Spjutskaft

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav grylen » 2 mars 2006, 22:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke aka Bengan</i>

Att många ekar är vresvuxna och krokiga beror inte bara på ljusförhållanden och hamling; även djur hamlar växter och ek råkar visst vara ett mycket välsmakande träd... Desstom smakar tydligen vissa specifika ekar bättre än andra och om generetioner av rådjur och älgar delar försmak för just den här lilla eken på kullen, så är det svårt för den att bli särskilt hög...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kom på en sak när jag läste detta.. I Grötlingbo på södra Gotland är ekarna ökända för att vara roterade i stammen. Jag fick tag i en lämplig stam till båtbygge. Allt var fixat med lastare och lastbil till den flera ton tunga stammen. Skulle bara kolla innan genom att ta av lite bark, helt vriden[:0] Dumma jag trodde inte att det kunde vara så som de sagt. Jag trodde det skulle synas i barken om så var fallet. En hel socken, kan det vara genetiskt?
Of topic men intressant..
grylen

Inläggav BloÞrafn » 3 mars 2006, 00:42

Eric> Var är här någonstans? Är det således bättre att limma ihop och hyvla än att bara hyvla en fyrkantsbräda?
Vad kan man räkna kostnaden för ett skaft i material?
BloÞrafn

Inläggav Halvor » 3 mars 2006, 08:43

Jeg tror ikke de laminerte spydskaft i vikingtid eller middelalder, blodrafn, så du kan gjøre akkurat som du vil. Hva er forresten grunnen til å lime sammen to stokker?
Halvor

Inläggav grylen » 3 mars 2006, 09:59

Som trätekniker så kan jag tillföra att det rent tekniskt är smart att limma. Jmf en bordsskiva i ett massivt stycke och en limmad av flera stycken. En limmad på rätt sätt slår sig mindre lätt och är starkare. Däremot så finns inga belägg vad jag vet att man gjorde så förr.
grylen

Inläggav Thomas Hagaeus » 3 mars 2006, 11:43

Inte för att massivt trä är särskilt dåligt. Jag skall just till att kopiera ett bord med en 3cm tjock skiva på 70cm bredd som är gjort i ett stycke fur och det har inte slagit sig de senaste 250 åren. Så ett spjutskaft på 20-25mm diameter torde inte vara något problem. Se bara till att ämnet har en jämn tillväxt samt är rätfibrigt så går det bra. Och kom ihåg att spånhyveln är skäftarens bästa vän.

Diametern på de flesta spjutholkar (falen) är väldigt liten, 10-20mm, även på många stora halvmetersspetsar, så hur skaftet skall vara utformat är inte helt självklart. Sist jag skäftade ett spjut gjorde jag det tjockast 1/3 från spetsen och tunnade ut det mot ändarna. Skall man se till illustrationer och jämföra med andra kulturer verkat det som dom är väldigt tunna och flexibla hela vägen.
Thomas Hagaeus

Inläggav Micke aka Bengan » 3 mars 2006, 17:54

Förmodligen. Även andra träd beter sig på det sättet ibland, t.ex. tall och björk. Tyvärr mins jag inte riktigt vad de sade om detta på kurserna i växtgenetik, träteknik m.m. Det är ändå nio år sedan...
Micke aka Bengan

Inläggav Ingemar » 3 mars 2006, 23:30

Hej jag är ganska borta på det här med trä och har alla mina kunskaper inom metallområdet,därför sitter jag och tänker bimetall t ex. där man lägger i hop två metaller/ legeringar som har olika egenskaper för att få en deformering i strålningsvärme. Den del som utvidgar sig mycket i värme drar sig mot den som utvidgar sig mindre.

Vart jag vill komma är: fungerar det lika med trälager som är hoplimmade, Skulle ett spjut böja sig vid olika luftfuktighet beroende på om de olika lagren har varierande täthet och kan dra åt sig fukt på olika sätt?

Ingemar
Ingemar

Inläggav Micke aka Bengan » 7 mars 2006, 14:20

Det normala är faktiskt det motsatta! Skiktlimning skapar ett homogenare materail som rör sig mindre. En träplanka är inte homogen, men kombinerar man flera delar, så tar det ut varandra. Extremvarianten är träfiber- eller spånskivor av olika slag som inte rör sig alls.
Micke aka Bengan

Inläggav Eric Hejdström » 10 mars 2006, 17:10

Bloþrafn, här är i Visby och om jag inte minns helt fel så betalade jag ca 30:- för material till ett skaft. Anledningen till att jag har valt att limma ihop två bitar är dels för att det skall hålla lite längre eftersom fäktning med stångvapen tär en hel del på materialet, dels för att det är näst intill omöjligt att få tag på osågad ask. Helst skulle jag ju vilja ha en stock som man kan klyva eller ett ungträd och sedan hyvla ner det för hand. Men för träningsredskap så föredrar jag faktiskt att det håller framför att det är helt autentiskt..
Eric Hejdström

Föregående

Återgå till Vapen