Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav olwyn » 22 augusti 2003, 07:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Skulle ni kunna tänka er att kunna gå på tornerspelet om man bara släppte in medeltidsklädda människor under föreställning?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst jätte gärna om det som rider i tornerspelet oxå vore medeltida och inte några muppar i stickade brynjor och westernridnings sadlar. Så var de iaf klädda sist jag tittade efter.

Hur publiken ser ut bekymrar mig inte det minsta det får gärna vara vanligt klädda. Ett utmärkt exempel är middelaldercentert i Danmark, alla i publiken var vanligt klädda men allt som fanns inne på tornesspelsbanan var sent 1300-tal [:D] och det var det defintivt en upplevelse värd att se igen.
olwyn

Inläggav Lasse C » 22 augusti 2003, 07:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olwyn</i>
...om de som rider i tornerspelet oxå vore medeltida och inte några muppar i stickade brynjor och westernridnings-sadlar. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är väl bara stilenligt med den speakern, eller? Så länge de har kvar honom kan nog inte världens mest korrekta utrustning ute på banan rädda den tidsenliga känslan, är jag rädd... [xx(]

Lasse C
(har en vresig dag idag)
Lasse C

Inläggav olafR » 22 augusti 2003, 08:44

Tornerspelet riktar sig väl främst till den sk svensson med familj, och inte till vi som är lite mer insatta i detta med medeltiden.
Sen så var iaf våra barn, och mina föräldrar väldigt nöjda med tornerspelet, det är trots allt live och inte TV/video.

Vi är inte tillräckligt många "riktiga" medeltidare för att kunna fylla tornerspelen varje kväll hela veckan, till detta behövs de vanliga turisterna samt den sk svansen. Utan dessa skulle inte mtv kunna existera.

Det är upp till de seriösa föreningarna/besökarna att visa sig från den bästa sidan och därigenom skapa en rörelse mot mer medeltid.

Krimset på marknaden har nog tillkommit eftersom vi medletidare är/har blivit så petiga med vad vi köper och en vanlig svenson köper inte det som vi ratar, utan dem söker något att använda till vardags kanske eller som prydnad/minne, och det är inte det samma som det vi vill ha, och säljarna måste dra in pengar för att gå med vinst, annars kommer dom inte tillbaka till mtv.

Samma sak gäller även här, tycker man att det är dåliga saker som säljs kanske man skall ta och se till att det finns de rätta sakerna att köpa där själv och inte lita till att andra skall göra det. Om varje förening hade var sitt salustånd på marknaden så skulle det bli många fler säljare med de riktiga sakerna och som kan visa övriga säljare hur det skall se ut, eller hur [;)]

Mats
olafR

Inläggav Lasse C » 22 augusti 2003, 08:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>
Om varje förening hade var sitt salustånd på marknaden så skulle det bli många fler säljare med de riktiga sakerna och som kan visa övriga säljare hur det skall se ut, eller hur [;)]

Mats

Lysande idé. Alldeles ypperlig! Det skulle skapa ett större utbud av riktiga saker, ge folk mer att välja på och sätta press på både försäljarna av "krafs" och arrangörerna av marknaden.

Frågan är rent av varför föreningarna inte redan har salustånd. Det saknas ju inte duktiga och kunniga hantverkare, det <u><i><b>vet</b></i></u> jag! Beror det på lättja, eller..... ?
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 22 augusti 2003, 09:08

Stiftelsen vill väldigt gärna ha fler hantverkare som säljer på marknaden, det vet jag. Man måste ha "reglementsenligt" stånd, och jag tror det kostar en slant också. Inte alltför mycket, dock. Regler kring detta kan fås från Stiftelsens kansli.
Sara Lundström

Inläggav my_mmy » 22 augusti 2003, 09:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Frågan är rent av varför föreningarna inte redan har salustånd. Det saknas ju inte duktiga och kunniga hantverkare, det <u><i><b>vet</b></i></u> jag! Beror det på lättja, eller..... ?

tja, om man inte är heltids-hantverkare, kan det vara svårt nog att hitta tid att bygga sina egna grejor, än mindre att sälja. jag jobbar inte ens, och jag hinner inte med att göra det jag vill syssla med!

-maggie
som var på medeltidsveckan 1991, och det hade nog inverkan på mitt val att börja med den här hobbyn.
my_mmy

Inläggav olafR » 22 augusti 2003, 10:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

tja, om man inte är heltids-hantverkare, kan det vara svårt nog att hitta tid att bygga sina egna grejor, än mindre att sälja. jag jobbar inte ens, och jag hinner inte med att göra det jag vill syssla med!

