<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>
Vilka fynd av läderhjälmar talar du om? Vad jag förstått finns det inga vikingatida läderhjälmsfynd.
ólafR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nä du har rätt det är rätt optimistiskt att tro att fynden är just hjälmar. Vilket iof stämmer med tesen att läderhjälmar var vanligare då de ruttnat bort.
Fynden jag syftade på är de två läderfragmenten i Birka som tolkats som hjälmar. Men som sagt det är inte hela hjälmar, om det överhuvudtaget är hjälmar! Sedan finns ju inga samtida bilder som överensstämmer med handfastes M.4 hjälm.......eller? En av vendelhjälmarna har ju i.o.f STORA likheter med den hjälmen! Nasalen och ansiktsskyddet är ju hämtat från vendel helt klart!
Men jag bara tänkte att den hjälmen är kanske inte SÅÅ verklighetsfrämande? Resten är Suton hoe inspirerade men ren fantasy! I vilket fall är "designen" på ovanstående hjälmar INTE sen vikingatid.
En bra länk till några valsgärdeshjälmar om man vill bygga sin egen;
http://www.missouri.edu/~rls555/SCA/res ... arde.htm#8
Jag håller på med en valsgärde nr.5
Men de är ju inte sen vikingatid! Vilket efterfrågades...Jag skulle köpa hjälmen jag tipsade om, men säkert finns det billigare om man letar?! Men 1.400 för en inredd hjälm är ett bra pris tycker jag.
JAg har nyligen beställt Bascinetten så om ett par veckor kan jag återkomma om kvaliten på riddarsmides varor....men av bilderna att döma och av intrycket jag fått då jag pratade med honom är det god kvalité och han kan sin sak både gällande hantverk och historisk korrekthet.
_Mvh
Björn
Mvh
Björn