[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Grylen om sig.

Grylen om sig.

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Grylen om sig.

Inläggav grylen » 28 februari 2006, 13:41

Känner att det är hög tid att presentera sig.. Jag kan nog se ”stökig” ut i sättet jag uttrycker mig på, så det underlättar om folket ”vet” vem jag är. Vill dock starta med att be om ursäkt för om jag framstår som enveten, jag är faktiskt ödmjuk tro det eller ej! Namn: Peter Fagerlund. Född -61 på Gotland (Bunge) och bor i Visby. Villan fylls av liv från fru nummer 2 (undersköterska o socionom), min snart 18-årige son, fruns son 11 år och ibland hennes dotter som annars bor vid sin far på fasta landet + en styck hund (mellanschnauzer) + en styck gråjako (ilsken vildfångad) och diverse fiskar i dammen ute. En ytterligare son (Vendel) är klar för leverans i slutet av april eller början på maj.
Utbildningsmässigt från starten så är jag utbildad trätekniker (två år), plåtslagare (tredjeårslärling), Svetsutbildad (div. kurser), En hög med KomVux, 140 poäng med arkeologi, byggnadsrestaurering, o evolutionsbiologi/arkeologi/hälsa. Sammanlagt över 18 år i skola. När jag började socionomutbildning frågade högskolan vad jag skulle ha den utbildningen till också?! Hoppade dock av p.g.a. medicinska problem.
Var med och startade SCA på Gotland för att senare bli vice ordförande och ordförande i många år (skitkul det mesta). Har ”hobbymässigt” hållit på med rekonstruktioner av en mängd vikinga- och medeltida föremål. Källaren och garaget innehåller allt från uppställda ställningar med ringbrynja, spelbräden, vindflöjel, spjut o lansar på väggen, sköldar och fanor, ja ni förstår..
Annars gillar jag speciellt bågbygge när tiden tillåter. En dag skall jag banne mig få ihop min årbybåt som ligger i delar. Har slagit vad om att paddla den till Baltikum så…
Har haft 33 olika jobb inom ”allt” från diskare och fordonsansvarig vid polisen till whatever..
Varför fordon kanske någon undrar, jag var raggare en tid. GTO -68 ram-airIII med 400hk var grejer det, 0-100 på straxt under 5 sek! Tröttnade på att pula med motorn hela tiden och bytte till medeltid. Raggare eller SCA är ungefär lika anakronistiskt.
Ett av jobben var vid riksantikvarieämbetets gotlandsundersökningar (RAGU) i flera år. Där blev jag förbaskad på attityden hos arkeologerna (vissa). Till slut sade jag till dom ”nu går jag och utbildar mig till doktor inom arkeologi, när jag kommer tillbaka så måste ni lyssna på mig och ta ansvar”.
RAGU lades ner och vid förfrågan om åsikt från ämbetet så var mitt svar ”jag kunde inte ha gjort det bättre själv”.
Att inte vara intresserad av att förmedla eller förstå historiska sammanhang och föremål när man är arkeolog borde förbjudas.
Dock blev det inga doktorstudier. Stockholm o Uppsala universitet vände och vred tills jag blev sur på dom. Jag anmälde på ett antal A4 och fick senare rätt på samtliga punkter. Det som hände då är att dom fick ”kritik” och jag var persona non grata, tack! Dom kände inte ens till de egna intagningsreglerna.
Det visade sig att jag varit dödligt sjuk under många år så det kanske var tur att jag inte började doktorera. Jag är (naturligtvis) den enda i Sverige som överlevt ett angrepp av en lömsk mögelsvamp (aspergillus flavus), samma svamp som dödade många egyptologer. Botade dock mig själv med hemgjord medicin så vid sista (fjärde) operationen var den borta. Efter detta blev jag rehabiliterad med en plats vid Roma Kungsgård mitt på Gotland. Jag fick en mängd ”uppenbarelser” som jag försöker leda i bevis vad tiden lider. I farten så ”hittade” jag även en 1700-tals karta som blivit bortglömd över just Roma Kungsgård!
Som ni ser är jag en människa som stör mig på fel och stör därför människor. Alla gör vi dock fel här i världen det är jag den första att erkänna. Om jag har fel vill jag att någon hjälper mig såsom jag försöker hjälpa andra. Hoppas ni förstår essensen av vad som är jag. I övrigt vill jag tillägga att jag trivs utmärkt i detta mitt första forum. Älskar när det finns kunniga människor att fråga och där jag kan dela med mig av egen erfarenhet.
grylen