-maggie
som var på medeltidsveckan 1991, och det hade nog inverkan på mitt val att börja med den här hobbyn.

Om en förening har 40 medlemmar och varje medlem bidrar med 2 saker (behöver ju inte vara nytt, det kan ju vara secondhand) då blir det ett rätt digert utbud av saker, sen kan man kanske hålla en kurs under vintern i något roligt och där tillverka för mtv, då får man ytterligare tillskott till kassan och kunskapen [:)]

Man skall inte fokusera på hindren enbart.

Mats
olafR

Inläggav Charlotta » 22 augusti 2003, 11:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Här är en intressant och möjligen viktig punkt! Jag och min fru var på Mtv 1998, då som vanliga turister. Då - bland annat på söndagen, men också under hela veckan - var det <u><b>vi</b></u> som kände oss som ufo:n blan alla medeltidsklädda! 2000 var det inte alls likadant och nu är det uppenbarligen riktigt glest mellan de medeltidsklädda!

Ergo: Det verkar finnas en klar skillnad bara på dessa relativt få år. Har fler samma erfarenhet? I så fall: Vad beror det på, och vad gör man åt det?

Till sist vill jag travestera Cato:
<i>För övrigt anser jag att tornerspelets speaker borde fördrivas</i>.

Lasse C

Jag vet inte hur det är med "alla andra" men personligen undviker jag helst de riktigt stora officiella skådespelen som t ex jungfrufärden (men intåget brukar jag vara med på, mest för att det är ett bra tillfälle att se marknaden utan att behöva trängas... [:D]) främst för att jag har sett dem förut, men också för att det förra året var en sådan trängsel på stora torget att jag knappt såg någonting. Det blir inte värt besväret om man måste vara på plats en timme innan... Vid skådespelet nedanför jungfrutornet höll vi på att bli nedtrampade eftersom vi satt oss precis nedanför scenen (där vi såg själva och inte skymde sikten för andra eftersom vi satt ned). De människor som var där visade abolut ingen hänsyn utan trampade glatt på kläder, filtar och i matkorgar eftersom hela poängen med skådespelet var att just <i>de</i> skulle komma närmast och se mest...[xx(] Det enda riktigt stora jag bevistade i år var nog eldshowen på stranden, mest för eldpilarna i havet... gycklarna som uppträdde var väl duktiga men det märks på deras intonation att de härstammar från Pax.

För övrigt vill jag bara säga att jag håller med dig till fullo vad gäller tornerspelsledaren, Lasse!
/Charlotta
Charlotta

Inläggav cizzi » 22 augusti 2003, 13:46

Personligen ser jag inte evenemang som t ex intåget, jungfrun, brandskattningen eller (i synnerhet!) tornerspelen som avsedda för eller ens riktade till medeltidningarna, utan till den "civila" publiken. Det är som sagt så att man sett det en gång har man sett det alla gånger. De är alla dragplåster för den del av publiken som inte är insatta i medeltiden alls, och det är i en del fall (som tornerspelen) fråga om dramatiseringar och publikfrieri för att tillfredsställa barnfamiljer utan eller med små förkunskaper.

Vad beträffar lägret tycker jag inte att man behöver ha en separat del där man har uppvisningar så, min erfarenhet från exempelvis Foteviken är att folk ändå hantverkar för att fördriva tid (Javiiiisst, det finns alltid folk som tittat för djupt i mjödhornen och ligger utslagna i tälten, men det skulle jag tro att det fanns på den tiden också ... [;)]).

Dessutom är de flesta av oss av naturen en aning exhibitionistiska och visar gärna upp oss själva, våra kläder, vår utrustning och våra kunskaper för alla som vill titta. Otaliga äro de vackra klänningar vilka varit fyllda med flickor som bröstar sig och struttar runt som påfåglar i Visbys medeltida gränder.

