av Todd » 15 juni 2006, 12:27
Alex,
Av naturliga skäl så måste skidans öppning vara lika bred som bladets bredaste del.
Det du gör för att svärdets smalare del inte skall åka runt i skidan vid ricasson är att du måste konstruera ett "nyp" i skidan som fixerar bladet i en viss position.
För en eggade klingor tex messer så läggs lämpligen "nypet" runt den falska eggens bredaste del. Denna plats brukar vanligen ligga runt en 6-12 cm från spetsen mot ricasso räknat. Att jämnföra med en skida som jag förtillfället bygger åt en kund där bladet är riktigt tunnt, vackert, långt och tvåeggat. Därmed ligger nypet precis runt spetsen och ca 1,5cm ner). Det är ett pilleri arbete som heter duga men fungerar riktigt bra i slutändan. Tanken med nypet är att när du kör ner svärdet i skidan så skall det gå väldigt lätt först men sedan bromsas klingan upp de sista centimetrarna, har du gjort helt rätt så kommer ett trevlig klick ljud höras.
Jag rekommenderar nålfilar och en vass täljkniv och tålamod, se även till att ha ett tjockt läderförkläde på dig, själv skar jag upp låret rejält häromsistens.
Att göra bra skidor är ett digert arbete, svärdsmakaren Peter Jonsson nämnde att arbetsinstatsen nästan matchar tiden för smidandet av svärdet. Då pratar vi alltså inte om några "hitte på" sul-läders strutar utan om rekonstrutioner av befintliga fynd.
Du får maila mig om du behöver råd vid byggandet av skidan.
Mvh Todd