Inläggav Wobbeke » 4 mars 2006, 23:02

Hejsan,
Mia heter jag.
*ler* jag har följt er/din/forumets tråd om dina teorier om Roma som Birka och jag tycker det du säger låter spännande och intressant. sen kan jag inget om ämnet, utan är bara obotligt kär i gotland och är starkt övertygad om att himlen finns just där och allt annat spännande, så mina åsikter kanske inte är så tillförlitliga. *ler*
vad jag tänkte skriva var just att idag slog det mig att du inte är kvinna, vilket jag har trott ungefär hela tiden som romadiskussionen har pågått här på forumet. det slog mig vilka fördomar/uppfattningar jag måste ha om män, eftersom jag med en gång antog du var kvinna enbart på det att du verkar ödmjuk inför vad andra tycker och inte verkar bli sur bara för att folk säger emot, utan tvärtom uppmuntrar kritik. just ödmjukhet borde alla få mycket mer av när det gäller just att diskutera saker man inte kan säga "så här är det" om.
tyckte bara det var en liten lustig grejj och jag hoppas du tar det som en komplimang, för det är menat som en sådan!! :)
Ja en knäpp på näsan åt mig och kanske ett leende åt dig.

Ja vi kanske ses för jag tar nämligen mitt pick och pack och flyttar till ön till hösten för att läsa det mest självklara ämne när man bor på goland.
Ha det bra och hoppas det blir grävningar i Roma, det låter ju toppenkul!
Mvh Mia Ågren
Wobbeke

Inläggav grylen » 5 mars 2006, 01:24

Ja du Mia, jag brukar ibland förbanna att jag föddes på Gotland, med glimten i ögat. Jag får ju aldrig komma hit och uppleva Gotland..
Det är dessutom inte lätt att se Gotlands plats i allt. Man tar ju för givet att man är "sig själv närmast". Men nu börjar jag förstå storleken på det hela tror jag..
Min fru och jag brukar skämta om mina olika sidor. Den ena är "mannen", killen som varit svårt mobbad i ungdomen, 1.93 meter lång, 90-100 kilo tung, har tränat i 25 år (styrketräning), och har en väldigt dominant stil, bär hatt och skrämmer folk.
Den andra är killen med sinne för färger och kläder, älskar matlagning(lagar all mat till familjen), vill prata om allt för att reda ut, sätter barnen först och badar gärna med ansiktsmask o levande ljus med en drink. Att min son dessutom fick sin vilja igenom i rätten att bo hos mig efter förra frun.. familjerätten höjde mig till skyarna som förälder. Jag har sytt ett antal medeltidklänningar till och med (nej inte till mig).
Jag brukar säga att jag är så manlig att jag måste göra detta också. Eller som jag sade då mina kompisar för typ 10 år sedan stod och pratade om kalibrar på vapen "grabbar vet ni vad, jag rakar mig under armarna, vet ni varför?" Nej!! "För min manlighet hänger inte på håret".
Jag tror på ödmjukhet. Kalla det zen eller vad som, man kan vara stark genom att vara svag. Om man känner båda sidor och känner med båda sidor är man tre gånger det som är möjligt.
Jag lider på ett plan när jag skriver här i forumet om något jag "vet", på ett annat plan så är jag glad att jag kan förmedla kunskap. Jag anser att det svåra med att vara människa är att inte göra skada men ändå tillföra. Man kan vara allt man vill, men skall aldrig vara det på bekostnad av någon annan.
Alltså skall du inte ha en knäpp på näsan utan beröm för att du såg igenom mig.
Lite edit här.. Tack Mia för att du skrev något! Lite skrämmande, första gången jag lägger ut en beskrivning av mig på nätet. 80 pers läser och ingen finner något att undra över[:0] Har hållit på med datorer i 15 år och surfat sedan 14.4 modemen men aldrig lagt mig i något förrän nu.
grylen

Inläggav Wobbeke » 5 mars 2006, 09:58

Haha...ja det där med håret under armarna var bra. då kanske inte kvinnligheten inte ligger i bristen på hår under armarna. :)
Ja forum är rätt bra, fast det lätt blir lite "opersonligt", man ser ju bara ett namn i princip. det är alltid skojj när man träffar nya människor som håller på med medeltid eller historia och folk får börja presentera sig med sin historiskanamn och helt plötslig vet man precis vilken bild man har av den personen sen tidigare. sen att den bilden kanske inte alltid är rättvis då man ibland får en rätt dålig bild av folk som bara säger emot eller sticker ut på nått annat vis. vilket jag kan anse är synd eftersom man behöver ifrågasätta och bli ifrågasatt för att inte "fastna" i sina ideer. fast man kan ju göra det på ett "snällt" sätt och inte dra in hela halva släkten och trampa en på tårna.

visst är det synd att man blir så hemmablind. bor(bodde) själv på en ö fast utanför Göteborg och har värsta lyxutsikten egentligen, men ändå sitter man här och klagar på att solen liksom står fel så man får den i ögonen när man sitter här vid datorn på morgonen, eller att man alltid har motvind vart man än åker eller att det alltid är svinkallt så fort det blåser för att halva havet är i vinden. man lär sig att uppskattade det om man bor nån annanstans ett tag, tex i smålands skogar utan ett unns av utsikt eller hav, bara skog i oändlighet.
fast jag tror inte jag skall stanna i skogen.
håller just nu på att försöka hitta nått roligt jobb(dömt att misslyckas utan utbildning och erfarenhet) eller främst en rolig praktikplats så man får lite erfarenhet. egentligen borde alla få praktisera minst ett år i sitt liv så man får chans att prova på alla yrken man kan tänka sig att jobba med. hur salen skall man annars kunna veta vad man vill bli som stor? man föds ju inte direkt med nåt facit i hand.
man tycker ju att folk borde inse att gratis arbetskraft är jättebra så att man kan få praktisera med nått roligt, typ arkeologi eller museum eller som trädgårdsmästare. önska mig lycka till!
Wobbeke

Inläggav grylen » 6 mars 2006, 11:39

Mia, jag har faktiskt facit i hand för dig!
Sanningen är lika enkel som självklar:inget kommer att bli som du trott!
Efter mina snart 45 år, 10 års sjukdom, 18 år+ i skola och 33 olika jobb, andra frun, en snart 18 årig son och en som skall födas snart så tro mig; det var inte planerat!
Det man måste lära sig är att se det positiva i det man upplever. Man måste anpassa sig och kunna le.
Min far brukade säga att jag skulle skriva en bok om mitt liv, och då tror jag inte att det är något speciellt udda liv.
En gång var det så att man ibland utbildade sig, man började dock alltid jobba tidigt. Man satt sedan "fast" på gott och ont. Idag blir vi alla allt och inget på en gång. Vi kan formulera tankar om nästan allt men ingen behöver dom längre, jo våra barn behöver dom.
Men som sagt, facit är förändring utan möjlighet till annat än mindre styrning.
Vad är det med Småland.. Min fru kom från Stockholm men flyttade tidigt till de mörka skogarna. Alltså befinner jag mig ibland i Värnamo för att hälsa på hennes kompisar bl.a.
Det här med hemmablind.. Som historieintresserad och född på Gotland blir det tydligen extra svårt. Vetenskapen kräver självklart att man inte är lokalpatriot utan man måste filtrera hårt. Just detta är en absolut kärnpunkt i ett vetenskapligt upplägg. Därför var det så otroligt jobbigt när jag tvingades inse att birkatanken håller teoretiskt. Jag vill inte vara en idiot som ingen tar på allvar, vem vill det? Vi som inte tror på Birka i Mälaren blir dock fler med tiden tror jag. Jag tror även att vi är bra pålästa. Jag tror vidare att de andra bara tagit saker för självklart utan närmare granskning.
Hade vi grävt i Roma som de grävt på Björkö eller Alvastra så hade nog mycket varit annorlunda idag. Framför allt om man tänker elakt; om man inte grävt alls på Björkö eller Alvastra utan dessa resurser hade lagts på Roma.. Som min son sade när han var 4 år "det man vet är allt som finns".
Romalokalen är defacto en plats där demokrati var viktig. Alvastra och Björkö var platser där kungamakt var viktigt. Borde inte detta göra att vi skall framhäva platser som Romalokalen istället för platser med rojalistiska förtecken idag?
Vi får hoppas att jag lyckas göra något stort av detta så vi får jobb. Som jag sade till min boss i Roma "om jag hittar Birka här så har vi jobb för hundra arkeologer i hundra år". Så mycket tror jag finns där grundat på min erfarenhet av Gotland.
Och du; man blir aldrig stor så oroa dig inte för det!
grylen

Återgå till Grupper och personer