[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Oseriösa grupper

Oseriösa grupper

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Oseriösa grupper

Inläggav Djingis Khan » 30 augusti 2003, 09:24

Jag har funderat på om det verkligen är värt att åka på medeltidsveckan nästa år. Det verkar ju vara så mycket oseriöst folk där, såsom fantasylajvare, "hårdrocksriddare", "jutesäckar" m.fl. Finns det ngn plats för historiskt intresserade personer? Sedan undrar jag varför alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande. Varför är det så många hårdrockare som drar på sig en vikingahjälm, sticker ner en plastkatana i bältet och drar på ngt medeltidsevenemang iklädd sin Iron-Maiden-T-shirt? Jag är ganska trött på att man förknippar historia med fantasy. Se bara på en dokumentär i SVT förrå året, då man ställde frågan till en panel bl.a. bestående av Peter Englund och Maja Hagerman: "Men varför är det så populärt med historia nu, se bara på Sagan om Ringen-intresset...".
Sedan så verkar det ju vara en hel del blandning av kulturer och tidsåldrar, såsom "samurajer" och "vikingabarbarer" (jag känner själv en kille som ville gå på medeltidsveckan utklädd till en "shogun" med fantasykatana och läderjacka)
Så rekommenderar ni medeltidsveckan, eller får jag räkna med att trängas med vampyrer, alver, fulla birakillar och skäggiga heavy-metalrockare?

/DK Micke

Tillägg:
Flyttad till forumet för återskapande. Tråden kändes lite malplacerad i forskningsforumet.
/Angus
Djingis Khan

Inläggav Shadow » 30 augusti 2003, 10:46

Har samma fundering......
Shadow

Inläggav Eva Andersson » 30 augusti 2003, 11:06

Det beror väl lite på vad du gör där. Om du tillbringar dagarna med att hänga på marknaden och sedan går på "vanliga" krogar på kvällen så kan du nog räkna med att få se mer oseriöst än du riktigt vill, men det fins ju så mycket annat att göra. Varje dag finns det minst ett föredrag av hög klass, det är bra konserter med medeltidsmusik varje dag, Kapitelhusgården är alltid mysig, man kan åka till Kattlunds gård (om mn har bil) och titta på en bondgård från 12-1300-talet.
Bor man i läger, i alla fall i det som Nordrike ordnar (har aldrig bott i Västerhejde), kommer man att se väldigt mycket tidsenliga saker och träffa massor med folk med seriöst intresse av medeltida hantverk och historia mm. I år fanns det även en kurs i nålbindning i lägret.
Jag vill påpeka att det inte behöver betyda att man osolidariskt med Medeltidsveckan (som har sagts i tidigare inlägg) sitter i lägret hela tiden. Däremot tar det tid att laga mat (och tvätta)över öppen eld och då är man en hel del i lägret. Ett ypperligt tillfälle att gå runt och prata med folk om man inte lagar mat själv, slå sig ner vid någons bord, presentera sig och diskutera.

Medeltidveckan blir väldigt mycket vad man gör det till och själv tycker jag att även om det skulle stå hundra killar i hårdrocks t-shirts och förkromade svärd i närheten finns det inget som är mer stämningskapande än muren och husen och havet i skymningen. Att gå bland hus som faktiskt är från medeltiden, att höra på musik i och omkring dem är fantastiskt.
Upplevelsen att vingla hem från krogen i dräkt har jag inte testat, men det är säkert bra det också, men för mig utgör det ingen viktig del av medeltidsveckan.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 30 augusti 2003, 11:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">så mycket oseriöst folk där, såsom fantasylajvare, "hårdrocksriddare", "jutesäckar" m.fl. Finns det ngn plats för historiskt intresserade personer? Sedan undrar jag varför alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Iiiiih! Jag vittrar ytterligare en infekterad "flame-wars" tråd här [;)][:p]!

Själv har jag aldrig varit på MTV, så jag kan inte uttala mig så mycket om vad som finns där. Men jag måste faktiskt säga att de jutesäckar som stör <i>mig </i>mest (som jag då har sett på foton och inte i verkligheten) är dem som dras över Visbys postlådor t ex, för att ta bort moderna inslag i gatumiljön. Sånt stör mig mer än alvöron i latex, eftersom det (antar jag?) är något som är officiellt sanktionerat. Varför dölja något som inte fanns, så det fortfarande ser ut som något som inte fanns? Sådant har jag svårare att förstå än varför folk spökar ut sig.

