Den här frågan har antagligen redan ställts tusen gånger tidigare, men jag lyckades inte hitta något svar som gjorde mig så mycket klokare trots idogt sökande, så jag ställer den igen:
Jag har haft ett dåligt samvete i form av en packe tyg tänkt till en underklänning liggande i en smärre evighet, och nu är det äntligen (?) dags att ta tag i sömnaden. Jag har sytt en klänning efter mönstret från Sofias Ateljé (den mer anpråklösa av dem) en gång tidigare, men jag tycker att mönstret lämnar en hel del övrigt att önska som mönster betraktat (då syftar jag alltså på hur lätt det är att sy efter och hur bra passformen på resultatet blir). Faktum är att jag gärna skulle lägga några kronor på ett nytt mönster om det fanns något som var bättre - de extra kronorna skulle bespara mig åtskilligt av raseri och förtvivlan, vilket känns som väl investerade pengar. Alltså: Jag har sett att Handelsgillet har ett mönster som liknar det från Sofias Ateljé, och nu undrar jag om det är ett "bättre" mönster? Fortfarande är det inte den historiska korrektheten jag undrar över, utan hur bra det går att klippa och sy efter det, hur passformen blir etc. Mönstret från S.A. tycks kräva en kroppsform som åtminstone inte jag har ... Om det är någon som har ett tips på något annat, ännu bättre mönster, så gärna det; dock inte något avancerat i stil med konstruktion på fri hand efter diverse gamla bilder, som jag vet att de mer seriösa - och sömnadskunniga - ägnar sig åt; det går lååååångt över min förmåga, tyvärr.