<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ake2</i>
Ursäkta min okunskap men jag undrar om jag som "vanlig" för bära vapen under veckan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Länk: [url="http://www.medeltidsveckan.com/faq.htm#12"]Medeltidsveckan FAQ[/url]
12) Armborst jämställes i lagen med skjutvapen vilket innebär att för dessa krävs vapenlicens.
Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) gäller bl a svärd och sablar och innebär förbud att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. För vidare info se
www.gotland.polisen.se.
Under Medeltidsveckan gäller svensk vapenlag. Dock kan de seriösa föreningar som bor i de olika medeltida lägren ansöka om innehav av vapen för sina medlemmar. Medlemmarna anmäler sig till sin förening som i sin tur ansöker hos polisen i Visby senast 14/6 innevarande år. Dessa vapen får då bäras inom lägret men inte på allmän plats. Polisen tel nr 114 14.
Vapen får bäras vid arrangemang under Veckan av aktörer/föreläsare kontrakterade av Medeltidsveckan. Dessa vapen får då användas under arrangemangen och bäras till och från platsen.