av Vix Hq » 30 augusti 2003, 11:47
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">så mycket oseriöst folk där, såsom fantasylajvare, "hårdrocksriddare", "jutesäckar" m.fl. Finns det ngn plats för historiskt intresserade personer? Sedan undrar jag varför alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Iiiiih! Jag vittrar ytterligare en infekterad "flame-wars" tråd här [;)][:p]!
Själv har jag aldrig varit på MTV, så jag kan inte uttala mig så mycket om vad som finns där. Men jag måste faktiskt säga att de jutesäckar som stör <i>mig </i>mest (som jag då har sett på foton och inte i verkligheten) är dem som dras över Visbys postlådor t ex, för att ta bort moderna inslag i gatumiljön. Sånt stör mig mer än alvöron i latex, eftersom det (antar jag?) är något som är officiellt sanktionerat. Varför dölja något som inte fanns, så det fortfarande ser ut som något som inte fanns? Sådant har jag svårare att förstå än varför folk spökar ut sig.
Jag är lite nyfiken på vad du menar med att alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande. Menar du att bara för att man tar ett annat, mera "tidstypiskt" namn att det gör det till lajv? Eller att man ändrar sitt beteende och försöker bete sig som man (förhoppningsvis efter viss efterforskning) tror att man betedde sig "då"? OBS! Detta är inte på något sätt menat som kritik eller påhopp (det är så lätt att ord låter hårda och kritiska när man skriver dem på en datorskräm!); jag bara undrar vad du syftar på. Jag tycker själv att uppdelningen (åtminstone på ytan!) är rätt klar. Lajvföreningar sysslar med lajv (och bör väl så göra, när det är därför de finns [;)]!), åker på arrangemang och spelar levande rollspel. De grupper som sysslar med re-enactment, levande historia, eller vadhelst man nu vill kalla det har skiftande autenticitetsnivå, så man får helt enkelt välja vad som passar en. Lajv är lajv, re-enactment är re-enactment och forskning är forskning, och det finns nivåer inom allihop. Det gäller bara att hitta dit man själv känner att man hör hemma (själv trivs jag bra i min lajvförening, men jag har inte hittat en re-enactmentgrupp än...har iofs inte direkt sökt med ljus och lykta, men ska göra det snart!).
För det finns ju de bland oss har flera intressen som överlappar alla dessa grupper - själv så älskar jag fantasy-lajv, vanligt rollspel och historiskt hantverk. Jag har en fil mag i arkeologi, vilket jag sällan bryr mig om om jag ska ut i skogen och spela älva i en vecka! Syr jag däremot kläder som ska duga för levande historie-bruk så ska jag kunna stå för dem, med referenser och allt. Och gör jag kompromisser (=oundvikligt!) så ska jag veta vilka de är och varför jag gör dem. Jag skulle aldrig gå till en medeltidsmarknad i alvöron, men jag kan förstå att folk gör det; det är en chans att få klä ut sig och ha kul, även om det kanske inte är helt rätt ställe. Många moderna öppna medeltidstillställningar kan ha så mycket fantasy över sig ändå att steget till sagor och sägner inte är särskilt långt.
MTV är en tillställning som riktar sig till en mycket bred publik och sträcker sig över de flesta grupper, vare sig avsikten är det eller ej. Har man inga krav på besökarna, så får de ha vampyrtänder, lösnäsor eller stickade ringbrynjor på sig om de nu känner för det. Även om det inte är speciellt historiskt. Själv tycker jag inte att det <i>egentligen </i>hör hemma på något som kallas "medeltidsvecka", men det gör i så fall inte heller familjen Svensson som är där på semester med barnen Pelle och Stina (5 och 8 år) och får en fantastiskt upplevelse trots att Pelle har en riddarhjälm i papp och Stina en prinsesskrona i plast ovanpå en stickad "brynjehuva"! [:)]
Men som det har sagts under en annan tråd, det som gör medeltidsveckan till vad den är är besökarna. Stannar det seriösa folket hemma, eller i sitt läger, så är det självklart att andra grupper kommer "ta över".
Hmmm... Svamligt inlägg som vanligt, som kanske inte hade så mycket med det ursprungliga inlägget att göra... Men, men. Jag har varit sjuk i en vecka och är pratsam! [:D]
/Vix.
PS. "Stina" -- flickan i prinsesskrona på stickad brynjehuva -- såg jag fö på medeltidsdagarna på Bohusfästning i somras. En tillställning där de historiskt klädda inte var många i jämförelse med alla glada picknickande barnfamiljer.