Värst vad det ska vara knöligt att hitta bilder då
Jag funderar på att göra en vapenrock, eller snarare hur den ska se ut.
Jag hittar ju en hel del bilder men de tycks vara 1300-tal allihop och vara av typen ärmlös surcote (stavning?) med slits mitt fram och mitt bak. Enda riktiga skillnaderna på dem som jag sett har varit att somliga har ärmhål som inte är större än den plats en vanlig ärm skulle ha tagit i anspråk och andra (kanske rent av vanligare) har ärmhål som når enda till midjan/höften.
Sen dök den här pajsaren upp:
Jag undrar ju förstås vad det är för snyggt han har över axeln (axlarna?) Det ser ju onekligen väldigt tjusigt ut. Det ser konstigt ut, som om hans vapenrock är hel, men jag utgår från att den är av typen slitsad mitt fram och bak.
Något annat som slog mig var att alla tycks vara beridna men om jag inte blivit helt felinformerad så ska tourneringar till fots blivit populära under 12- och 13-hundratalen och då det är logiskt med mitt slits om man är beriden så är det inte lika självklart om man inte är det. SCA som jag ju leker främst koncentrerar sig ju mest på just denna icke beridna typ av tournering.
Jag har sett ganska många omnämnande av vapenrockar från 1200 och frammåt i de olika trådarna som tar upp plagge(t/n) här på forumet men jag har själv ännu inte hittat bilder på sådana, utan bara på 1300-tal och senare och undrar om någon vet var man kan få se dylika tidiga varianter och om dessa skiljer sig från tidiga 1300-talets. (Jag vet ju att senare varianter blir väldigt korta och kropps(rustnings)nära.)
Alrik
Edit:
Tycker herrarna på den här bilden ser lite underliga ut, det kan vara schabraken och sadlarna som spökar men jag tycker det ser ut som om de har slitsar bpde fram, back och på sidorna på vapenrockarna. Ser jag illa?
Edit2:
Bara för att man postar så hittar man mera grejer, fortfarande tidigt 1300-tal dock.
Ser ut som endast sidoslitsar tycker jag, av de flesta bilder att dömma så tycks ju plagget vara tämligen löst och då borde ju sidoslitsar åka fram såhär när man sätter sig, eller?