder jag bär. Jag vill sy kläder för nån som absolut inte arbetar... men själv är jag ute och skitar ner mig. Dessutom är kläderna för långa för att vara praktiska. Annars hade jag gärna haft dem jämt. Om man undantar skorna då, de hade sletets alldeles för fort (och vart jobbiga att gå i på asfalt).
Vesuvius

Inläggav Djingis Khan » 24 september 2007, 20:29

Tyvärr inte Björn, men ifall jag hade bott i Orsa hade jag utan tvekan besökt er på Mora HFS! Är ju Karlstadbo sedan 7-årsåldern, men min far ägde fram till förra året vår släktgård i Hansjö i Orsa och så har vi släkt där, åker upp lite då och då. Och av ditt gårdsnamn att döma gissar jag att du själv har Rättviksrötter?

Men för att återanknyta till den ursprungliga frågeställningen så finns det egentligen bara ett medeltida plagg som jag skulle vilja använda rent praktiskt, och det är en fodrad struthätta då vintern biter som värst...
Djingis Khan

Inläggav bkallur » 25 september 2007, 05:40

Hhåller med djingis om struthättan, den skulle vara väldigt skön att ha en blåsig vinter eller höstdag när man jobbar utomhus..

Djingis... jo farfar var rättvikare... har du vägarna förbi så hör av dig så får vi fäktas lite:)
bkallur

Inläggav Johan Käll » 25 september 2007, 09:58

Tja... de tar ju lite tid och möda att tillverka och slits tillräckligt mycket i fält enligt mig. Att slita sönder dem ganom dagligt bruk syr jag inte tillräckligt snabbt för. Dessutom måste jag väl säga att jag inte är så förtjust att vara ett spektakel alla glor på. Det är tröttsamt i längden. Var sak har sina kläder.

När jag är ute i skogen har det dock hänt att jag tagit min hätta på mig.
Johan Käll

Inläggav Eva Andersson » 25 september 2007, 11:56

Att inte använda medeltidskläder till vardags behöver inte innebära att man inte använder naturmaterial. Ylle hör ju inte bara hemma i medeltidsgarderoben och kläderna kan vara lika varma och praktiska även om de har modernt snitt. Nästan hela min kjolgarderob är sydd i 100% ylle från Saxylle, min kappa är förstås i ylle jag använder bomullstoppar och bomullsjeans etc. Naturmaterial alltså. Sen har jag en viss förkärlek för fallet hos rayon och viscose och andra regenererade cellulosafibrer, men det är faktiskt också naturmaterial, även om fibern framställts på konstgjord väg.

Det är väl helt enkelt så att det finns andra kläder som är snygga också, inte bara medeltidens dräkt.
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 25 september 2007, 15:58

Jag använder inte medeltidskläder till vardags av den enkla anledningen att det här är min hobby, inte min livsstil. För mig är inte att handsy medeltidskläder ett ideologiskt val, det är bara något jag gör för att det är kul. Fast jag gillar huvudbonader och använder mina strutisar dåÃ¥ och då i vardagen. Annars är merparten av min vardagsgarderob i naturmaterial, den enda skillnaden jag skulle åstadkomma om jag sydde den själv är att den skulle bli för dyr för min ekonomiska situation och jag skulle få nöja mig med några få plagg! Min maskinstickade kofta i 100% ull som jag har på mig just nu kostade runt 400:- och det finns inte en chans att jag ska kunna konkurrera med det priset. Jag tycker att kläder är alldeles för kul för att nöja mig med en liten, hemmagjord garderob, när jag får fler valmöjligheter till samma pris om jag köper färdigt!

Och jag skulle vilja hävda att varken bomull eller syntetmaterial är hopplösa i alla sammanhang - rätt använda syntetfibrer fyller sin funktion och bomull är precis lika mycket naturfiber som lin! [:)] Man kan förstås dra in miljö- och rättviseaspekten i det hela men då blir det här en annan diskussion där snyggt, praktiskt och personligt inte nödvändigtvis är de främsta argumenten...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Djingis Khan » 25 september 2007, 19:59

Nu är det väl ytterst få som faktiskt skulle vilja gå klädda i medeltidskläder på stan, men som sagts flera gånger kan man ju sy moderna kläder i traditionella material.

Är det förresten bara jag eller har det blivit populärt (nåja) med vadmalskläder? Har sett (moderna) ytterkläder av vadmal i flera affärer som säljer hemslöjd och friluftsartiklar.

bkallur: absolut, det vore kul att titta in hos er någon gång!
Djingis Khan

Inläggav Öhrn » 25 september 2007, 20:40

Det är sant! Sedan såg jag en lustig sak på Gbg:s central för några veckor sedan. en skrikrosa struthätta, och den var lång med...
Öhrn

Inläggav Matti » 26 september 2007, 13:50

En av mina favoritjackor är en militärjacka modell 42 i vadmal. Mysig och full med bra fickor! Och bra fickor är något som åtminstone jag inte kan få nog av!
Matti

Inläggav Lillith » 27 september 2007, 12:53

Jag tycker det nästan är lite vardagslyx att inte behhöva anpassa sig så mycket efter vädret i vanliga fall. Man är ju sällan ute länge åt gången (inte jag i fall) och man hinner inte bli så kall eller varm i en värld med kylskåp och element.

Är man till exempel på ett lajv mitt ute i skogen, sent på hösten och bor i en dragig liten stuga utan kamin eller andra uppvärmningsmöjligheter, först då kommer bra kläder verkligen till sin rätt.
Lillith

Inläggav Taleke » 27 september 2007, 16:38

Jag använde min struthätta hela förra vintern och tänker använda den denna vintern också, den är mycket bättre än mössa o halsduk! Har inte så mycket emot att gå omkring med den, eller mina kjolar heller för den delen... Det är nog bara klänningarna av alla mina historiska kläder som jag inte går omkring i i vanliga fall, annars använder jag den garderoben i vanliga livet också. den är varm, skön o snygg [:)]
Taleke

Inläggav Långe » 1 oktober 2007, 19:45

Själv hade jag nog gått klädd i mina vikinga/medeltid/1700talskläder utan problem. Eller det har jag gjort förresten.
Min rock i vinröd vadmal (med snitt från 17-1800talet) använder jag när jag känner för det och matchar med ett plommonstop. Självklart får man konstiga blickar men det får jag även utan rocken - det räcker med att bära plommonstop.
Mina vikingakläder använde jag dagligen under de kalla dagarna på bäckedal. Visst det är ett ganska öppet folk som pluggar där och man fick en del underliga blickar nere i Sveg men inte mer än att man klarade av det...
Vikinga/medeltidskläder passar min figur bättre än dagens mode så egentligen skulle jag väl alltid kunna gå med det.
Mitt stora problem är att jag inte kan se ut hur som helst eftersom jag inte vill sticka ut allt för mycket från mängden. Det räcker med att jag är två meter lång (och bär hatt). Dessutom arbetar jag nu som lärare och även om jag skiter fullständigt i andras åsikter skulle det bli så många jobbiga och pinsamma frågor om jag kom klädd utanför "normen". Samtidig så håller jag på och syr nålbinder och tovar "modernare" kläder i naturmaterial just eftersom jag föredrar dem...

Värt att nämnas är att jag även går barfota under sommarhalvåret om vädret och underlaget tillåter.
Långe

Nästa

Återgå till Diverse skvaller