Spännande...

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Vendel » 28 augusti 2007, 23:42

Men...hur ska de kunna veta att det är hans DNA?
Vendel

Inläggav Lillith » 29 augusti 2007, 03:28

Dom ska väl förmodligen jämföra dom olika skelettens DNA med varandra för att se om släkförhållandet dom emellan stämmer.
Lillith

Inläggav Vendel » 29 augusti 2007, 12:53

Men...det är väl klart att de är släkt med varandra, varför skulle man begravas med andra än släktingar?

Man kan på sin höjd redan konstatera det uppenbara, att männen är far och son samt att kvinnan är moder till sonen. Hur skulle det annars kunna hänga ihop. Ett DNA-test säger väl ingenting om huruvida det är Birjer Jarl som ligger i kistan eller ej?

/Vendel (undrande)
Vendel

Inläggav Vesuvius » 29 augusti 2007, 18:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Man kan på sin höjd redan konstatera det uppenbara, att männen är far och son samt att kvinnan är moder till sonen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eller snarare: att kvinnan <u>inte</u> moder till sonen? Eftersom det rör sig om Mechtild...

Men visst, Vendel, jag kan se din poäng. Att förhållandet emellan de olika figurerna som ligger i kistan är rätt betyder ju knappast nåt. Jag tycker det mer talar för sig själv att de ligger i en stenkista som antas tillhöra Birger Jarl. Och om det inte är Birger, hur ska vi veta det? Vi har ju lite dåligt med referensmaterial...
Vesuvius

Inläggav Varg » 28 september 2007, 06:32

Någon som vet hur det gick?

Jag fann även denna artikel idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=697863

MVZ
Varg

Återgå till Forskning