av cizzi » 29 januari 2007, 12:33
Jag tycker också det är viktigt att göra skillnad på lajv och historiskt återskapande (hädanefter omtalat som HÅ). Lajv innefattar så mycket mer, som inte kan försvaras inom HÅ, eftersom lajv kan handla om allt mellan himmel och jord, det kan vara rymden, fantasy, "medeltidsinspirerat", vampyrer, you name it. (Jag vet, jag vet, det finns historiska lajv också!) men kan man inte generellt säga att lajv öppnar för mer fantasi och kreativitet än HÅ? Och att det är en bra sak? De som VILL vara kreativa och älvor och prinsessor eller orcher och pirater kan leva ut det i lajvsvängen, medan HÅ inte tillåter lika vida svängar. Självklart har även lajven lägsta krav, men de kanske inte är lika strikta som inom HÅ (för att summera en fantastisk diskussion mellan två orcher MTV 2001 eller 2002 eller nåt; Har orcher hår på näsan eller inte?)?
Och ärligt talat kan nog alla som besökt ett genomsnittligt SCA-evenemang i valfri bygdegård hålla med om att det kanske inte är högsta prioritet att kräva att kläderna är handsydda när tidsperioderna diffar på 1200 år, alla är prinsar och prinsessor (eller allra lägst adel eller supermegakrigare) och utsikten är en asfalterad parkering, belysningen lysrör och man sitter på stoppade stålrörsstolar.
Sara Lundström sa någon gång i början av diskussionen (för ungeför hundra år sedan, den har ju hängt med ett tag) att hennes tankar främst rörde de "vanliga medeltidsarrangemangen", medan jag tycker att det är viktigare att hålla en hög standard på publika evenemang typ marknader, eftersom man där har en (oftast) betalande allmänhet som förväntar sig något av en levande historielektion. På exempelvis SCA-evenemang har däremot alla närvarande (förhoppningsvis) tagit del av samma förutsättningar och förhandskrav och VET därför att man inte kan förvänta sig en representativ bild av exempelvis 1300-talet.
*hukar sig för inkommande attacker från SCA:iter*
Jag vet, jag vet, det finns dödsaseriösa SCA:iter ... Men det finns ju en hel del som INTE är det också, eller? Jag lägger ingen som helst värdering i att vara med i SCA, jag försöker bara belysa ett fenomen och SCA var ett bra exempel eftersom de flesta vet vad det är och innebär.