<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>
var och en är i sin fulla rätta att ha vilken dörr de vill, även att var utan.
Blir min vikingatida byggnad fel bara för att jag sätter in en utåtgående dörr, blir mina ruriska byxor fel om de går till vaden, blir min andra hjälm fel för att jag smyckar den med kraft,(horn)?
Blir jag icke viking om jag bär ett Scimitar som jag tagit som krigsbyte i fjärran land etc..
Är det fel/icke vikingatida att hugga runsten med den äldsta futharken bara för att det hittats yttert få?
Att återskapa verkligheten endast baserad på uppgrävda fakta är som gungfly.
Visst, vad ska man annars kunna gå efter, men betyder det att det är en korrekt återskapning av världen och samhället?
jag tvekar starkt!
Lite slack och funderingar/känslor måste vi endå ge och tillåta oss annars blir vi far....
Mvh
Gerry runristare
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst är du i din fulla rätt att bygga ett vikingahus med en utågående dörr, just som du är i din fulla rätt att bygga ett med ett torn eller en inbyggd bastu. Du är i din fulla rätt att ha horn på din hjälm, slåss med scimitar och rista runor med vilket alfabet du vill, det beror helt på hur nära verkligheten du vill lägga dig. Det är ingen som påstår att <i>alla</i> vikingar levde som fynden och de historiska källorna antyder, allt som sägs är att allt pekar mot att de flesta dörrar som byggdes på vikingatiden gick innåt snarare än utåt. Om du ändå i djupet av ditt hjärta känner att detta är fel, en osanning eller att du vill återskapa ett hypotetiskt vikingahus utan förankring i fynd eller texter så står det dig givetvis fritt.
Det finns inte nödvändigtvis ett rätt eller fel, bara ett mer rätt och ett mindre fel. [:)]
Jag har på känn att debatten håller på att glida ifrån ämnet och hänvisar därför till tråden "Att återskapa - hur långt skall man gå?":
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=1073
Vänligen,
/Vendel