Jag är lite nyfiken på vad du menar med att alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande. Menar du att bara för att man tar ett annat, mera "tidstypiskt" namn att det gör det till lajv? Eller att man ändrar sitt beteende och försöker bete sig som man (förhoppningsvis efter viss efterforskning) tror att man betedde sig "då"? OBS! Detta är inte på något sätt menat som kritik eller påhopp (det är så lätt att ord låter hårda och kritiska när man skriver dem på en datorskräm!); jag bara undrar vad du syftar på. Jag tycker själv att uppdelningen (åtminstone på ytan!) är rätt klar. Lajvföreningar sysslar med lajv (och bör väl så göra, när det är därför de finns [;)]!), åker på arrangemang och spelar levande rollspel. De grupper som sysslar med re-enactment, levande historia, eller vadhelst man nu vill kalla det har skiftande autenticitetsnivå, så man får helt enkelt välja vad som passar en. Lajv är lajv, re-enactment är re-enactment och forskning är forskning, och det finns nivåer inom allihop. Det gäller bara att hitta dit man själv känner att man hör hemma (själv trivs jag bra i min lajvförening, men jag har inte hittat en re-enactmentgrupp än...har iofs inte direkt sökt med ljus och lykta, men ska göra det snart!).

För det finns ju de bland oss har flera intressen som överlappar alla dessa grupper - själv så älskar jag fantasy-lajv, vanligt rollspel och historiskt hantverk. Jag har en fil mag i arkeologi, vilket jag sällan bryr mig om om jag ska ut i skogen och spela älva i en vecka! Syr jag däremot kläder som ska duga för levande historie-bruk så ska jag kunna stå för dem, med referenser och allt. Och gör jag kompromisser (=oundvikligt!) så ska jag veta vilka de är och varför jag gör dem. Jag skulle aldrig gå till en medeltidsmarknad i alvöron, men jag kan förstå att folk gör det; det är en chans att få klä ut sig och ha kul, även om det kanske inte är helt rätt ställe. Många moderna öppna medeltidstillställningar kan ha så mycket fantasy över sig ändå att steget till sagor och sägner inte är särskilt långt.

MTV är en tillställning som riktar sig till en mycket bred publik och sträcker sig över de flesta grupper, vare sig avsikten är det eller ej. Har man inga krav på besökarna, så får de ha vampyrtänder, lösnäsor eller stickade ringbrynjor på sig om de nu känner för det. Även om det inte är speciellt historiskt. Själv tycker jag inte att det <i>egentligen </i>hör hemma på något som kallas "medeltidsvecka", men det gör i så fall inte heller familjen Svensson som är där på semester med barnen Pelle och Stina (5 och 8 år) och får en fantastiskt upplevelse trots att Pelle har en riddarhjälm i papp och Stina en prinsesskrona i plast ovanpå en stickad "brynjehuva"! [:)]

Men som det har sagts under en annan tråd, det som gör medeltidsveckan till vad den är är besökarna. Stannar det seriösa folket hemma, eller i sitt läger, så är det självklart att andra grupper kommer "ta över".

Hmmm... Svamligt inlägg som vanligt, som kanske inte hade så mycket med det ursprungliga inlägget att göra... Men, men. Jag har varit sjuk i en vecka och är pratsam! [:D]

/Vix.

PS. "Stina" -- flickan i prinsesskrona på stickad brynjehuva -- såg jag fö på medeltidsdagarna på Bohusfästning i somras. En tillställning där de historiskt klädda inte var många i jämförelse med alla glada picknickande barnfamiljer.
Vix Hq

Inläggav my_mmy » 30 augusti 2003, 21:30

Re: Stina med prinsess krona och stickad brynja - tänk vad bra den tösen har det! hennes mamma eller mormor har gjort en ansträngning efter sin bästa förmåga att ge henne en upplevelse av historia som något roligt. Det är ändå lite arbete att sticka en brynja. Om hon inte får en riktigt hopplös historie lärare i skolan, kanske hon kommer att växa upp med en föreställning att historia trots allt är något som är värt att bry sig om.

-maggie
my_mmy

Inläggav Björn Hellqvist » 31 augusti 2003, 09:18

Jag har inte varit på Mtv sedan 1998, men om fantasyfolk och oseriösa "Ööh! Medeltid! Bärs!"-partynissar gjort sitt inträde på bred front, så är det fullt jämförbart med de vampyrer, alver och höftskynkesbarbarer som kan ses på amerikanska <i>Renaissance Fairs</i>. Tillfällena för personer med de intressena att få visa upp sig och parta loss är få, så tyvärr har tydligen Mtv blivit ett sådant. Fast illa (eller o-) dokumenterade dräkter och rustningar har varit ett stadigt inslag på Mtv ända sedan starten, och får väl ses som ett uttryck för vissa personers och gruppers ovilja att infoga sig i ett större autentiticitetstänkande. De vill inte låta hårt arbete komma i vägen för den egna upplevelsen, och verkar inte besväras av att de därigenom förminskar andras upplevelse.
Björn Hellqvist

Inläggav Sara Lundström » 31 augusti 2003, 12:13

Personligen tror jag Enhörningens läger får bära en del av skulden här. Det har blivit väldigt mycket värre sedan de började ha eget läger. Enhörningen går ju ut öppet med att i deras läger är det viktigare att "ha roligt" än att vara tidsenlig, och med den inställningen är det väl inte underligt att en del ser ut som hejkomåhjälpmig och tror det är okej. Och sen ser andra det och tänker "kan de så kan jag" alternativt "kul, så där vill jag också göra". Man förstärker ju varandra både positivt och negativt.

