I tråden "Medeltida skor skapade problem" började det diskuteras hur comfortabla medeltids-skor är men jag tycker att detta ämne förtjänar en eger tråd så jag startar därför denna tråd.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingiz</i>
...Sedan att många får ont av sina medeltidsskor har jag fått uppfattningen att det handlar om att våra fötter har det "för bra" i dagens skor. Det finns ju nästan inga skor som inte har en fjädrande och mjuk sula, eller luft/gel/vätskefyllda kuddar, så det känns som om man går på små moln. Så om man inte har patinor (eller ja, för min del med patinor också) så kan fötterna bli trötta, ömma och ledsna i medeltidsskor för att de inte får den confort de är vana vid i vanliga skor.
Rätta mig gärna om jag har fel eller om du inte håller med,
Ingiz
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När man går med medeltids-skor så har jag märkt för min egen del att det gäller det att gå med främmre trampdynan först, som när man går barfota. För om man klampar på med hälara först som när man går i moderna skor så får jag fruktat ont i fötterna och man pajar dessutom skorna.
Men det medföljer problem att gå med främre trampdynan först, man kan få ont i vadmuskeln som då används mer än man är van vid, och risken för kramp i vaden ökar dramatiskt. Förra sommaren gick jag mycket i medeltids-skor och till slut blev jag av med problemet i vaderna, men då var även sesongen slut så då var det bara att börja med vanliga skor igen. Då komm nästa överaskning, an har muskler/senor på framdelen av underbenet som man använder när man går i skor med klack, aj.
Detta är saker jag har märkt när jag gått i skor av den sort man hadde på medeltiden. Är det någon annan som har andra erfarenheter i ämnet så är jag väldigt intresserad av att höra dessa.
Ludvig