[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - 1400-talsklänning

1400-talsklänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

1400-talsklänning

Inläggav Sofia » 22 augusti 2004, 22:09

Hej!

Nu sätter mitt projektarbete igång och jag har tänkt sy en klänning efter [url="http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=112590"]denna[/url] kyrkomålning.
Jag vore jättetacksam om någon ville hjälpa till att svara på mina frågor så jag kan få den så korrekt som möjligt.

Målningen finns i Burs kyrka på Gotland och är från första halvan av 1400-talet. Troligen är den gjord av en nordtysk mästare. Bilden föreställer en av de fåvitska jungfrurna.

Och nu till frågorna…

1 Jag har hittat två vackra ylletyger, ett muslinstyg och ett kypertvävt som jag inte minns vad det kallas. [url="http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=112593"]Här[/url] finns bilder på dem (ca. 30% förstorade). Vilket bör jag ta? Eller är bägge helt uppåt väggarna?

2 Hur mycket tyg kan jag räkna med går åt? Tyvärr har jag inte möjlighet att konstruera mönstret innan jag köper tyget. Tygbredden är 150 cm och jag har strl. 38/40 och är 172 cm lång. Klänningen har jag tänkt sy efter beskrivningen på cottesimple.com och klockärmarna ska nästan gå ner till marken.
Hur mycket fodertyg går åt till ärmarna?

3 Bör jag fodra ärmarna med ylle, linne eller siden?

4 Kan man tänka sig att bara ha en underklänning utan att det blir helt fel? Det blir så fasligt varmt med dubbla ylleklänningar om man vill använda klänningen under sommaren…

5 Bör man fodra livet för att det ska tåla påfrestningarna när modellen är så tight?

Hälsningar Sofia
Sofia

Inläggav Charlotta » 22 augusti 2004, 22:28

Hej!
Kan inte hjälpa dig så mycket med tidsenligheten men kanske ett visst överslag vad gäller tygåtgången. Jag har gjort på ett liknande sätt och sytt klänningar med kilar i för att få vidd. Med nöd och näppe får jag <i>precis</i> ut en tight klänning med smala ärmar och fyra kilar på 3,5 m tyg (jag är 178cm lång och har mer stl 36/38). Räkna med 1ggr (klännings)längden + längden på kilarna (om du ska ha sådana) annars skulle det väl vara 2ggr (klännings)längden för att få ut vidden ordentligt. Klockärmarna drar mycket tyg och om de ska vara vida kan du behöva klippa dem i enkelt tyg, dvs utnyttja hela tygbredden. Isåfall går det åt 2ggr längden du har tänkt dig till ärmen, annars 1ggr längden. Det går åt lika mycket fodertyg som vanligt tyg till ärmarna (om du ska fodra dem helt och hållet). Hoppas du förstår min något förvirrade redogörelse så här sent på kvällen... Själv skulle jag inte köpa mindre än fem meter tyg men du måste definitivt mäta på dig själv och räkna innan du köper tyget!
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Rin » 23 augusti 2004, 07:45

Är inte jätteduktig på 1400-tal men kan nog bidra med lite.
Först ang flera lager klänningar. Att döma av ärmarnas vidd är detta en överklänning (skulle spontant säga en houppelande men är inte hundra på användandet av den termen, vet bara att ärmarna ser ut så) och om du vill vara korrekt ska du alltså ha ytterligare en ylleklänning under.
Den kan man också se tydligt där den sticker ut ur ärmen på överklänningen på kvinnans vänstra hand, den går även att ana på högerhanden.
Det kan du självklart avstå från om du vill men då kommer ärmarna på din särk att synas tydligt.

Jag rekommenderar dig absolut att fodra livet. Denna tigtha typ av klänningar tenderar att dra ganska mycket och foder bidrar till stadga och hållbarhet. Men om du väljer att sy en mellanklänning så är det framför allt den som kommer att behöva stadga.
Till foder i en mellanklänning skulle jag välja ylle eller linne men till de stora ärmarna siden (och då antagligen också hela resten av överklänningen).
Rin

Inläggav Emoni » 23 augusti 2004, 07:47

Hej!
Om jag har förstått det hela rätt så är detta en mellanklänning som ofta bars utan överkläningen. Är du med på vad jag menar?
Alltså man kan både bära den som yttersta lagret eller ha en kläning över den.
Därför är det helt ok att bara ha en linnesärk under.