Borde inte den här tråden flyttas till "Allmänt skvaller", förresten?
Sara Lundström

Inläggav Djingis Khan » 31 augusti 2003, 16:26

Var på SM i tornerspel i Karlstad igår - en mycket trevlig tillställning med en fin liten medeltidsmarknad. Dock kom man inte undan från jutesäckar, Goth-tjejer med svart läppstift och kromade fantasysmycken, långhåriga läderkillar med plastsvärd etc.

/DK Micke
Djingis Khan

Inläggav Sara Lundström » 31 augusti 2003, 19:01

SM i tornerspel är, som nämnts på annan plats, knappast en medeltidstillställning. Jag var där när det gick i Uppsala, då var det inga medeltidsklädda över huvud taget utom ryttarna. Inte jag heller. Men marknaden var bra även då.
Sara Lundström

Inläggav Charlotta » 2 september 2003, 15:03

Medeltidsveckan och medeltidsdagar/marknader i övrigt är (generellt sett) till för att locka turister. Då kan man ju knappast ställa krav på klädsel och utseende hos besökarna. Det man däremot kan göra är att se till att standarden på t ex marknader o dyl. är så hög som möjligt samt (som görs på medeltidsveckan) ge föreläsningar och föredrag som tar upp dräktskick mm. (även om det i mina ögon ser ut som om de som går på föreläsningarna litar blint på det föreläsarna säger - det antecknas mer på en sådan föreläsning än på mina i skolan!).
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 2 september 2003, 20:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

(även om det i mina ögon ser ut som om de som går på föreläsningarna litar blint på det föreläsarna säger - det antecknas mer på en sådan föreläsning än på mina i skolan!).
/Charlotta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det kan ju bero på att de är där frivilligt och faktiskt är intresserade av vad som sägs! [:)]

Själv har jag dåligt detaljminne och behöver anteckna saker som jag vill kunna komma ihåg efteråt, vare sig jag litar blint på dem eller ej...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Charlotta » 2 september 2003, 22:02

Nu menade jag inte att alla som antecknar saknar förmåga att tänka själva, utan försökte mer belysa känslan jag fick när jag var på en föreläsning i Visby i somras (den enda jag tog mig tid att gå på). Själv hade jag förmodligen suttit med gapande mun och tagit allting föreläsaren sa som absoluta sanningar om det hade varit för några år sedan men om det är en sak som det här forumet (och mitt halvår i Liunga, plus min hägskoleutbildning) har lärt mig är det att man inte skall lita blint på allt en föreläsare/text påstår. En smula skeptiscism känns bara nyttigt när man inte har kommit så långt att man har hunnit inhämta tillräckligt med kunskap själv.
Charlotta

Inläggav Åsa vävare » 2 september 2003, 22:18

Att anteckna flitigt på en föreläsningen behöver inte betyda att man tar allt som föreläsaren säger som "absoluta sanningar". Det kan helt enkelt vara så att man vill jämföra - och minnas - vad just den föreläsaren ansåg om någonting som är ens eget ämne. Så gjorde jag, kanske på samma föreläsning. Just för att jag var tveksam till en del av vad som sades.
Åsa vävare

Inläggav Martinus Canonicus » 2 september 2003, 22:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Själv har jag aldrig varit på MTV, så jag kan inte uttala mig så mycket om vad som finns där. Men jag måste faktiskt säga att de jutesäckar som stör mig mest (som jag då har sett på foton och inte i verkligheten) är dem som dras över Visbys postlådor t ex, för att ta bort moderna inslag i gatumiljön. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var gamla foton! De som besökte Visby i år såg inte några jutesäckar över trafikskyltarna. Det tycker jag är kul att berätta. Det man försöker dölja syns ju desto mer. Låter man skyltarna vara så lägger man inte märke till dem.
Martinus Canonicus

Inläggav Björn Hellqvist » 3 september 2003, 00:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>
Det var gamla foton! De som besökte Visby i år såg inte några jutesäckar över trafikskyltarna. Det tycker jag är kul att berätta. Det man försöker dölja syns ju desto mer. Låter man skyltarna vara så lägger man inte märke till dem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låter ju onekligen oroväckande när det rör sig om trafikmärken... [;)]

Välkommen ombord, Martinus!
Björn Hellqvist

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande