av Arnaud Guillaume » 25 augusti 2003, 08:05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa Vävare</i>
Hur många av er som deltar i diskussionen som är hemmahörande på ön vet jag inte, men av döma av inläggen är det många som reser hit och bor i lägren. Intressant med synpunkterna från några, att man inte bara ska resa hit för att träffa likasinnade, utan att man kanske också borde tänka på att bidra med något till Veckan.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jo, det är ju lättare att klaga än att hjälpa till med lösningen. Om man kan hjälpas åt att förbättra läget ser jag det som enbart positivt. Troligen tjänar alla på detta; arrangörer, medeltidsfolk och även turisterna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Medeltidsveckan bygger på ideella människor och utan dem skulle Veckan inte gå att genomföra. Tyvärr hinner vi själva därför sällan gå på alla de föredrag och annat vi skulle önska. Men roligt har vi tillsammans med gamla och nya vänner och till Kapitelhusgården hinner vi på kvällarna efter tornerspelen. Och vi vill gärna träffa er andra för att byta erfarenheter. Vi får väl börja här på webben.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag kan för egen del säga att det vore jätteroligt om man kunde ordna ett samarbete. Det lättaste är ju utbyte av ideer och erfarenhet, men jag tror att det finns åtminstone en del folk som skulle kunna fylla i som extrapersonal där det behövs. Jag är lite imponerad av att folk orkar hålla igång en hel vecka.
Just de grupper du räknar upp ser jag personligen inte är de som stör upplevelsen (hade gärna sett på bågskyttarna, men hann inte i år). Tro inte att vi tycker att ALLT under veckan är jättedåligt; det finns ju anledningar att man åker år efter år, och det är inte bara för att träffa folk. Den absolut största delen av verksamheten under veckan ÄR bra; även om t ex gutnisk idrott inte är 100% medeltida kan det ju vara en poäng med att se nåt av Gotland när man är där...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Visst, jag ser också mycket av de nackdelar som ni för fram och jag vet att många ur de uppräknade gotländska grupperna inget hellre vill än att Veckan ska bli bättre. Om alla grupper - gotländska och tillresande - hjälps åt, så kan veckan bli något fantastiskt. Tornerspelen och Mysteriespelen behövs, eftersom de är de enda arrangemang som ger Stiftelsen Medeltidsveckan någon inkomst. Och de pengarna ska sedan, tillsamman med sponsorspengar, bekosta hela Veckan - föreläsare, musiker, olika grupper som har arvode.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag tror inte att någon här vill att ni slutar med den verksamheten; det jag skulle tycka var roligt var om man kunde se vad som går att förbättra inom konceptet. Kan inte uttala mig om Mysteriespelet tyvärr - det är en av sakerna som verkar intressant men jag inte riktigt har hunnit med.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det är många inom stiftelsen som vill vidareutveckla kvalitén t.ex. inom dräkterna, men det saknas pengar. För tjugo år sedan startade Veckan med ett bidrag på 30.000!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag skulle föreslå att man i så fall börjar med se över de dräkter som syns mest (borgmästarna, danske kungen och liknande). Att en borgare i högen inte har "rätt" utstyrsel bryr sig nog merparten föga om, men det vore trevligt om de centrala personerna inte ger fel intryck - speciellt med tanke på att folk ofta använder snygga/påkostade dräkter som inspiration.
Dräktmissar är dock inte begränsat till MTVs personal; jag var inne på Fornsalen och ryste åt deras rekonstruktioner. Och sen har vi ju alltid Else-Marie Gutarp. [}:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Styrelsen vet om detta forum, men de pustar just nu ut efter en genomförd vecka. Det brukar ta till in i november innan vi som jobbar under veckan orkar ta nya tag och tala medeltid igen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag känner igen reaktionen. [:)] När det finns mer energi kanske ni kan blåsa liv i diskussionen igen.