I Foteviken brukar Peter skrivare säga att om man missar den guidade turen eller bara undrar något kan man fråga vilken viking som helst vad som helst och de kommer med glädje att svara, och det har han juh helt rätt i. Vem av oss lyser inte upp när vi får prata om vårt största intresse för någon som frågar? Värsta lyxen att få prata om vikingar hela dagarna, juh! [:o)]
cizzi

Inläggav Johan Käll » 22 augusti 2003, 17:56

Hmm.. sedan får vi inte glömma vad ett trevligt Reenactande av själja slaget skulle innebära. När jag var i Frankrike i år fick jag faktist spontant frågan om vi inte reenactade det slaget och om det var värt att komma på. Det var med skam och sorg jag fick meddela att "nä, intresset är inte tillräckligt stort..." De tittade konstigt på oss.

Men detta har jag tagit upp i en annan tråd så det är gammal skåpmat nu.

Vi kom väl fram till att det skulle vara möjligt att genomföra? fast det kräver ju att någon tar i det.

Johan
Johan Käll

Inläggav Åsa vävare » 22 augusti 2003, 18:26

Fick reda på forumet genom Ulf Berg, Medeltidsveckans VL. Jag har under ett par dagar följt diskussionen om Medeltidsveckan. Själv har jag deltagit som "vanlig" medeltidsmänniska sedan veckan började 1984. De senare åren som aktiv bågskytt i Gutars Bågskyttar.

Det här är mitt första inlägg i den här diskussionen. Ursäkta om det därför blir lite långt.

Hur många av er som deltar i diskussionen som är hemmahörande på ön vet jag inte, men av döma av inläggen är det många som reser hit och bor i lägren. Intressant med synpunkterna från några, att man inte bara ska resa hit för att träffa likasinnade, utan att man kanske också borde tänka på att bidra med något till Veckan.

Flera gånger används ordet "medeltidsfolket". Av sammanhanget tolkar jag det som att ni menar de tillresta grupperna från olika föreningar. Men det finns också medeltidsfolk från olika grupper, hemmahörande på Gotland, som gör sitt bästa för att befolka sta´n och visa upp sig. Vi har t.ex alla från Medeltidsgillet som sitter i kassor mm. Danske kungens väktare är en annan grupp, som man ser vid olika tillfällen. Borgmästarna och Rådet finns ute bland befolkningen vid en hel del tillfällen. Många jobbar under veckan och kan bara delta under helgerna, andra tar semester för att arbeta med Veckan.

Gutars bågskyttar har både bågskyttar och armborstskyttar. Vi finns med hela veckan från morgon till kväll med olika arrangemang - dels i de "officiella" delarna av programmet, dels med egna aktiviter. Medeltidsveckan bygger på ideella människor och utan dem skulle Veckan inte gå att genomföra. Tyvärr hinner vi själva därför sällan gå på alla de föredrag och annat vi skulle önska. Men roligt har vi tillsammans med gamla och nya vänner och till Kapitelhusgården hinner vi på kvällarna efter tornerspelen. Och vi vill gärna träffa er andra för att byta erfarenheter. Vi får väl börja här på webben.

Visst, jag ser också mycket av de nackdelar som ni för fram och jag vet att många ur de uppräknade gotländska grupperna inget hellre vill än att Veckan ska bli bättre. Om alla grupper - gotländska och tillresande - hjälps åt, så kan veckan bli något fantastiskt. Tornerspelen och Mysteriespelen behövs, eftersom de är de enda arrangemang som ger Stiftelsen Medeltidsveckan någon inkomst. Och de pengarna ska sedan, tillsamman med sponsorspengar, bekosta hela Veckan - föreläsare, musiker, olika grupper som har arvode. Det är många inom stiftelsen som vill vidareutveckla kvalitén t.ex. inom dräkterna, men det saknas pengar. För tjugo år sedan startade Veckan med ett bidrag på 30.000!

Styrelsen vet om detta forum, men de pustar just nu ut efter en genomförd vecka. Det brukar ta till in i november innan vi som jobbar under veckan orkar ta nya tag och tala medeltid igen.
Åsa vävare

Inläggav Condrad » 24 augusti 2003, 09:51

Det finns två speakers!

Jag tycker den ena är bättre på tornerspelet..
Condrad

Inläggav Lasse C » 25 augusti 2003, 07:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Det finns två speakers!
Jag tycker den ena är bättre på tornerspelet..

Att det finns två speakers visste jag faktiskt inte. Det faktum att alla bara talar om en talar ju för sig själv...
Den andra måste ju i så fall ha en bättre känsla för vad han håller på med. (Vilket iofs inte är svårt - att stå med micken i höjd med gomseglet och vråla saker som "<b>ÅSSÅKOMMERGENGULERIDDAREEEEEEEEEN! Å HAN SÄNKER LANSEEEEEEEEEN!</b>" är kanske inte alldeles medeltida. [;)])
Lasse C

Inläggav Arnaud Guillaume » 25 augusti 2003, 08:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa Vävare</i>

Hur många av er som deltar i diskussionen som är hemmahörande på ön vet jag inte, men av döma av inläggen är det många som reser hit och bor i lägren. Intressant med synpunkterna från några, att man inte bara ska resa hit för att träffa likasinnade, utan att man kanske också borde tänka på att bidra med något till Veckan.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jo, det är ju lättare att klaga än att hjälpa till med lösningen. Om man kan hjälpas åt att förbättra läget ser jag det som enbart positivt. Troligen tjänar alla på detta; arrangörer, medeltidsfolk och även turisterna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Medeltidsveckan bygger på ideella människor och utan dem skulle Veckan inte gå att genomföra. Tyvärr hinner vi själva därför sällan gå på alla de föredrag och annat vi skulle önska. Men roligt har vi tillsammans med gamla och nya vänner och till Kapitelhusgården hinner vi på kvällarna efter tornerspelen. Och vi vill gärna träffa er andra för att byta erfarenheter. Vi får väl börja här på webben.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag kan för egen del säga att det vore jätteroligt om man kunde ordna ett samarbete. Det lättaste är ju utbyte av ideer och erfarenhet, men jag tror att det finns åtminstone en del folk som skulle kunna fylla i som extrapersonal där det behövs. Jag är lite imponerad av att folk orkar hålla igång en hel vecka.

Just de grupper du räknar upp ser jag personligen inte är de som stör upplevelsen (hade gärna sett på bågskyttarna, men hann inte i år). Tro inte att vi tycker att ALLT under veckan är jättedåligt; det finns ju anledningar att man åker år efter år, och det är inte bara för att träffa folk. Den absolut största delen av verksamheten under veckan ÄR bra; även om t ex gutnisk idrott inte är 100% medeltida kan det ju vara en poäng med att se nåt av Gotland när man är där...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Visst, jag ser också mycket av de nackdelar som ni för fram och jag vet att många ur de uppräknade gotländska grupperna inget hellre vill än att Veckan ska bli bättre. Om alla grupper - gotländska och tillresande - hjälps åt, så kan veckan bli något fantastiskt. Tornerspelen och Mysteriespelen behövs, eftersom de är de enda arrangemang som ger Stiftelsen Medeltidsveckan någon inkomst. Och de pengarna ska sedan, tillsamman med sponsorspengar, bekosta hela Veckan - föreläsare, musiker, olika grupper som har arvode.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag tror inte att någon här vill att ni slutar med den verksamheten; det jag skulle tycka var roligt var om man kunde se vad som går att förbättra inom konceptet. Kan inte uttala mig om Mysteriespelet tyvärr - det är en av sakerna som verkar intressant men jag inte riktigt har hunnit med.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det är många inom stiftelsen som vill vidareutveckla kvalitén t.ex. inom dräkterna, men det saknas pengar. För tjugo år sedan startade Veckan med ett bidrag på 30.000!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag skulle föreslå att man i så fall börjar med se över de dräkter som syns mest (borgmästarna, danske kungen och liknande). Att en borgare i högen inte har "rätt" utstyrsel bryr sig nog merparten föga om, men det vore trevligt om de centrala personerna inte ger fel intryck - speciellt med tanke på att folk ofta använder snygga/påkostade dräkter som inspiration.

Dräktmissar är dock inte begränsat till MTVs personal; jag var inne på Fornsalen och ryste åt deras rekonstruktioner. Och sen har vi ju alltid Else-Marie Gutarp. [}:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Styrelsen vet om detta forum, men de pustar just nu ut efter en genomförd vecka. Det brukar ta till in i november innan vi som jobbar under veckan orkar ta nya tag och tala medeltid igen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag känner igen reaktionen. [:)] När det finns mer energi kanske ni kan blåsa liv i diskussionen igen.
Arnaud Guillaume

Inläggav Burmeister » 25 augusti 2003, 10:21

En kortare variant av vad jag menade tidigare. Det är inte bara att ändra och uppgradera medeltidsveckan hur som helst, det kräver alltid större uppoffringar och större omkonstnader. Som tidigare påtalats nu kräver ett gediget engagemang för medeltidsveckan en ideell inställning till hobbyn.
Burmeister

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang