Här kommer tråden åter; i en något mer kompakt version och tyvärr utan de allra sista inläggen. /Vix.
-----------------------------------------------------------------
<b>Godsherren från Vendel</b>
bkallur
Posted on: 03 Feb 2005 18:05:25
Jag är tyvärr lite lat av mig och därför undrar jag om vart jag kan hitta mera information om godsherren från Vendel som är månadens föremål.. Det jag vill veta är material på ytterkläderna och mantel (speciellt yttertyg/fodring samt vilken päls) som det gissas att det bestod av då jag finner klädesdräkten väldigt tilltalande
Björn
(som är tacksam för all hjälp)
04 Feb 2005 09:01:25
Det är alltså detta bkallur syftar på:
/Henrik
04 Feb 2005 09:24:32
Ja just det ... tack
04 Feb 2005 09:33:53
Jag vågar nog säga att det är ull alltihop. Förmodligen i fint texturerade tyger. Pälsen är kanske något mårddjur. Men det här är inte mitt område. Var är NyBjörn?
/Henrik
04 Feb 2005 10:50:41
I texten så står det att rekonstuktionen är baserad på Mammen-rekonstruktionen. Det finns en del sidor om den (tex
http://www.vikinganswerlady.com/embroid.htm), även en del publicerat, se tex:
*Munksgard, Elisabeth. "Kopien af dragten fra Mammengraven," in Mammen: Grav, Kunst og Samfund i Vikingetid, edited by Mette Iversen (Moesgard: Jysk Arkeologisk Selskab, 1991) ISBN 87-7288-571-8
*Ostergard, Else. "Textilfragmenterne fra Mammengraven," in Mammen: Grav, Kunst og Samfund i Vikingetid, edited by Mette Iversen (Moesgard: Jysk Arkeologisk Selskab, 1991) ISBN 87-7288-571-8.
Högomfynden kan också vara värda en titt:
*Nockert, Margareta: The Högom find and other migration period textiles and costumes in Scandinavia. Umeå universitet 1991
Skadar nog inte att kasta ett öga i Hald också:
*Hald, Margrethe: Ancient Danish textiles from bogs and burials: A comparative study of costume and Iron Age textiles, National Museum of Denmark (1980), ISBN: 8748003123
/R
04 Feb 2005 13:28:42
Intressant kjortel, liknar faktiskt den samiska kolten
04 Feb 2005 14:00:34
Det har sagts tidigare, men förtjänar att sägas igen: Den dräkt som slarvigt ibland kallas "Mammen-dräkten" är inte en rekonstruktion av fyndet från Mammen ,utan en rekonstruktion av den dräkt Knut den store bär i ett anglo-saxiskt manuskript. Det man tog från mammen var färg, material och broderimotiven. Eftersom fyndet från Mammen är fragmentariskt är dock broderiernas placering, t ex "bågen" av broderi fram, godtycklig.
Eva
04 Feb 2005 17:13:38
[url="http://www.archaeology.su.se/pdf/ksalmi.pdf"]Här[/url] står nog det mesta om de textilier som återfanns i vendelgravarna.
/Martina
05 Feb 2005 00:08:27
Hej hopp
Jag är i Ranrike och föreläser - pga. kass uppkoppling och lånad dator får jag höra av mig när jag kommer åter till hemmet om måndagen.
I korthet skall jag dock bara be att få skriva under på det Eva skrivit om "Mammendräkten"
/N B
05 Feb 2005 02:00:17
[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1814"]Tidigare diskussion om Mammen dräkten[/url] som kan vara av intresse.
Ludvig
05 Feb 2005 14:12:59
Ännu mera Mammen-Knud den Store-diskussion finns [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72"]här[/url].
Knud den Stores kjortel i rekonstruktionen är för övrigt baserad på Bockstensmannens kjortel (med vissa ändringar) från 1300-tal.
/Vix, som nästan börjar tycka att det är lite tjatigt att se Knud den Stores rekonstruerade dräkt dyka upp precis överallt i olika former och tidsperioder...
06 Feb 2005 19:18:39
Så frågan för mig till er som kunniga inom området???
Hur pass autentisk är denna klädesdräkt?? Är den helt fel ute? eller bara lite?? eller är den rent av allt fullt jämförbart med samtida klädesdräkter?? med andra ord historiskt korrekt??
Björn
Replied on: 06 Feb 2005 20:41:28
Först och främst, lite ordning på saker och ting. Teckningen ovan är gjord nästan helt efter Nationalmuseum i Köpenhamns rekonstruktion av Knud den Stores dräkt som den är återgiven i ett manuskript från 1031 e Kr. Textilierna i Mammenfyndet kommer från tiden runt 970 och har använts som källa till färger, vävsätt broderier och andra utsmyckningar i denna rekonstruktion. Det finns egentligen ingen "Mammendräkt" även om en del lite slarvigt kallar rekonstruktionen det. Det som står i Veckans fynd att teckningen har "modellerats efter de bevarade resterna av en aristokratisk mansdräkt från samma tid från Mammen i Danmark" (se länken i Henriks inlägg) är alltså inte helt riktigt och ger lite olyckligt rekonstruktionen mer "äkthet" än vad den kanske har. Inga hela plagg finns bevarade från Mammengraven.
Vad det gäller Knud den Stores dräkt, vilket jag antar är det vi faktiskt pratar om här, finns det en del att anmärka på, beroende hur petig man vill vara.
Som du kan läsa i de andra trådarna är Knud den Stores dräkt gjord efter vitt spridda källor, både geografiskt och tidsmässigt. Det kan man ha sina åsikter om, men som källmaterialet ser ut så är det ont om fynd av t ex vikingatida byxor av den typen som Knud den Store har på sig i Liber Vitae-manuskriptet från 1031 som ligger till grund för rekonstruktionen. [url="http://www.trin.cam.ac.uk/sdk13/MSS/LiberVitae1.jpg"]Se den här länken[/url]. Knud är killen längst ned till höger, med krona och svärd. Sålunda valde man att använda sig av en byxmodell från romersk järnålder istället för att hitta på något helt efter eget huvud. Rätt eller fel? Det går att diskutera.
Att använda en kjortel från mitten av 1300-talet som grund till en kjortel från 1031? Tja, den rektangulära konstruktionen med kilar för vidd är ju definitivt inget specifikt för 1300-talet och med rätt ändringar så... De flesta vikingatida kjortlar brukar rekonstrueras på det viset. Sedan tycker jag - och det är min högst personliga åsikt och tolkning av bilden i manuskriptet - att den rekonstruerade kjorteln inte är sååå lik som den kunde varit... Ärmarna verkar vara längre - de rynkar sig trendigt runt handelederna på Knud och även kjortelns liv ser längre och pösigare ut i manuskriptet.
Men åter till byxorna. Här gjorde de som rekonstruerade dräkten något som jag tycker är helt fel ur rekonstruktionssynpunkt:
I manuskriptet har Knud den Store något som kan tolkas antingen som knäkorta byxor och strumpor/benlindor eller möjligtvis långa byxor som är lindade upp till knäna. När rekonstruktörerna testade den knäkorta varianten på sin modell såg det inte bra ut - "han såg inte ut som en kung" - och de valde därför att göra långa byxor istället. För att ändå efterlikna manuskriptet satte de dit ett strumpeband utanpå byxorna - som alltså inte fyller någon som helst funktion utan bara "markerar" att det borde varit något annat där egentligen. Detta strumpeband-utan-sammanhang har även återgetts i teckningen ovan och på andra rekonstruktioner baserade på Knud den Store-rekonstruktionen. Och att modellen inte såg ut som en kung är inte ett godtagbart argument för att slänga dit ett enligt mig ogrundat strumpeband ovanpå ett par långbyxor. Mig veteligt finns det inga belägg för sådana - men rätta mig gärna om jag har fel!
Vad det gäller broderierna så har de som det också påpekas i de gamla trådarna placerats helt godtyckligt - där det tog sig bäst ut, enligt rekonstruktörerna. Annars är de välgjorda och mycket lika orginalen i den mån de är bevarade. Tygerna i Knud-dräkten är handvävda fast med tvåtrådig varp istället för Mammen-originalets entrådiga. De är växtfärgade med vejde och krapp (helt tidstypiskt m a o).
Mer att läsa om Knud den Stores dräkt finns i diverse artiklar som finns angivna i de två andra trådarna. Jag rekommenderar i synnerhet Lise Bender-Jörgensens artikel "I Knud den Stores Klae'r"i Nationalmuseets Arbejdsmark 1992 och en lite nyare version av i princip samma artikel i tidningen SPOR nr 1 2004 "Kongens Klaer i Vikingtid". Dessa tar upp själva rekonstruktionsarbetet, innehåller många fina färgbilder och läser man dem kan man själv avgöra hur man ställer sig till rekonstruktionen.
Jag tycker dock att det är lite trist att rekonstruktionen av Knud den Stores kläder mångfaldigas i så många olika sammanhang - den blir nästan som ett orginalfynd i sig själv! Förutom teckningen ovan har jag sett den avritad mer eller mindre direkt i åtminstone två barnböcker om vikingatid samt i en doktorsavhandling (fast där var den något mer modifierad)...
/Vix.