Bästa evenemanget?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Bästa evenemanget?

Inläggav Kenaz » 13 juni 2007, 13:18

Det är möjligt att detta redan tagits upp någon gång, men jag kunde inte hitta det någonstanns.. so here goes.. Vilket evenemang tycker ni var det bästa ni har varit på? Och varför just det? Själv tycker jag att den årliga lilla vikingamarknaden i Hamburgsund, Hornbore Ting, är den klart trevligaste jag har varit på. Inte någon stor marknad, men just dess litenhet gör att arrangörerna kan ha otroligt bra koll på nivån av korrekthet - inga plastölglas så långt ögat kan nå. Däremot tillverkning av svartgods på stranden... :) Vilket är ytterligare en av marknadens stora pluspoäng - det ligger helt fantastiskt vacker vid den Bohuslänska kusten, inte ett modernt hur så långt ögat kan nå (möjligtvis om man anstränger sig) samt ett högt härligt berg man kan ligga och sova på udner augustistjärnorna.. Att folket som brukar komma är trevliga allihop gör inte saken sämre..
Kenaz

Inläggav Olof den gladlynte » 13 juni 2007, 16:22

Jag har svårt att svara något annat än medeltidsveckan på gotland...visst är nivån på delarrangemangen denna vecka väldigt varierande, men visby innanför murarna är som gjord för medeltidsarr.

/ Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Edvin » 13 juni 2007, 16:24

Den här diskussionen känns lite som att fråga hur långt ett snöre är. Det är ju en otrolig skillnad på arrangemang, både i verksamhet och inriktning.
Edvin

Inläggav Kenaz » 13 juni 2007, 17:05

Edvin - visst kan det vara svårt att jämföra olika arrangemang... Men min förhoppning var att det kanske skulle dyka upp tips på bra arrangemang man inte kände till tidigare. Och sedan är det intressant att se vad som gör att folk tycker att ett arrangemang är bra.
Kenaz

Inläggav Xedric » 13 juni 2007, 18:43

Rolig tråd Kenaz. Bra fråga och lätt att besvara:

Swordfish! Förra året var Swordfish, historisk europeisk kampkonstevent, i Malmö och folk från hela Europa kom. Fruktansvärt kul att träffa många olika och MKT duktiga instruktörer och annat folk. I år blir Swordfish i Göteborg och jag ser fram emot såå! :)

Pratar vi sen "vanligt" medeltidsarr så gillar jag Kungahällas medeltidsdagar. Jag gillar borgen helt enkelt, och att hänga där med vänner i sommarvärmen brukar vara oerhört gemytligt. Var år kommer våra polare ner från Norge och det är alltid lika kul att se dem fäktas samt korsa svärd med dem och alla andra som dyker upp.
Xedric

Inläggav Renika » 13 juni 2007, 21:36

En av mina häftigaste upplevelser var kvällarna på Kernave-festivalen utanför Vilnius, Litauen. Fantastisk miljö med gamla stadskullar över floddalen och underbar sång av olika östeuropeiska grupper från de olika kullarna i månskenet. Alla sjöng samma gamla nomadsång men på sina egna språk! Fitghtingshowerna under dagtid var inte dålig de heller.
Renika

Inläggav Skalde-Tord » 14 juni 2007, 08:33

Tja, att utröna vad som är det bästa i någonting är ju otroligt svårt, då varje betraktare och person har en individuell upplevelse och alla ser på olika ögon på varje evenent.
För min del än så länge så slår MTV i Visby det mesta, men då mycket pga den rika historia som faktiskt finns kvar på Gotland.
Inte för inte sagt att det är sämre eller bättre än något annat medeltida/vikingaevent i vårt avlånga land, då det formligen sprudlar av detta.
Kanske skulle vara intressant att , om möjligheten presenteras, åka på så många som möjligt och eventuellt recensera evenemangen utifrån vissa givna frågeställningar.
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 14 juni 2007, 16:48

Detta är som att fråga om äpplen och päron. Dessutom vill jag som museipedagog gärna bedöma värdet för vanliga besökare och inte bara oss fornmuppar. Det kan vara en väldig skillnad. Dessutom så har jag inte varit på tillräckligt många arrangemang för att kunna göra ett rättvist uttalande.

Men jag skulle nog ändå vilja slå ett slag för Axtorna 1565.
Matti

Inläggav Kenaz » 14 juni 2007, 18:00

Visst, det är sant som flera av er har skrivit att det är svårt att jämföra... Men ändå verkar det ju som att ni själva har era favoriter när ni tänker efter... ;) Jag hade inga allvarliga, vetenskapliga intentioner med frågan - jag är helt enkelt bara nyfiken på vilka arrangemang som ni andra har gillat... Kul att se att det är så olika - även om MTV har dykt upp mer än en gång... Får hålla med dem som tycker Visby är en fantastisk miljö att ha medeltidsdagar i - det gör så mycket för stämningen när miljön är rätt...
Kenaz

Inläggav Malin.S » 15 juni 2007, 08:04

Borre vikingamarknad i Norge! Helt klart den bästa.
Otroligt vackert plaserat med gravhögar, lövskog och strandlinje. Många trevliga människor och avslappnad stämning. Marknaden hålls tyvärr bara varannan sommar. Så jag längtar redan till nästa år [:D]
Men jag håller också med om att Horbore Ting ä toppen!
Malin.S

Inläggav Johan Käll » 15 juni 2007, 10:11

Jag säger Kalmar. Om vi skall hålla oss i Sverige, annars är det svårt att slå Morrimondo...

Men Kalmar, Slavestadens, event är bra. Det hade goda reenactors från europas hörn och en strid där alla var glada och bjöd till. Marknaden innehöll en del riktiga dyrgripar samtidigt som det hade lite skräp för turisterna. Staden ser väldigt trevlig ut också.
Johan Käll

Inläggav Kenaz » 15 juni 2007, 10:27

Mailn.S - håller helt med dig om Borre... Så otroligt fint läge nere vid sjön... :) Nu var det ett tag sedan jag var där dock - men nästa gång är nästa år säger du? Hmm.. kanske vore dags att åka dit igen..
Kenaz

Inläggav Lise » 15 juni 2007, 18:38

Hallå [:)]

Ifall vi håller oss inom norden så rekommenderar jag Bornholm Middelaldermarked. Det går av stapeln på Bornholm Middelaldercenter.
http://www.bornholmsmiddelaldercenter.dk/

Lise [:)]
Lise

Inläggav Karin » 19 juni 2007, 19:11

Jag vet inte om det räknas som evenemang, men det klart häftigaste jag har varit med om var en vecka som volontär på Middelaldersentret vid Nyköping F i Danmark. Man får bo och leva i rekonstruerade 1300-tals-hus. Under öppettiden förväntas man vistas i sitt hus och laga mat, och när turisterna och de anställda har gått hem har man hela byn för sig själv och kan hitta på i princip vad man vill. Det är fantastiskt vilket förtroende man får.

Karin
Karin

Inläggav Iznogoud » 19 juni 2007, 21:07

Jag får fortfarande höra folk som pratar om Knektstock 2000 som det bästa evenemang de varit på. Jag kan bara hålla med, Wolgemut och Poeta avlöste varandra om vartannat, några gycklargrupper som körde sina prylar och en Konrad som stod och slog på trumman till sju på morgonen.
En av de ridande poliserna kom upp på mitt jobb veckan efter och frågade hur festen varit och hur han verkligen velat vara där. Övriga Visby var kavlungt den kvällen.
Svårt att glömma den festen;=)
Fast några turister såg vi inte av, om man inte räknar in alla medeltidstomtar som var där förstås...
Iznogoud

Nästa

Återgå till Evenemang