[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingatida kvinnokläder

vikingatida kvinnokläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Sarah » 9 maj 2006, 18:49

Haha, nej, tyvärr inte...vi har dock en skock får här hemma, så jag kan, baserat på egen erfarenhet, lätt tänka mig att bucklor vore opraktiskt ibland. (Får är trevliga djur, men gruvligt starka, visste ni det?) I alla mina dräkter (oavsett tidsperiod) håller jag mig till ungefär samma sammhällsklass, självägande bönder eller hantverkare, och då vill jag ju att dräkterna ska passa in i den ramen, med sådana faktorer som t.ex. får inräknade...
Sarah

Inläggav maolina » 3 juni 2006, 23:49

Jag hoppas någon fortfarande läser denna tråd. Då jag märkt att det är otroligt svårt att hitta referensbilder på kvinnokläder (det mesta jag sett kommer från Lajv) så hoppas jag på svar härifrån. Jag planerar att göra en dräkt som består av klänning och förkläde/hängselkjol. Jag har redan köpt ofärgat och ljusblått lintyg. Grundtanken var att klänningen skulle vara blå och förklädet grått, men jag har sett visa som har det tvärt om (färgat förkläde, grå klänning) så jag undrar vad som kan vara mest korrekt. Jag undrar också över hur förklädet borde se ut. Ni verkar inte så förtjusta i den sorten som består av två seperata rektanglar som bara hålls ihopa över axlarna med band, så den kan jag kanske lägga åt sidan. Två andra sorter jag har sett ser mer ut som klänningar. Den första som ser ut som en klänning med axelband, och den andra är nästan likadan men den är ihopsydd endast från armhålan till midjan i sidan. Vilka av dessa stilar anses vara mest korrekt, eller funkar kanske bägge?
Jag är mycket tacksam för svar.
maolina

Inläggav Malin Berglund » 24 juli 2006, 23:17

Hejsan, blev nyligen metveten om något som heter Adwick-le-street fyndet vilket är en kvinna från 800-talet som är begravd i Yorkshire.

Vad jag tänkte fråga er om är om hängselkjolar av ylle kunde ha öglor av lin, eller om de har öglor av ylle? Kan detta annars tyda på att kvinnan hade en hängselkjol av lin? Finns det mer exempel på öglor av linnetyg?

Det är nämligen så att i det här fyndet så har öglorna bevarats och de är gjorda av 4mm (ihopvikt och ihopsytt) breda linne remsor.

Jag vet inte riktigt hur man krymper ihop URL'ar så de blir vettiga i sådanna hära sammanhang men sök på Adwick-le-Street woman så hittar ni PDF dokumentet jag pratar om. På sidan 26 står det om öglorna ifråga. (Kanske moderator kan mickla in den alledes för långa URL'en?)
Malin Berglund

Inläggav Lilliwin » 25 juli 2006, 08:13

Kanske den här är kort nog? :-)

/M
Lilliwin

Inläggav Mia » 25 juli 2006, 12:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin Berglund</i>

..Vad jag tänkte fråga er om är om hängselkjolar av ylle kunde ha öglor av lin, eller om de har öglor av ylle? Kan detta annars tyda på att kvinnan hade en hängselkjol av lin? Finns det mer exempel på öglor av linnetyg?
Det är nämligen så att i det här fyndet så har öglorna bevarats och de är gjorda av 4mm (ihopvikt och ihopsytt) breda linne remsor...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Titta några sidor bak i denna tråden, så hittar du info om öglornas material i olika fynd (typ sid 7, eller bläddra lite). Där står att linne var vanligast*, men läs det ändå för att bilda dig en egen uppfattning.

Mia
*vanligast bland det man <i>hittat</i>, som vanligt
Mia

Inläggav Evelina » 25 juli 2006, 14:23

Hej!
Jag håller på att sy en vikingatida tunika enligt mönstret här på Historiska världar. För tillfället prövar jag ut storleken på en prototypklänning i ett hippiemönstrat (men o så billigt!) tyg från IKEA. Jag undrar hur vid en sådan egentligen ska vara.

På bilden här på HV tycker jag att den ser ganska rak/vid ut och när jag skalade upp principskissen blev den väldigt vid (men ärmhålen är lagom, så det är nog inte för stor storlek). Men hur går det om man ska hänga en figursydd hängselkjol utanpå och få det hela att se snyggt ut? Måste inte tunikan sitta åt ganska ordentligt då?
Jag har tagit in den en del, man den är fortfarande vid och jag vet inte hur mycket jag kan sy in, utan att det blir tokigt (i tidstypiskt avseende, inte praktiskt).

Mvh
/Evelina
Evelina

Inläggav Mia » 25 juli 2006, 15:28

Tja, vi är alla så olika formade i kroppen. Jag har inte sytt någon ylletunika efter den skissen, utan brukar använda ett 'vanligt' mönster typ särkmönster med raka paneler och kilar, så jag kan inte råda dig om specifika mått på just den. Det enklaste är dock att måtta till ditt bredaste mått över bysten el axlarna och använde det till fram-bak stycke. Sen måttar du upp hur högt upp kilarna ska gå för att ge vidd över höfter + gångvidd och delar upp det på kilarna. Då får du en tunika som passar dina mått. Det mönstret på HV är just en principskiss och inget riktigt mönster, utan du anpassar efter dina mått. Jag gillar inte heller för vida, men det är smaken som avgör. Det blir inte tokigt i historiskt avseende om du gör den efter dina mått, det var väl så man gjorde.

