av Lasse C » 28 december 2006, 11:47
Att verka tjatig och insnöad på detaljer är risken man tar med specialintressen (i mitt fall knopar & reparbete), men ändå:
Det är intressant att se att moderna rekonstruerade paviljonger oftast har enkla linor från mark till tältkant, medan de på samtida bilder <i>alltid</i> är förgrenade. Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag sett en enda samtida bild där det syns att linorna är enkla - men däremot med åtskilliga olika varianter på förgrenade. Åtminstone har linorna förgrenats till två vid tältkanten.
Frånsett att det alltså är förgrenade linor som är HK så är de förgrenade tekniskt mycket bättre än enkla, eftersom de fördelar belastningen på fler fästpunkter utmed duken.
Den tekniska lösningen på just Baselpaviljongens tregrenade linor, som visas på sidans bild, tror jag däremot inte ett dugg på! Den är rätt klumpig och kräver en massa extra rep helt i onödan. Det finns andra lösningar som är tekniskt helt tidsenliga och även fullt förenliga med vad som syns i bilder, men som är betydligt enklare, mer ”användarvänliga” och effektivare - och därmed i mina ögon betydligt mer sannolika.
Hur som helst: <i><b>Förgrenade</b></i> linor ska´re va´!! [:D]
Lasse C