av Heidi » 27 mars 2007, 08:02
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olof den gladlynte</i>
Någon som vet om det finns något historiskt rätt eller fel i hur huvudena är vända?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hm... Slo opp i boka om Gokstadskipet, og der mener Nicolaysen at det er sannsynlig at hodene pekte mot hverandre.
Han henviser også til hodene på hus i Nedre Saksen som skal ha hodene vendt innover for å bringe lykke eller utover for å forebygge ulykke:
<<
<i>2 par ligestore, ensdannede planker af ek (pl. XI fig. 6), i den ene ende med udskaarne, nesten lige, dyrehoveder, som ere beregnede paa at skulle sees fra begge sider (fig. 2 og 3, 4 og 5); om deres bestemmelse havede jeg lenge tvil, inntil det blev mig klart, at de have været anvendte ved hver ende af skipets telt, en slutning, hvortil jeg lededes ved at betragte de vindskier med hestehoveder, som efter Otte 1) træffes på nedersaksiske bondehuse og hvis hoveder i nogle egne vende utad for at forebygge ulykke, i andre derimod innad for at bringe lykke over huset; det er klart nok, at hvert par af plankerne maa have krydset hinanaden, som fremstillet paa pl. XI fig. 6, saa at følgelig de horisontale teltaaser med sine endetapper gik igjennom hullerene øverst oppe; det forekommer mig ogsaa rimeligst, at hver enkelt planke har været vendt saaledes som paa nysnevnte figur, dels fordi denne stilling av hovederne synes naturligere end den motsatte, og dels især fordi selve planken paa grund af, at dens vekt matte være størst i nederdelen, her af sig selv vilde synke nedad, hvorfor den trængte til at stoppes; dette oppnaaedes ved den halvrunde indskjæring, som følgelig har hvilet paa en støttende nagel, hvorfra der til til end yderligere fæste formodentlig har gaaet et baand over planken ind i det tæt ved udskjæringens bund anbragte hul, hvis ikke dette heller har været bestemt for en pind;
1)Archæol. Worterbuch 1877, p. 181. </i>>>
[?] [?] Jeg skjønner ikke begrunnelsen hans for at hodene skulle ha pekt innover. Synes fortsatt at det ser mest logisk ut å ha dem utover, men jeg er ingen bygningsingeniør. [:o)]
Vikinglaget Aker i Viken har laget en variant med hodene utover:
Heidi