Mia
Mia

Inläggav Malin Berglund » 25 juli 2006, 22:48

Tack för kortandet av URL'en! :)

Vad typiskt att det stod på sidan 7 vilket var den enda sidan jag inte orkade läsa igenom innan jag postade. ;)

Uppenbarligen verkar det som att man tog lite av det material som fanns till hands. Eftersom det är så många olika varianter till och med på samma plagg. Intressant.
Malin Berglund

Inläggav Evelina » 26 juli 2006, 11:50

Tack Mia! Det är inte direkt specifika mått som jag far efter heller för det är förstås olika beroende på kroppsform och storlek. Men jag tänkte att det kanske finns något typvärde på rörelsemån-som ändå-får-plats-i-hängselkjolen-utan-att-den-blir-felaktigt-figurnära(typ kroppsmått+5 cm eller kroppsmått+30 cm). Nu har jag nog landat i att jag tar in den som mycket det går utan att den blir jättesvår att dra på. Det blir nog ungefär samma som du föreslog.

Mvh
/Evelina, som bävar för att klippa i ylletyget
Evelina

Inläggav griskroppen » 26 juli 2006, 12:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin Berglund</i>
Jag vet inte riktigt hur man krymper ihop URL'ar så de blir vettiga<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det kan man läsa om i [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/faq.asp#hyperlink"]FAQ:n[/url]. Länk finns längst upp till höger på denna sida. :)

Om du vill länka till ämnet/källan "blah" på adressen
http://www.foo.bar skriver du
[ url = "http://www.foo.bar" ] blah [ / url ]
utan mellanslag.

(Tyvärr kan jag inte bidra med någon som helst kunskap
om vikingatida kvinnokläder. Ursäkta om jag störde med
mitt off topic-inlägg.)
griskroppen

Inläggav marianne garland » 27 juli 2006, 16:41

Hej Ebba
Var kan jag köpa mönster till vikinga kvinnokläder?
Häls Marianne
marianne garland

Inläggav Mia » 28 juli 2006, 11:51

Hej Marianne!
Jag är inte Ebba, men undrar om du kollat på HV´s dräktsida? t.ex: http://www.historiska.se/histvarld/drak ... kvinfr.htm
Kanske är det något av de mönstren som tilltalar dig?
/Mia
Mia

Inläggav Rin » 29 juli 2006, 13:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by marianne garland</i>

Hej Ebba
Var kan jag köpa mönster till vikinga kvinnokläder?
Häls Marianne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

På [url="http://www.handelsgillet.se"]Handelsgillet[/url] har de bra mönster för många perioder, inklusive vikingatid.
Rin

Inläggav Germund » 13 augusti 2006, 13:42

Hej. Har just tagit mig tid att handsy en vikingatida överklänning åt min äldsta dotter och surfade in på HV för att få inspiration till att dekorera den. Blir dock lite förvirrad. Trodde att bandkantning mest var tidigare än vikingatid, men om det är funnet på Björkö torde det ju vara ok i vikingatid (tack Martina för de uttömmande tidigare svaren i denna tråd!). Är de då bandkantade runt hals, i nederfåll och/eller runt ärmsluten eller finns det generellt fler fynd som den som nämns på dräktsidan (med band runt livet)? Revärer och band i midjan låter sentida, men jag är intresserad av alla typer av dekorationer...
Hur långt från kanten sitter förresten banden? I en del rekonstruktioner tycks man finna band ett gott stycke från kanten (med nutidens invanda skönhetsideal mätt).

Är det korrekt att brodera dekorationer? Var finns dräktbroderier i sådana fall på kvinnokläder (andra än de finska, där man tydligen broderat förklädena enligt bilderna i en länk i denna tråd)?

Finns det kanske fler fynd med applikationer på kläderna? Hörde en amatörteori om att man klippte bort broderier från utslitna kläder och satte på nya kläder som applikationer. Finns det några belägg för det, eller är det en modern feltolkning? Kanske finns det broderade remsor som man flyttar mellan plagg allt eftersom de slits ut?

All inspiration och alla insikter mottages tacksamt! Kunskapsområdet är nytt för mig...

- Jörgen, nyfiken och ivrig
Germund

Inläggav Zara » 20 augusti 2006, 01:55

Nu kanske jag blir helt utmobbad, men är det inte viktigas att skapa en vikingatida profil? Kroppsideal har ju varit plika strikta i olika tider, ibland ska man vara späd, ibland kurvig... Hur såg idelet ut för den vikingatida kvinnan? Vad säger bilder? Jag tycker att en figursydd mellankjortel med stor urringning och väldigt figursydd hängselklännig skulle kännas fel, även fast det är plagg som använts så får jag associationer till gotiken.
Om man enligt mig ska sy en vikingatida kvinnodräkt så tycker jag att det är viktigare med vilken siluett man skapar än exakta tekniker att skapa öglor i. Man ska också vara medveten om att hur du skapar din vikingatida eller medeltida dräkt är starkt beroende av vad du som person tycker är snyggt (självklart) och att det beror påvilka modesvängar som råder i nutid. Ex. En klänig som sys på 1970-talet skulle vara snäv medan en som sys på 1980-talet skulle sys vidare och bäras med skärp i midjan.
Det viktigaste för mig blir då: <b>Hur ser det vikingatida formspråket ut, den vikingatida siluetten?</b>

(Jag vill bara poängtera att jag inte tvivlar på att figursydda hängselklännigar använts.)
Zara

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk