I min hemby, Odensvi, i nordöstra smnåland, hampade det sig så att en av invånarna under en sommarkväll på 1920-talet bestämde sig för att lägga nät. I en grund vik fick han problem med att dra upp nätet. När han lyckades få upp det satt det ett svärd fast i garnet. Nästan uppe vid ytan såg mannen vidare ett föremål "Som blixtrade i sola", men som föll av nätet.
Svärdstumpen skickades till konservering på hysteriska museet och är nu i omvårdnad av Odensvi Hembygdsförening.
Svärdet har blivit bedömt som ett sent 1400-tals svärd.
Följande är en rekonstruktion:
Med tanke på geografin i området, så vet jag att mannen som en gång bar svärdet försökte sig på att korsa sjöns lömska is, och att han me största sannolikhet var på väg mot en av två (geografiskt)motsatta härresäten. Med största sannolikhet ligger mannen kvar på sjöbotten, eventuellt i sällskap med sin häst.(Om han inte försökte sig på att gå över isen så åkte han båt, rodde en flotte, seglade en vassflotte. Bespara mig...). Antagligen har mannen gått igenom isen och dragits ner av sitt kroppspansar. Svärdet hittades på ett djup av , understigande, 100cm.
Om det finns någon seriös arkeolog med intresse att studera denna saken mer så besitter jag de exakta(well..) koordinaterna till var svärdet hittades...
Vad tror ni hände??? Dackefejden??
http://www.odensvi.com/hembygd/bildarkiv.htm
En länk till hembygden. Där finns foton på svärdet, tror jag, annars ska jag skaka fram dem...
Ganska intressant, va???? Va????
[/url]
[/url]