av Todd » 2 juni 2005, 14:56
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fundin</i>
Hejsan, jag har en Tipi av Canvas som möglat i en käller när den packades fuktig. Nu ska den upp igen och måste tvättas samt impregeneras, finns det någon som har bra tips på tvättning/impregnering (ej mot vatten utan mot mögel)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fundin,
Vilket jobb du har framför dig. Har själv varit i samma situvation för länge sedan, och kommer ihåg slitet.
Jag antar att det är modell större på ditt tält, dvs, det går inte ens med våld att få in det i en tvättmaskin. Annars är ju saken biff.
Tältet måste rengöras ordentligt, annars kommer det alltid lukta skit i tältet samt fungera som aktiv dödshjälp för allergiker.
Mögel är även en listig liten svampjäxxl som med illvilja och sporers hjälp undgår rotborstar, diskmedel och kallt vatten, vi försökte även med en kärscher för att kål på fxxskapet, men den där lukten satt hela tiden kvar och gäckade oss.
Det gick tillsist att lösa. Men du måste få tillgång till en tälttork och en tälttvätt. Där du först torkar tältet snustorrt för att sedan tvätta det med några extra nypor "Via color Murmansk" för att sedan torka det snus torrt igen. De finns på de flesta svenska regementen. Så om du känner någon välvillig person inom försvarmakten så löser det sig nog.
Du kan inte impregnera tält mot mögel, det får du lösa genom ett korrekt handhavande dvs, torka tältet snustorrt innan långtids förvaring. Det är något som jag själv bittert fått lära mig.
Hoppas det löser sig
Todd