//emoni
Emoni

Inläggav Arild Krake » 23 augusti 2004, 08:24

Jag tycker att det verkar opraktiskt att få plats med en klänning över dådanna gigantiska ärmar. Så jag tror att det är en ytterklänning. Fodret kan mycket väl ha varitt ylle eller päls. Om du ska sy den som en ytterklänning så bör du inte ha för tunt tyg i klänningen. Jag tror absolut att den skulle göra sig bäst i ett tyg av kappkvallite. Har du fler bilder av denna klänningsmodel? Det är rätt så svårt att gissa sig till vissa delar av den med den bild du har. Jag tycker att klänningarna på denna[url="http://www.kfki.hu/~arthp/art/l/limbourg/05mai.jpg"]bild[/url] av Les très riches heures du Duc de Berry: Avril (April)
1412-16
Illumination on vellum, 22,5 x 13,6 cm
Musée Condé, Chantilly
verkar vara lika den du vill göra. Framför allt den längst fram.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Emoni » 23 augusti 2004, 09:25

Ber om ursäkt för att jag skrev innan jag tänkte!
Nej, med de ärmarna är det ingen mellanklänning, de är ju sant!
Men det är heller ingen houppland om jag har koll på den termen. En sådan ska vara _mycket_ vidare i livet. Tjejen i rött, bakom pelaren har en houpplande på den här bilden. http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/ ... evens1.jpg
Det kan ju hända att denna term kan användas för andra kläningar också men jag tror att det är detta man avser i första hand.
Din kläning ser i mina ögon mer ut som en cotehardie med ovanligt vida ärmar. Jag la inte märket till att de var så vida, därför svarade jag som att de var en cotehardie. Vilket det troligen inte är när ärmarna är så vida.
Ledsen för att jag rörde till det :-(
//emoni
Emoni

Inläggav Sofia » 23 augusti 2004, 20:04

Jag har själv varit lite osäker på det där med om det ska vara en överklänning eller en mellanklänning. Tittar man på [url="http://www.kfki.hu/~arthp/art/l/limbourg/05mai.jpg"]denna[/url] bild verkar det dock som att åtminstone kvinnan i grönt längst fram har dubbla klockärmar. Borde man inte kunna tolka det som att figursydda klockärmade klänningar fanns både i över- och mellanversion och att min klänning skulle kunna sys som en mellanklänning? Om det nu inte är så att kvinnan på bilden har dubbla ärmar i en klänning. Vad tror ni?
Tyvärr har jag ingen mer bild av klänningen.

Charlotta: Tack för förklaringen. Om jag förstod dig rätt sydde du alltså en klänning med kilar av en hel tygbredd men med raka stycken. Hur vid kjol får man då? Jag skulle vilja göra en klänning med ganska vid kjol. Vidare än [url="http://www.historiska.se/histvarld/drakter/1300kv/1300kvfr.htm"]denna[/url] i alla fall.
Sofia

Inläggav Charlotta » 24 augusti 2004, 05:35

Nja, jag brukar ställa ut mina "paneler" dvs, de största delarna (fram- och bakstycken) i sidsömmarna, från midjan. Lägger fram- och bakstycken "skavfötters" och ställer ut sidsömmarna så mycket det går. Sen har jag en rätt vid kil i varje söm (minst 40cm). Detta gav (sist) en klänning med en nedervidd på nästan fyra meter. Julias klänning (den du länkade till) är ju mer tidsenlig, frågan om kil fram eller inte har diskuterats förut tror jag (fast det kan ha varit en fråga om smak också har jag för mig).
/Charlotta - som älskar att ha mycket vidd i kjolen
Charlotta

Inläggav Rin » 24 augusti 2004, 15:42

Jag finner det väldigt otroligt att klänning ifråga är en mellanklänning eftersom de vida ärmarna skulle få till effekt att särken syntes.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg kan man se ärmar på en und5re klänning sticka ut och eftersom dessa är i någon form av lila-brun nyans förefaller det troligare att de tillhör en mellanklänning i ylle än en särk i linne.
Rin

Inläggav Sofia » 25 augusti 2004, 18:32

Charlotta: Det låter bra. Så ska jag också göra. :)

Julia: Det hjälper absolut. Jag måste förresten berömma dig för en fantastiskt fin klänning. Den måste ha tagit en evighet att göra...

Rin: Ajdå. Det har du säkert rätt i. Och det är förstås otidsenligt att enbart ha en långärmad vit särk, vars ärmar syns? Då får jag nog dra ner på mina autenticitetskrav lite är jag rädd för det är svårt att hinna med allt på ett projektarbete.

En sista fråga bara.
En lärare på min skola (jag går ett skrädderiprogram) som arbetat på teater påstår att man ibland hade någon typ av korsett under denna typ av klänning. Det skulle vara en som höll in midjan men lät magen nedanför puta ut. Jag har dock letat i dräkthistorieböcker och inte hittat något om detta.
Är det någon här som vet något?

Jag har även bestämt mig för muslinstyget då jag hört att gabardin-tyget (kyperten) såg för modernt ut, men är jag helt ute och cyklar får ni gärna hojta till. :)
Sofia

Inläggav Vix Hq » 25 augusti 2004, 20:24

Tyvärr är din lärare lite fel ute - inga korsetter på 1400-talet! Det har skrivits en hel del om korsetter här på forumet, sök på "korsetter" så får du upp flera trådar. Den här, t ex:

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Cristina » 26 augusti 2004, 15:44

Vix har alldeles rätt - inga korsetter under den klänningen. Siluetten fås istället av konstruktionen av klänningen. La Cotte Simple's instruktioner är enligt min erfarenhet en typ av konstruktion som funkar jättebra på alla storlekar av kroppar.

Jag föreslår att du syr en underklänning (ej särk) i lämplig färg och linne efter La Cotte Simple modellen och sedan gör en överklänning enligt den målningen du visat. På detta sätt kommer inte överklänningen utsättas för samma påfrestningar som underklänningen. Överklänningen bör fodras åtminstone i ärmarna. Med tanken på vidden i ärmarna skulle jag räkna med minst 5 m tyg, beroende på hur vida du vill ha dem. Om tyget inte är allför dyrt skulle jag handla en meter extra bara för att vara på den säkra sidan, särskilt om du inte kan handla med tyg i efterhand. Tänk på följande när du väljer tyg: att det är jämnt vävt, har ett snyggt fall, att det inte är för tjockt/tungt och att det inte är för glest vävt.

Med tunna ylletyger och linne blir inte dubla lager så varmt som man skulle kunna tro. Tänk bara på att det inte får vara något syntet i tyget, då kan tyget inte andas ordentligt - och det blir varmt.

Hoppas detta kan hjälpa dig.
/Cristina
Cristina

Inläggav Arild Krake » 26 augusti 2004, 16:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cristina</i>

...
Jag föreslår att du syr en underklänning (ej särk) i lämplig färg och linne efter La Cotte Simple modellen och sedan gör en överklänning enligt den målningen du visat. ...
Hoppas detta kan hjälpa dig.
/Cristina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Angående kläder i färgat linne kolla tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92&SearchTerms=linne"]Linne i olika färger?[/url].

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sofia » 2 september 2004, 09:45

Vix o Christina: Det var nog lika bra för min del. En korsett skulle jag nog inte hinna med.

Christina: Tack för tipset. Har dock bestämt mig för att både dubblera och fodra klänningslivet så det kommer nog klara påfrestningarna. Sedan syr jag en ärmlös särk i linne med påsnörbara ylleärmar (då jag gillar de svarta underärmarna på bilden).
Jag vet att detta inte är helt historiskt korrekt men det är ändå en lösning som utgår ifrån plagg som fanns och som ser helt korrekt ut från utsidan. Det vore förstås häftigt med en helt historiskt korrekt klänning men jag har börjat inse att jag inte skulle kunna använda en sådan särskilt mkt och det vore ju synd.

Arild: Jag hade tänkt undvika färgat linne men tack för länken. Den var intressant.
Sofia

Inläggav Karin » 2 september 2004, 10:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

Sedan syr jag en ärmlös särk i linne med påsnörbara ylleärmar (då jag gillar de svarta underärmarna på bilden).
Jag vet att detta inte är helt historiskt korrekt men det är ändå en lösning som utgår ifrån plagg som fanns och som ser helt korrekt ut från utsidan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Varför inte ha en långärmad särk och sedan trä på ylleärmarna utanpå? Då får du en snygg särk som du kan använda till andra medeltidskläder också. Dessutom inbillar jag mig att det på något vis syns om du har en "särkärm" under ylleärmen, och det är snyggt.

Du kan ju alltid sy en mellanklänning i ylle i framtiden när du får tid och råd. Kanske t.o.m. en kortärmad mellanklänning där du kan snöra fast dina gamla ärmar. Jag vet att den lösningen finns i Tyskland under slutet av 1400-talet, men jag vet inte om det är rätt för din period.

Karin
Karin

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk